مقالاتسخنرانیفن بيان

تقویت صدا با تغذیه مناسب| صداسازی | فن بیان | سخنوری

 

سلام سلام خدمت همه شما همراهان عزیز، از انجایی که داشتن صدای خوب و پرانرژی برای بسیاری از افراد به خصوص افرادی که به نوعی با صحبت کردن یا سخنرانی سر و کار دارند یک خواسته مهم و دغدغه است. در این مقاله قصد دارم درباره تقویت صدا و تغذیه مناسب برای صدا نکاتی را به اشتراک بگذارم. چقدر برای شما پیش آمده که در سمینار یا جلسه ای بودید و سخنران به دلیل صدای نامناسب و خسته کننده باعث عدم توجه مخاطبین شده است.

در رابطه با تغذیه مناسب برای صداسازی ، تقویت صدا سوالات متعددی از من پرسیده می شود. که در مقاله زیر در رابطه با راههای تقویت صدا نکاتی را گفته ام و در این مقاله بیشتر در رابطه با تغذیه مناسب برای صدا صحبت خواهم کرد. 

چطور صدای خوبی داشته باشیم ؟

 در بحث تغذیه مناسب برای تقویت صدا و داشتن صدای خوب سوالاتی که مطرح شده است : مثلاً نوشیدن چای گرم با لیمو و عسل برای رفع گلودرد موثر است ؟  قرص های مکیدنی برای صدا چیست ؟ قبل از سخنرانی چه غذایی نخوریم؟

تغذیه مناسب برای تقویت صدا

اگر می خواهید بهترین استفاده از صدا خود را ببرید، بهترین توصیه ای که می توانم داشته باشم، از سه کلمه تشکیل شده است:

آب زیاد بخورید

اگر در مورد تقویت صدا جدی هستید و می خواهید مهمترین تغذیه مناسب برای صدا را استفاده کنید همین الان یک لیوان آب بنوشید. آب برای صدای شما اهمیت حیاتی دارد زیرا با روغن کاری تارهای صوتی،  آن را تقویت می کند. در حقیقت هر وقت که ما صحبت می کنیم تارهای صوتی ما مرتعش می شود. جالب است بدانید حتی زمانی که ما خواب هستیم و خواب صحبت کردن را می بینم تارهای صوتی ما مرتعش می شود. این حرکات باعث ناراحتی تارهای صوتی می شود اما اگر آب کافی بنوشیم بدن ما ماده محافظ برای آنها تولید می کند. از این ماده محافظ، به محافظ نازک آبکی نام برده شده است که مانند روغن در یک موتور از اصطحکاک و صدمه رسیدن به قسمت های متحرک جلوگیری می کند.

تقویت صدا

به طور متوسط ۸ لیوان آب در روز کافی است اما اگر شما یک سخنران هستید باید به فکر خوردن آب بیشتری باشید . 

شربت عسل بخورید

یک راه موثر برای تقویت صدا ، استفاده از شربت عسل است. برای تهیه این شربت کافی است ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری عسل را درون یک لیوان آب نیمه ولرم بریزید و آن را به حدی هم بزنید که خوب در آب حل شود و اثری از آن باقی نماند. نوشیدن یک لیوان از این شربت در روزها و زمان‌هایی که می‌خواهید برنامه‌ای اجرا یا سخنرانی کنید یا حتی برای خوانندگی آماده شوید، توصیه شده است.

تغذیه مناسب برای صدا شامل چه موادغذایی نمی شود؟

از لحاظ پزشکی روشن نشده است که چگونه و چرا محصولات لبنی باعث ازدیاد مخاط در مجرای هوا و مسیر روده ای    می شود. به هر صورت بدون وارد شدن به جزئیات پزشکی، از شما درخواست می کنم که از محصولات لبنی قبل از سخنرانی استفاده نکنید. چون شیر و لبنیات باعث ایجاد گره روی تارهای صوتی می شود.

برخی عقیده دارند یک لیوان چای داغ برای صدا آرامش بخش است .در حقیقت گرما،درجه حرارت هر مایع در برخورد با هر نسجی در اندازه آن اثر می گذارد.  حتی با اینکه مایعی که می نوشید مستقیم نزدیک تارهای صوتی نمی رود، اما این تارها تحت تاثیر قرار می گیرند زیرا مویرگ های آن حوالی مانند سر، گردن و گلو نسبت به گرمای چایی شما عکس العمل نشان می دهد.

چای، نسکافه، قهوه و … باعث دفع آب بدن و عدم کارکرد صحیح تارهای صوتی می شوند.
اگر به خوردن چای و قهوه عادت دارید باید آن را با آب آشامیدنی خالص جایگزین کنید تا صدایتان تقویت شود.

اگر علاقه به صدای خود دارید آب خنک یا چایی گرم بدون کافئین بخورید. 

برای مراقبت از صدا، از نوشیدنی های خیلی داع و خیلی سرد پرهیز کنید.

اما در بحث گوشت قرمز یا هر نوع غذای سنگین دیگری که مصرف می کنید بدن شما به خاطر هضم آن غذا خون را بیشتر به سمت معده و روده ها هدایت می کند و این کار باعث نرسیدن خون کافی به عضلاتی که برای صحبت کردن به کار    می رود می شود.

قبل از سخنرانی ترشی جات مصرف نکنید چون مواد اسیدی باعث نابودی تارهای صوتی ما می شوند.
نوشابه های گازدار هم جزء مواد اسیدی مضر برای تارهای صوتی هستند.

هضم غذا انرژی زیادی می طلبد و وقتی در جریان است انرژی کمی برای گلو وعضلات مربوط باقی می ماند. در شرایطی که باید زیاد صحبت کنید غذای سبکی بخورید . در این صورت بدن شما می تواند توجه و تمرکز خود را برای ایجاد صدا جلب کند.

سیگار کشیدن هم برای تارهای صوتی مضر است و ممکن است دود باعث ضخیم شدن تارهای صوتی شود، اما آسیبهای وارده به دستگاه تولید صوت بر اثر کشیدن سیگار، بسیار زیاد است.

 

تقویت صدا

اهمیت تغذیه مناسب برای  تقویت صدا

در نهایت اینکه  برای تقویت صدا به به رژیم غذایی خود آب بیشتری اضافه کنید. مدتی کمتر لبنیات بخورید . اگر نمی توانید یک تغییر دراز مدت انجام دهید به طور کوتاه مدت در مواقعی که برای سخنرانی صدای بهتری نیاز داریداین کار را  انجام دهید. وقتی مصرف  لبنیات را کم می کنید مقدار مصرف آب را زیاد کنید. 

ادویه جات و فلفل باعث حساسیت و خارش در تارهای صوتی می شوند و مصرف آنها باید با مدیریت باشد.
      

این مقاله را بخوانید: تمرین فن بیان و صدا سازی

اما یک سئوال رایج که زیاد دانشجوها می پرسند این است که:

وقتی از خواب بلند می شوم صدایم گرفته و خشن است چه کار کنم؟

روزهایی که با صدای گرفته و خش دار از خواب بلند می شوید و این گرفتگی بیش از یک ساعت طول می کشد در این صورت ممکن است دچار تورم تارهای صوتی شده باشید که از درست به کار نبردن صدا ( مثلاً فریاد زدن) ناشی می شود. حال علت هرچه باشد مسئله با تمرین قابل حل است.

لحن هوا دار یا پچ پچی نداشته باشید و تنفس دیافراگمی را حتماً مدنظر قرار بدید.

در این شرایط از شربت عسل و آب‌لیمو جهت کاهش گرفتگی صدا کمک بگیرید؛ به عبارت دیگر یک قاشق عسل را در یک لیوان آب داغ حل کرده و بعد از چند دقیقه چند قطره آب‌ لیمو به آن اضافه کنید، استفاده از عسل طبیعی و لیموی تازه، اثرات بهتری را به دنبال خواهد داشت.

گاهی می‌توانید مقداری نشاسته را در آب یا شیر سرد حل کرده  و بعد از گرم کردن مخلوط و افزودن مقدار کمی شکر و نوشیدن، گرفتگی صدا را رفع کنید.

 

 استرس در کنار تمام آثار مخربی که بر بدن دارد، بر حنجره و تارهای صوتی نیز اثر کرده و سبب گرفتگی صدا می‌شود. سعی کنید تا حد امکان از استرس دوری کنید .

برای باز شدن صدا چه بخوریم

 

در مواقع سرماخوردگی و گرفتگی گلو، داروی گیاهی مناسبی وجود دارد که به باز شدن صدا کمک می کند. این داروی گیاهی روتارین (RUTARIN) نام دارد و بصورت پودر عرضه شده و باید در آب ولرم حل شود.

تقویت صدا با تغذیه مناسب| صداسازی | فن بیان | سخنوری

نوشته های مشابه

‫۲۲ نظرها

  1. چه نکات خوبی ارائه نمودید، این نکات مطمئناً می تواند بر روی سخنرانی تأثیر گذار باشد.
    تشکر از مقالات خوب و کاربردی شما.

    1. سلام….سلام….. سلام…
      سپاس بینهایت از تلاشهای خستگی ناپذیر شما…..
      مطالب تون خیلی مفیده……

  2. سلام
    ممنون از مطلب مفیدتان!
    برخی وقت ها به دلیل دغدغه های اجرایی وقتی سمینار دارم, این نکته ساده ولی مهم را فراموش می کنم!
    تشکر که با توضیحات مفصلتان اهمیت آب خوردن را برای داشتن صدای خوب یادآوری نمودید.

    بازهم تشکر

  3. سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز و گرامی
    سرکار خانم قهرمانی
    در این مقاله به نکات بسیار ارزشمندی پیرامون صدا و گرم کردن صدا و… اشاره نمودید که خود من مدتی استفاده کردم و نتایج بسیار خوبی را دریافت کردم و در حال حاضر با توجه به اهمیت این موضوع نکاتی را که در این مقاله ارائه دادید در حال رعایت کردن می باشم .
    امیدوارم همیشه سلامت باشید

  4. ممنونم از مقاله خوب تون استاد . لطفا در مورد فن بیان هم بیشتر مطلب بگذارید و محصول فن بیان معرفی کنید . ممنونم

    1. سلام دوست عزیز ممنونم از شما و به شما تبریک می گم که در مسیر رشد هستید. لیتک محصول چطور فن بیان خوبی داشته باشیم برای شما قرار داده شد

      https://sokhanesabz.com/?p=2257

  5. سلام،من یک مسئله ای که دارم اینه که صدام بم داره….
    مطالب تون عالی بود سپاس….

  6. خداقوت…..
    تشکر ویژه از استاد بزرگوار سرکار خانم قهرمانی…..
    آب خوردن در صورتی باعث بهبود صدا میشه که ولرم باشه آب سرد به نظر من تاثیر عکس داره……
    خیلی طبقه بندی شده و مرتب مطالب رو در سایت قرار دادید ممنون..

  7. سلام و درود……
    سپاسگزارم……
    مطالب نامبر وانی دارید…..
    موضوع بسیار خوبی مطرح کردید….صدا به نظر من از نمام مواردی که باید برای سخنرانی بکار ببریم نقش بیشتری دارد….

  8. سلام و ممنون از نکات بسیار مهمی که فرمودید…..
    همانطور که ذکر کردید استرس برای صدا بسیار مضره…….وقتی اضطراب نداشته باشیم صدای خوبی داریم….

  9. سلام و درود بر شما
    مطالب شما مثل همیشه عالیه..تمرین تمرین تمرین هر کاری رو انشاءالله به نتیجه میرسونه،باید روی صدا کار کنیم تا صدای خوبی داشته باشیم،ورزش هم بسیار مهمه…

  10. سلام ? ?

    من ۱۷ سالمه صدای خوبی دارم ریتم آهنگ هارو بلدم و اطرافیان میگن ک خوب میخونی میخام خواننده شم ??مطالب رو خوندم خوب بود میس خیلی حرف زدم ?بای ? ?

  11. سلام یه عرضی خدمتتان داشتیم .
    مثلا صدای خود را روان کنیم چه خوراکی ها را در بر دارد.
    و ارض به خدمتتان ک صدایی روان و کلفت داشته باشیم ممنون میشم ک بگین ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید