مقالاتفن بيانفن بيان در كسب و كار

تمرین فن بیان | تمرین های عملی برای تقویت فن بیان و سخنرانی

سلام ..سلام ..سلام بر دوستان پرانرژی و هدفمند من. امیدوارم که عالی باشید. در این مقاله می خواهم گریزی بزنم به تمرین فن بیان. مسئله ای که هست این است که پارامترهای زیادی در داشتن فن بیان خوب موثر است. پارامترهایی چون صدای خوب ، بیان مناسب و از همه مهم تر عزت نفس در فن بیان و سخنرانی ما قطعا موثر است. من همیشه در کلاس فن بیان این ۵ تکنیک مهم را برای کسب یک مهارت از جمله فن بیان مطرح می کنم :

۱٫تمرین ۲٫ تمرین ۳٫ تمرین ۴٫ تمرین ۵٫ تمرین 


تمرینات فن بیان

 

قبل از این که بریم سراغ تمرین فن بیان، یک فایل صوتی بشنویم راجع به فن بیان. 

دانلود فایل صوتی فن بیان

اولین تمرین فن بیان: واضح و شفاف صحبت کن

شفاف صحبت کردن

اولین تمرین فن بیان که به شما توصیه می کنیم این است که سعی کنید شفاف و واضح صحبت کنید. طوری که مخاطب تان متوجه منظور شما شود. برای این منظور از اطرافیان تان بازخورد بگیرید. در بحث فن بیان، من همیشه این را می گویم که از مزایای داشتن فن بیان خوب این است که افراد به راحتی درونیات خود را منتقل می کنند. 

این مقاله را بخوانید: راههای تقویت فن بیان

دومین تمرین فن بیان: بلندتر صحبت کن

در دوره فن بیان و سخنرانی یکی از تمرینات فن بیان که بسیار زیاد انجام می دهیم بلند خوانی است. بسیار شده که افراد، خودشان از صدای پایئن خود ناراضی بوده اند و دوست داشته اند که صدای بلندتری داشته باشند. یکی از نشانه های افراد با اعتماد به نفس بالا این است که صدای واضح و بلندی دارند. برای درک مساله بیائید با هم بررسی کنیم که نشانه های غیر کلامی کمبود اعتماد به نفس در افراد چیست؟

آرام  ( تن صدای پائین ) صحبت کردن تند تند صحبت کردن از استرس زیاد
ارتباط چشمی نداشتن تند تند راه رفتن

از نشانه های استرس و کمبود اعتماد به نفس است .

پس یکی دیگر از تمرین های فن بیان که حتماً مد نظر قرار بدهید این است که اگر آرام صحبت می کنید سعی کنید تن صدای خود را از حالت معمول بالاتر ببرید و به اصطلاح از گام های بالاتر صدای خود استفاده کنید .

پس اگر بخواهم در چند مورد نتایج بلند صحبت کردن را بگویم :

  1. جلب توجه: زمانی که می بینید که تمرکز مخاطب شما کم شده است کافی است که بلندتر صحبت کنید. در این صورت به صحبت های شما توجه خواهند کرد حتی اگر با صحبت های شما مخالف باشند. 
  2. جلب اعتماد: یکی از فایده های بلند صحبت کردن این است که باعث می شود که اعتماد افراد را جلب کنید. فرض کنید من می خواهم محصول خود را در جمعی معرفی کنم. اگر با صدای پائین این کار را انجام بدم موثرتر است یا زمانی که با اعتماد به نفس و بلند صحبت می کنم؟
  3. نشان دادن احساس: اگر سخنرانی دکتر آزمندیان را شنیده باشید، خواهید دید که در قسمت هایی اوج می گیرد و  اوج هیجان و احساس خود را نشان می دهد. پس بالا بردن صدا و گاهی پائین آوردن صدا، از پارامترهای فن بیان خوب است و برای تاثیرگذاری بیشتر به ما کمک می کند.

تمرینات فن بیان

سومین تمرین فن بیان: حذف اضافات کلامی ( تکیه کلام ها ، عه و ……)

یکی نکته اساسی در موضوع تمرین فن بیان این است که صدای خود را ضبط کنید و بعد بررسی کنید ببیند که آیا تکیه کلام ( کلمه یا حرفی که زیاد تکرار می شود ) دارید یا خیر؟ آیا “عه” زیاد می گویید؟ همه این موارد بررسی کنید. اضافات کلامی باعث می شود که ناخودآگاه تمرکز مخاطب، بروی تکیه کلام های شما برود تا صحبت های تان!

پیشنهاد می کنم در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی ما شرکت کنید .

می خواهم در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی شرکت کنم

چهارمین تمرین فن بیان: ریتم کلام

تیکتاکید ها             تیکفراز و فرودها

تیکمکث های به جا  تیکسرعت لازم

این چهار پارامتر بسیار در ریتم بخشیدن به کلام موثرند. 

در داشتن فن بیان خوب سرعت صحبت کردن از اهمیت بالایی برخورد دار است. یکی از تمرینات فن بیان این است که یک دقیقه صحبت کنید و تعداد کلماتی که در یک دقیقه می گوئید بشمارید. اگر بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ کلمه در دقیقه باشد مناسب است. سرعت صحبت کردن با توجه به مخاطب هم متفاوت است. اگر فردی آرام آرام یا تند تند صحبت می کند بهتر است با توجه به اصل همسان سازی با او هماهنگ شویم. 

تعداد کلمات مناسب در دقیقه

نکته بعدی هم هنگام صحبت کردن استفاده صحیح و به جا از مکث هاست.

مکث تاکیدی:

زمانی که می خواهید روی کلمه یا مفهومی تاکید کنید، چند لحظه مکث کنید تا توجه ها جلب شود بعد صحبت تان را ادامه دهید.

مکث ناگهانی:

زمانی که برای جلب توجه مخاطب به صورت ناگهانی مکث می کنید.

مکث تکمیل کننده:

زمانی که شما مکث می کنید تا مخاطب ادامه جمله شما را بگوید.

در نتیجه یکی از تمرینات فن بیان این است که یک متنی را انتخاب کنید و با  استفاده از مکث های به جا در هنگام صحبت کردن ، اثر بخشی صحبت تان را چند برابر کنید . 

این مقاله را بخوانید: چطور صدای خوبی داشته باشیم ؟

 

پنجمین تمرین فن بیان: لحن در کلام

اگر ما نتوانیم حس در کلام بیاوریم درواقع ربات هستیم. کشور ما در صحبت کردن و آداب معاشرت ضعیف هستند. حس در کلام نیست. در برنامه خندوانه تمرین لحن به خوبی توسط میهمان ها انجام می شود. تمرینی که در یکی از دوره ها با هم انجام دادیم این بود که جمله” من تو رو دوست دارم” را با لحن های مختلف باید شرکت کننده ها می گفتن به طوری که معانی مختلفی از لحن افراد برداشت می شد. داشتن لحن مناسب از این جهت حائز اهمیت است که ما در واقع حالت های مختلف را در بیان مان می آوریم. مثلا خشم، خوشحالی و … که باعث تاثیر بیشتر کلاممان می شود. برای بهبود این مهارت باید بلند‌بلند صحبت و تمرین کنید تا پژواک صدا و لحن خود را بررسی کنید.

 

ششمین تمرین فن بیان: تمرینات زبان بدن

یکی از مهم ترین تمرینات زبان بدن، تمرین کردن مقابل آینه است. فرض کنید که یک سخنرانی در پیش دارید. افرادی که برایشان جذابیت سخنرانی شان بسیار مهم است حتما مقابل آینه تمرین کنند، تا برای رفتن روی سن آمادگی کسب کنند. 

نکته ای که من همیشه در کلاس های فن بیان و سخنرانی مطرح می کنم این است که در ابتدا تقلید کنید.

زبان بدن، نحوه صحبت کردن، راه رفتن یک فردی که اعتماد به نفس بالا دارد را تقلید کنید. به طور نمونه، قدم های آدم با اعتماد به نفس  مطمئن و محکم است. معمولا موقع ایستادن سینه خود را رو به جلو صاف می کنند و مقابل شخص مورد نظر می ایستد تا دیگران ایشان را تمام قد و از تمام زوایا ببینند. این کار یک نوع فخرفروشی نیست. بلکه این افراد از دیده شدن لذت می برند. این افراد معمولا پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز می کنند و نوک انگشتان پاها را رو به جلو قرار می دهند تا استوار تر بایستند. 

زبان بدن در تمرین فن بیان

تکیه کردن به صندلی و دست گذاشتن روی میز از دیگر نشانه های این افراد است. آن ها انگشتان خود را روی میز قرار می دهند، انگار که مالک میز و صندلی زیر دست خود هستند. خیلی محکم و صاف می نشینند، انگار کسی قرار است صندلی را از زیر آن ها بگیرد. آن ها مراقب جایی که می نشینند هستند و حواس شان به اطراف است ( برگرفته از کتاب زبان بدن پویا ودایع)

متن زیر زبان بدن در سخنرانی است که می تواند بسیار به شما در سخنرانی کمک کند که در کلاس ها و کارگاه ها مطرح می شود .

 زبان بدن در سخنرانی

 ✨زمین یا آسمان را نگاه نکنید(ارتباط چشمی معنی‌داری برقرار کنید).

 ✨با موهای سر و صورت خود بازی نکنید.

 ✨روی یک پا تکیه نکنید.

✨با یک انگشت به کسی یا چیزی اشاره نکنید.

✨دست‌‌به‌سینه نباشید.

✨پاها را روی هم نیندازید.

✨بدن خود را به طرفین تاب ندهید.

✨پاها را جفت نکنید.

✨به حضار پشت نکنید.

♻️به‌یاد داشته باشید که نمی‌توانید تمام تکنیک‌ها را هم‌زمان یاد بگیرید.

باید وقت صرف کنید، تمرین کنید و همیشه تلاش کنید راهی برای تقویت مهارت‌هایتان پیدا کنید.
 مثلا می‌توانید هنگام تمرین سخنرانی، از خودتان فیلم بگیرید. بعد درحالی‌که صدای آن را قطع کرده‌اید آن را چندبار نگاه کنید و کاملا روی زبان بدن خود تمرکز کنید.

هفتمین تمرین فن بیان: داستان گویی

دو سه سال پیش زمانی که برای اولین بار در یک دوره آموزشی (که در یک دانشگاه بود، حدودا دویست نفر شرکت کننده داشت)  که فضایی برای تمرین سخنرانی بود شرکت کردم. تصمیم گرفتم برم روی سن و تمرین سخنرانی داشته باشم. چشمتون روز بد نبینه. اونقدر ترس و استرس داشتم که قلبم تند تند می زد، دستام عرق کرده بود، تپش قلب شدیدی داشتم. گفتم می روم هرچی شد شد…

رفتم تا کنار سن اما روی سن نه 🙁  😳 برگشتم نشستم سرجام، اما نمی تونستم رها کنم. دوباره رفتم. دوباره. این قضیه چند بار تکرار شد تا این که بالاخره رفتم و صحبت کردم. بعد از آن ترسم به شدت کم شده بود و اعتماد به نفس عجیبی پیدا کرده بودم. خب این یک داستان واقعی از من بود.

Story-telling یا داستان گویی یکی از پارامترهای مهم جلب توجه در سخنرانی است که باعث ایجاد حس صمیمیت و همراهی مخاطب می شود. پیشنهاد من به شما این است که از داستان شخصی خود که مرتبط با موضوع سخنرانی است استفاده کنید. از قبل یک لیست داستان شخصی آماده داشته باشید و هر اتفاق جالبی که برایتان پیش می  آید در لیست داستان های خود اضافه کنید. از این رو یکی از تمرینات فن بیان که بسیار هم حائز اهمیت است این است که برای سخنرانی که در پیش دارید داستان های مرتبط با آن را در بخش های مختلف در نظر داشته باشید .

این کلیپ در مورد فن بیان است حتما نگاه کنید .

در پایان دوره غیر حضوری فن بیان، سخنرانی و اعتماد به نفس را به شما معرفی می کنیم این دوره  با تمرینات عملی که در ان مطرح شده به شما کمک می کند که بیان خوبی داشته باشید، مهارتهای سخنوری یاد بگیرید، استرس تون از صحبت در مقابل جمع کم کنید، صدای جذابی داشته باشید، اعتماد به نفس تون بالا ببرید . برای کسب اطلاعات بیشتر دوره روی عکس زیر کلیک کنید .

 

افزایش عزت نفس

تمرینات فن بیان | تمرینهای عملی برای تقویت فن بیان و سخنرانی

نوشته های مشابه

‫۱۰ نظرها

  1. مرسی از این همه مزخرفات ، لپ کلام این صفحه اینه که برای بیان بهتر «باید بهتر حرف بزنید» ، به هیچ گونه تمرینی اشاره نشده و تماما چرتو پرت نوشتن توی این “مقاله” ، توصیه من اینه که همین الان این صفحه رو ببندید و برید جای دیگه دنبال بگردید

    1. خدا پدر همین سایت رو بیامرزه که اینقدر حاضر است برای دیگران مطلب ارائه کنه ، فکر نمی کنم فردی باشخصیت شما دست آوردی در طول زندگیش داشته باشه ، دقت کن دوست عزیز هرکسی اجازه بیان نظر خود را دارد اما اجازه توهین به هیچ انسان و هیچ کس رو نداره
      چقدر خوبه شیوه انتقاد خودتون رو خیلی زیبا تر بیان کنید

  2. سلام، ممنون از مقاله مفیدتون
    تمرینات فن بیان را عالی بیان فرمودین. قطعا با این تمریناتی که فرمودین می توان فن بیان عالی داشت.

  3. من از شهر اصفهان هستم . برای من صحبت مقابل جمع به شدت ترسناک است ایا پیشنهادی برایم دارید؟ می دانم که باید مقابل جمع صحبت کنم اما ترس دارم و استرس زیاد پیشنهاد تون چیه برای من ..ممنونم از تیم خوب تون

  4. مقاله کاملی بود.ممنونم . برای کنترل لهجه چه پیشنهادی دارید ؟

  5. ممنونم لطفا در رابطه با دوره فن بیان حضوری تون بیشتر توضیح بدید .ممنون. ایا تمرینات عملی گفته می شود؟ یا فقط تئوری است ؟

    1. سلام خدمت شما به شما تبریک می گم که در پی رشد خودتون هستید . دوره های ما کاملاً تمرین محور است و عملی ..شما هر جلسه مقابل جمع سخنرانی می کنید و تمرینات عملی را انجام خواهید داد. لینک دوره فن بیان ، سخنرانی و افزایش عزت نفس
      http://sokhanesabz.com/?p=662

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید