مقالاتفن بيان

متقاعد سازی چیست؟ اصول متقاعد سازی بر اساس کارکرد مغز

متقاعد سازی چیست

 

در این مقاله قصد دارم درباره این صحبت کنم که  متقاعدسازی چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد ؟

متقاعد سازی چی نیست؟!

.

قبل از اینکه در این رابطه صحبت کنیم که متقاعد سازی چیست ؟  ببنیم که متقاعد سازی چی نیست ؟متقاعد سازی ابزاری برای کلاه برداری و مخ زنی نیست. متقاعد سازی جلب رضابت طرف مقابل با اعمال زور و فشار نیست . 

 

متقاعد سازی چیست ؟

.

متقاعد سازی راهی است برای گرفتن جواب مثبت از طرف مقابل بدون اعمال زور، با رضایت قلبی طرف مقابل و به صورت بلند مدت . افراد متقاعد کننده افراد را برای رسیدن خودشان به اهدافشان رهبری می کنند. 

 زمانی که می خواهید به عنوان یک فردی که جویای کار هستید کارفرمایتان را متقاعد کنید که گزینه مناسبی برای استخدام هستید ، یا زمانی که می خواهید اجاره بهای ملک تان را افزایش دهید و قصدتان متقاعد کردن مستاجر به قیمت جدید است ، یا وقتی می خواهید یکی از اطرافیانتان را متقاعد کنید که کاری را برای شما انجام دهد و هزاران مثال دیگر …پس همانطور که دیدیم متقاعد سازی یک مهارت مهم است که به ما برای رسیدن به خواسته مان کمک می کند.

 

.

این مقاله را هم بخوانید: متقاعد سازی چیست؟

.

 

متقاعد سازی و نقش مغز :

.

استیو جابز در سخنرانی خود از حضار پرسید به نظر شما مردم چند درصد احساسی و چند درصد منطقی فکر می کنند و تصمیم می گیرند. حضار اعدادی را حدس زدند ( ۸۰ درصد احساسی و ۲۰ درصد منطقی ،۹۰ درصد احساسی و ۱۰ درصد منطقی ) بعد از آن استیو جابز گفت مردم صد در صد

احساسی فکر می کنند و بعد از آن را توجیه می کنند.

ما از سه راه می توانیم به خواسته خود برسیم :

۱) اعمال زور : عدم تمایل فرد به انجام کار

۲) مذاکره برای رسیدن به هدف ، که البته مذاکره نیاز به مهارت بالایی دارد و رسیدن به نتیجه

هم ممکن است زمان بر باشد.

۳)  اصول متقاعد سازی 

 

 

متقاعد سازی چیست

 در شناخت عملکرد مغز در ابتدا درباره بادامه مغز صحبت می کنم. بادامه از لحاظ حسی و هیجانی درک می کند و تصمیم می گیرد و بعد خودش یک پاسخ بر اساس احساس ارسال می کند. تمام محرک هایی که به مغز می رسند از بادامه مغز عبور می کنند . بادامه مغز بر اساس احساس تصمیم می گیرد و یا ارسال می کند به بخش بعدی یعنی قشر مغز. محرک هایی مبتنی بر استدلال و منطق به قشر مغز هدایت می شوند. 

 

مهمترین اصول متقاعد سازی این است که اگر می خواهید در متقاعد سازی

موفق شوید باید اطلاعات را به قسمتی از مغز بفرستیم که کارش پردازش

احساسی است .

 

 

 به کار انداختن تفکر احساسی

.

 

برای اینکه بتوانیم افراد را به سمت تفکر احساسی ببریم تا زودتر متقاعد شوند باید حجم اطلاعات ورودی به مغز را کم کنیم. محرکهایی هستند که ما می توانیم توسط آنها سیستم خودکار موافقت را فعال کنیم.

*دوست باشیم و قابل اعتماد

.

ما با فردی که دوست شویم راحتتر و سریعتر ارتباط برقرار می کنیم. وجه تشابه با  فرد مقابل را پیدا کنیم. وجه تشابه هایی چون تحصیلات، علائق و سرگرمی ، فیلم و…  واین مستلزم این است که یک شناخت کلی قبل از مذاکره از شخص یا اشخاص بدست آوریم.

*متخصص مسلط

.

تسلط کافی ما باعث می شود که بادامه مغز اطلاعات دریافتی را به قسمت تفکر شناختی مغز ( بخش منطقی مغز ) ارسال نکند و به ما اعتماد کند .

 

*همسانی

.

برای اینکه همسانی با طرف مقابل اتفاق بیفتد باید تا جای ممکن عادتهای شخص مقابل را  شناسایی کنیم . اگر هم از طریق خودش نتوانستیم به شناخت کافی برسیم می توانیم از طریق ارزشهای همسن و سالهای انها ، پی ببریم .

*امید و دلیل

.

ترکیبی از آرزوهای مثبت و انگیزه دهنده ( خوشبختی، شهرت ، سلامتی ، ثروتمند شدند. باعث ایجاد حس خوشایند در طرف مقابل می شود. بادامه مغز آن را می پذیرد. 

 

در این مقاله درباره اینکه متقاعد سازی چیست صحبت کردیم  و در انتها خوب است این نکته را بگویم که ما همه افراد را نمی توانیم به یک روش متقاعد کنیم ، گاهی یک جمله و مدت زمان کم و  گاهی ساعتها زمان لازم است . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید