مقالاتدانلود رایگان ( ویدئو )سخنرانی

۴ سوال اساسی برای داشتن یک سخنرانی اثر گذار – آمادگی و طراحی جهت سخنرانی

سلام …سلام ..سلام بر دوستان پرانرژی و هدفمند. امیدوارم که حالتون عالی باشد و در مسیر رسیدن به اهدافتان گام بردارید. آموزش سخنوری و فن بیان و داشتن یک سخنرانی اثر گذار یکی از اهداف آموزش های ما می باشد، که در ویدئو زیر در رابطه با آن صحبت شده است.

سخنرانی اثر گذار

همه ی سخنرانان تلاش می کنند، سخنرانی ای که ارائه می دهند برای مخاطب جذاب باشد و مطالب گفته شده بر مخاطب تاثیر بگذارد. یا به اصطلاح سخنرانی اثر گذار داشته باشند. برای این امر قبل از این که سخنرانی را ارائه دهید درباره چهار سوالی که در ادامه به شما خواهیم گفت باید فکر بکنید و در مورد پاسخ ها پرس و جو و تحقیق بکنید تا بتوانید یک سخنرانی اثر گذار تر ارائه دهید.

سوال اول برای داشتن سخنرانی اثر گذار

تعیین هدف از سخنرانی | هدف شما از سخنرانی چیست؟

هدف سخنرانی

شما باید از قبل از این که سخنرانی را ارائه دهید به این فکر کنید که بعد از اتمام سخنرانی برای مخاطب چه اتفاقی قرار است پیش آید؟ یا چه تغییری در او و رفتارش ایجاد شود؟ یا این که قرار است به چه دست آوردی برسد؟ بعد از سخنرانی شما چه کاری را باید انجام دهد؟ اگر شما خودتان مخاطب آن سخنرانی بودید دوست داشتید روند سخنرانی چگونه طی شود؟ دوست داشتید که سخنران چه تمرین هایی را از شما بخواهد؟

سخنرانی شما باید طوری ارائه و برنامه ریزی شده باشد که بعد از پایان سخنرانی مخاطب باید بداند که چه کاری را در چه زمانی انجام دهد و یا به اصطلاح تکلیفش مشخص باشد. بعد از سخنرانی مخاطب نباید سردرگم باشد.

این نکات مواردی هستند که برای یک سخنرانی اثر گذار باید مد نظر داشته باشید و هدف سخنرانی را قبل از ارائه سخنرانی کاملا مشخص کنید.

سوال دوم برای داشتن سخنرانی اثر گذار

تعیین موضوع سخنرانی | موضوع سخنرانی شما چه چیزی باید باشد؟

موضوع سخنرانی اثر گذار

موضوع سخنرانی شما می تواند مربوط به تخصص و دانش شما باشد. هنگامی که از تخصص و دانش خود سخنرانی می کنید مطالب و محتوای بهتری ارائه می دهید و این باعث شکل گیری یک سخنرانی اثر گذار می شود. علاوه بر این، موضوع سخنرانی شما می تواند راجع به مطلبی و حیطه ای باشد که شما به آن علاقه دارید. هنگامی که راجع به موضوعی صحبت می کنید که مورد علاقه شماست، حس شور و اشتیاق که در شما وجود دارد به مخاطب هم منتقل می شود و اثر گذاری سخنرانی شما افزایش پیدا می کند. مورد سوم برای تعیین موضوع سخنرانی این است که شما موضوعی را انتخاب کنید که مورد نیاز مخاطب باشد. زمانی که شما از موضوعات مورد نیاز و مورد پسند مخاطب صحبت می کنید مخاطب با دقت بیشتری به آن توجه می کند و سخنرانی شما برای آن ها مفید تر خواهد بود.

تعیین موضوع سخنرانی برای ارائه ی محتوا حائز اهمیت زیادی است. زیرا محتوای ارائه شده باید مربوط به این موضوع باشد و در کل می توان گفت با یک انتخاب موضوع غلط کل سخنرانی دچار انحراف خواهد شد.

سوال سوم برای داشتن سخنرانی اثر گذار

شناخت مخاطب سخنرانی | مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

مخاطبین سخنرانی

در واقع شناخت مخاطب سخنرانی مهم است و می بایست قبل از ارائه سخنرانی مخاطبین خودتان را از هر نظر شناسایی کنید. باید از سن مخاطبین، میزان در آمد آن ها، میزان تحصیلات، فرهنگ و سبک زندگی آن ها و … اطلاع داشته باشید. این موارد به شما کمک می کنند که سخنرانی ای که ارائه می دهید، کاملا مورد نیاز مخاطب باشد و اثر گذاری زیادی بر مخاطب داشته باشد. این مورد یکی از مهم ترین موارد برای ارائه محتوا درست و خوب در سخنرانی است.

سوال چهارم برای داشتن سخنرانی اثر گذار

زمان سخنرانی | چقدر برای سخنرانی زمان دارید؟

زمان لازم برای سخنرانی اثر گذار

باید قبل از سخنرانی به این نکته توجه کنید که برای سخنرانی چقدر زمان دارید. شاید شما فقط ۱۰ دقیقه زمان سخنرانی داشته باشید و به اندازه یک ساعت محتوا برای ارائه آماده دارید. شما باید سوالات حضار و یا مطالب اضافه و فی البداهه و مفیدی که در وسط سخنرانی اضافه می کنید را هم در نظر بگیرید. پس باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید که محتوای خود را با زمان سخنرانی تنظیم و مدیریت کنید. برای این امر قبل از ارائه سخنرانی، چند بار در فضای غیر واقعی یعنی فضایی که مخاطب در آن حضور ندارد تمری کنید تا از مقدار محتوا و زمان سخنرانی خودتان مطلع شوید تا در هنگام سخنرانی زمان کم نیاورید.

پاسخ دادن شما به این چهار سوال اساسی باعث می شود که سخنرانی شما تاثیر گذار تر، مفید تر، کامل تر و با کیفیت تر ارائه شود. این مطالب به شما کمک می کنند که بخش زیادی از سخنرانی شما مطالب مورد نیاز مخاطب گفت شود و از ارائه مطالب اضافه خودداری کنید.

در انتها بهتون پیشنهاد می کنم سری هم به پیج اینستاگرام سخن سبز بزنید و از ویدئوهای آموزشی رایگان ما بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید