مقالاتسخنرانی

روشهای شروع سخنرانی برای جلب توجه مخاطب-سخن سبز

روشهای شروع سخنرانی

سلام خدمت شما همراهان گرامی ..در این مقاله قصد دارم دررابطه با شروع سخنرانی صحبت بکنم. البته قبل از ان بگویم که شروع سخنرانی در یک جلسه ، مذاکره و..رانیز مد نظر قرار خواهیم داد.  لزوما اجرا مقابل تعداد زیادی از افراد مد نظرما نیست بلکه گاهی صحبتپشت تلفن می تواند یک تعامل مهم برای ما باشد که باید ببینم چطور می توانیم شروع اثربخشی داشته باشیم. شروع هرکار مهمترین قسمت آن است. همیشه یک آغاز،بخش اصلی و نتیجه گیری وجود دارد. هنر سخنور در این است که چگونه سخنرانی خود را آغاز کند.“خوب شروع کردن نیمی از انجام کار است”. یک شروع خوب باعث ایجاد یک اثر خوب در مخاطب می شود. 

 

نکته مهم این است که در سخنرانی خود خودمان باشیم و سعی نکنیم در قالب فرد دیگری ظاهر شویم.

مراسم معارفه سخنران:

رزومه ها و معارفه ما در شروع سخنرانی باعث جلب توجه مخاطب می شود. البته نباید رزومه طولانی باشد چون توجه مخاطب در ثانیه های اول سخنرانی بالاست و نباید این توجه صرف دادن رزومه طولانی شود.

حضار در سالن درهمان ۳۰ ثانیه اول تصمیم می گیرند که به ادامه سخنرانی شما توجه کنند یانه . بنابراین لازم است که از این فرصت به خوبی استفاده کینم.  بعد از معارفه برای شروع سخنرانی مطمئن قدم برداریم و به سمت تریبون برویم. برای نشستن، آرام شدن و ایجاد تمرکز بین حضار چند لحظه سکوت می کنیم. برای این که نشان دهیم از حضور در جمع مخاطبین راضی هستیم با لبخند به همه حضار داخل سالن نگاه می کنیم .سپس سخنرانی خود را با بیانی قاطع، قوی، دوستانه و جذاب شروع می کنیم. در ادامه به بررسی تعدادی از روشهای شروع سخنرانی می پردازیم.

این مقاله را بخوانید: شروع سخنرانی قسمت دوم

روشهای شروع سخنرانی:

انتظارات مثبت ایجاد کنیم:

ما می خواهیم مخاطبین از اینکه به سخنرانی ما آمده اند احساس خوشحالی کنند. آنها می خواهند که ماسخنرانی خوبی داشته باشیم و صحبت های اول ما باید انتظارات آنها را تایید کند. مهم این است که مخاطبین ما را دوست داشته باشند و با علاقه به صحبت های ما گوش راحتتر می پذیرند ومقاومت نمی کنند.

بیان داستان شخصی پایدارترین شروع سخنرانی موفق است. البته داستان ها باید داستان های شخصی خودمان باشد تا حس واقعی بودن را به مخاطب القا کند. دیروز در یک سمیناری بودم که سخنران با داستان زندگی شخصی خود شروع کرد و سیر پیشرفت خود را در مسیر کاریش توضیح داد . سخنران در حین سخنرانی احساساتی شد و درحین صحبت گریه کرد . حضار هم با او همزاد پنداری کردند و بسیار احساساتی شدند که بسیار حس خوبی را به سخنران انتقال دادند. البته در داستان گویی باید به این مسئله توجه کنیم که داستانمان با موضوع سخنرانی ارتباط داشته باشد.

 سرگرم کننده باشید

باید به طرق مختلف تلاش کنیم که شروع سخنرانی عالی داشته باشیم. دریکی از همایش ها وقتی همه ما منتظرآمدن سخنران روی سن بودیم که یک دفعه دیدیم سخنران از پشت سن شروع به آمدن به روی سن کرد و برای مخاطبین جالب بود. سخنرانی دیگری در رابطه با مواجهه با بحران در زندگی بود. ناگهان در اواسط سخنرانی با قطع شدن برق همه حضار شوکه شدند. در ادامه سخنران با مدیریت بحران نشان داد که چطور می توان با بحران ها در زندگی مقابله کرد.

شروع سخنرانی با یک آمار عجیب و یا یک خبر تکان دهنده:

یکی از روشهای شروع سخنرانی آمار عجیب نسبت به یک اتفاق یا واقعیت، می تواند بسیار عالی برای شروع سخنرانی و برای جلب توجه مخاطب می باشد. در کلاس فن بیان و سخنرانی یکی از تمریناتی که دائماً از شرکت کننده ها خواسته می شود این است که درباره هرکدام از این شروع کننده ها یک مورد کاملاٌ متناسب با شغل و جایگاه خودشان طراحی کنند. این تمرین را هم از شما دوست عزیز می خواهم که همین الان انجام دهید . چه داستان یا امار خاصی را شما می توانید در شروع سخنرانی تان بکار ببرید .

روش بیان کردن نقطه نظرهای جدی، که تفکر رایج را به چالش می کشد هم، برای شروع عالی است . این آمارعجیب و نقطه نظرهای متفاوت اگر در رابطه با ۴ نیاز اصلی انسان باشد تاثیرپذیری بیشتری دارد.
۱-سلامت جسمانی و امنیت

۲- عشق و تعلق

۳- میل ومنافع شخصی

۴- امید به اینده

این مقاله را بخوانید : جملات شروع سخنرانی

 شروع  سخنرانی با سؤالهای مهم:

سومین روش از روشهای شروع سخنرانی شروع با یک سؤال کوبنده است. سؤالهای چرا و چگونه را به کاربگیرید. سؤالهایی که با چرا شروع می شوند چون ذهن مخاطب را درگیر میکنند بسیار جالب هستند. یک شروع جالب می تواند با سؤالات مکرر با چرا باشد. ولی باید ترجیحاً جوابهمه سؤالات یکسان باشد. به عنوان مثال: چرا تا کنون به ثروت نرسیدید؟ چرا فکر می کنید که ثروت فقط مختص قشر خاصی است؟ چرا خود را لایق ثروت نمی دانید؟

در حقیقت سخنرانی ما با یکی از این روش ها خواهد بود . اگر به هر دلیلی سخنرانی خود را با این روش ها شروع نکردیم و خواستیم با مقدمه شروع کنیم باید به انرِژی که مخاطب دارد توجه کنیم. اگر مخاطب انرژی کمی دارد باید انرژی اش را به هر طریقی که می توانیم بالا ببریم.

اگر قرار است سخنرانی ما طنز باشد باید همان سی ثانیه اول مخاطب را بخندانیم. اگر یک فعالیت بسیار مرتبط است که حضار را درگیر می کند می توانیم استفاده کنیم. در شروع سخنرانی باید فواید صحبت هایمان را برای مخاطب بازگو کنیم. در حقیقت صحبت های بعد از مقدمه باید شامل قولی صریح باشد که شنوندگان از صحبت های ما چه نفعی می برند و چقدر زمان می برد تا به این مرحله برسند.

به عنوان مثال ظرف ۲ ساعت آینده رازههای موفقیت و ثروت را خواهم گفت.

حرفهای بعد از مقدمه باید یک تصویر از ساختار و روند سخنرانی به مخاطب بدهد.

 

این مقاله را بخوانید : چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟

شروع سخنرانی با شعر

شروع سخنرانی با شعر از روش‌های متداول است که اگر هوشمندانه و مرتبط با موضوع سخنرانی باشد می‌تواند بسیار اثربخش باشد مثل شعز زیر

 

روشهای شروع سخنرانی

 من در سخنرانی‌هایم از شعر زیر استفاده می‌کنم:

      شروع سخن نام توست                                 وجودم به هر لحظه ارام توست 

با این روشها شروع نکنید

درشروع سخنرانی از عبارات کلیشه ای تا جای ممکن نباید استفاده کنیم. مثل تشکرهای مختلف، فعالیتی غیرمرتبط، شروع معمولی بدون هیچ خلاقیت و….نکته مهم این است که باید حواسمان باشد که شروع سخنرانی را نباید با مقدمه و صحبت های حاشیه زیاد طولانی کنیم . مقدمه چینی نیز اداب خودش را دارد و با رعایت اصول سخنرانی و زمانبندی باید حواسمان به مخاطب و رضایتش باشد.

اگر در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی شرکت نکردید از لینک زیر می توانید ثبت نام کنید .

دوره رایگان فن بیان و سخنرانی

تعدادی از روشهای شروع سخنرانی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت خوشحال می شوم نظر شما را در این پست بخوانم. دراخر خاطر نشان کنم  که  لحظه ی شروع سخنرانی را می توان دشوارترین لحظه برای هر سخنران مخصوصاٌ در ابتدای کار دانست. در این لحظه میزان و سطح استرس سخنران در بالاترین نقطه است و لحظه ای است که مخاطبان با دقت بیشتری به حرف های سخنران گوش می دهند. اگر سخنرانی مان را به خوبی کنترل و مدیریت کنیم سخنرانی با انرژی بالا پیش خواهد رفت .

در انتها هم محصول کنترل سخنرانی را به شما معرفی می کنم . مدیریت و کنترل ترس از سخنرانی یکی از مهمترین پارامترهای موفقیت در سخنرانی است 

محصول کنترل ترس از سخنرانی

نوشته های مشابه

‫۹ نظرها

  1. سلام فیروز احمد فیضی هستم از کشور پرافتخار افغانستان، مطلب شما را خواندم بسیار عالی و کاربردی بود تشکر از اشتراک گذاری مطالب موثرشما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید