مقالاتبرنامه ها و سمينارهافن بيان

گزارش کارگاه آموزش فن بیان و سخنرانی:تمرین فن بیان

کارگاه آموزش فن بیان و سخنرانی  در تاریخ ۱۸ خرداد تشکیل تشکیل شد.

تمرین فن بیان

در کارگاه آموزش فن بیان و سخنرانی در ابتدا  برای تمرین فن بیان اول ، شرکت کننده با اصولی که گفته شده خودشان را معرفی کردند . سپس درباره اهمیت داشتن فن بیان خوب صحبت کردیم . چقدر زیاد همه ما افرادی را دیدیم که به خاطر نداشتن فن بیان خوب موقعیت های شغلی را از دست داده اند. یا جسارت پذیرفتن نقش را نداشتند.  به این نکته اشاره کردم که داشتن فن بیان خوب مختص مجری ها و گوینده ها نیست  و همه به خوب صحبت کردن نیاز دارند.

انسان هر چقدر هم که علم داشته باشد ولی نتواند آن را به خوبی منتقل کند دانش و آگاهی فرد فقط در ذهنش باقی خواهد ماند. ما با آموزش فن بیان می خواهیم یاد بگیریم علاوه بر اینکه حرفهای خوب می زنیم بلکه خوب هم حرف بزنیم.

این مقاله را بخوانید: فن بیان چیست؟

سه تمرین فن بیان مهم در اثر بخش بودن کلام

در ادامه کارگاه سه پارامتر اثربخشی کلام را گفتبم. ریتم،لحن، زبان بدن..

تمرین فن بیان : ریتم کلام

 ✔تاکید ها

✔فراز و فرودها

✔مکث های به جا

✔سرعت لازم

این سه پارامتر بسیار در ریتم بخشیدن به کلام موثرند.

درباره تاکیدها به تمرین انجام دادیم و اثر بخش بودن تاکید را در قسمت های مختلف جمله دیدیم. فراز و فرودها نیز در کلام باعث می شود که صحبت ما زیاد خسته کننده نباشد. و در مورد مکث ها ما ۴ نوع مکث داریم . مکث اول مکث تشخیصی که ما بعد از سه جمله حتما باید از آن استفاده کنیم. مکث دوم تاکیدی، که برای تاکید و جلب توجه مخاطبان استفاده می شود. سوم مکث های تکمیلی که برای تکمیل کردن جمله از مخاطبان کمک می گیریم. چهارم مکث های ناگهانی که برای همراه کردن حضار با خود انجام می دهیم..

مورد بعد سرعت کلام گفته شدکه بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ کلمه در دقیقه سرعت مناسبی برای  صحبت کردن محسوب می شود. می توانید با یک فایل صوتی که ضبط می کنید و یادداشت تعداد واژه ها در دقیقه سرعت خود را تخمین بزنید.

تمرین فن بیان : لحن در کلام

اما در جلوتر به مبحث مهم لحن درکلام پرذاختم. اگر ما نتوانیم حس در کلام بیاوریم درواقع ربات هستیم…کشور ما در صحبت کردن و آداب معاشرت ضعیف هستند..حس در کلام نیست. من در کارگاه با شرکت کننده ها تمرین لحن را انجام دادیم. در برنامه خندوانه تمرین لحن به خوبی توسط میهمان ها انجام می شد. تمرینی که با هم انجام دادیم این بود که جمله” من تو رو دوست دارم” را با لحن های مختلف باید شرکت کننده ها می گفتن به طوری که معانی مختلفی از لحن افراد برداشت می شد.داشتن لحن مناسب از این جهت حائز اهمیت است که ما در واقع حالتهای مختلف را در بیان مان می آوریم ..مثلا خشم،خوشحالی و… که باعث تاثیر بیشتر کلاممان می شود. برای بهبود این مهارت باید بلند‌بلند صحبت و تمرین کنید تا پژواک صدا و لحن خود را بررسی کنید.

این مقاله را بخوانید: کم حرفی و خجالتی بودن

تمرین فن بیان : تمرینات زبان بدن

یکی از مهمترین تمرینات زبان بدن، تمرین کردن مقابل آینه است . فرض کنید که یک سخنرانی در پیش دارید . افرادی که برایشان جذابیت سخنرانی شان بسیار مهم است حتما مقابل آینه تمرین کنند، تا برای رفتن روی سن آمادگی کسب کنند.

نکته ای که من همیشه در کلاسهای فن بیان و سخنرانی مطرح می کنم این است که در ابتدا تقلید کنید زبان بدن ، نحوه صحبت کردن ، راه رفتن یک فردی که اعتماد به نفس بالا دارد . به طور نمونه قدم های آدم با اعتماد به نفس  مطمئن و محکم است. معمولا موقع ایستادن سینه خود را روبه جلو صاف می کنند و مقابل شخص مورد نظر می ایستند تا دیگران آنها را تمام قد و از تمام زوایا ببینند. این کار یک نوع فخرفروشی نیست بلکه این افراد از دیده شدن لذت می برند . این افراد معمولا پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز می کنند و نوک انگشتان پاها را رو به جلو قرار می دهند تا استوار تر بایستند.

تکیه کردن به صندلی و دست گذاشتن روی میز از دیگر نشانه های این افراد است. آنها انگشتان خود را روی میز قرار می دهند، انگار که مالک میز و صندلی زیر دست خود هستند. خیلی محکم و صاف می نشینند، انگار کسی قرار است صندلی را از زیر آنها بگیرد. آنها مراقب جایی که می نشینند هستند و حواس شان به اطراف است ( برگرفته از کتاب زبان بدن پویا ودایع)

متن زیر زبان بدن در سخنرانی است که می تواند بسیار به شما در سخنرانی کمک کند که در کلاس ها و کارگاه ها مطرح می شود .

 زبان بدن در سخنرانی

 ✨زمین یا آسمان را نگاه نکنید (ارتباط چشمی معنی‌داری برقرار کنید)؛

 ✨با موهای سر و صورت خود بازی نکنید؛

 ✨روی یک پا تکیه نکنید؛

✨با یک انگشت به کسی یا چیزی اشاره نکنید

✨دست‌‌به‌سینه نباشید

✨پاها را روی هم نیندازید

✨بدن خود را به طرفین تاب ندهید

✨پاها را جفت نکنید؛

✨به حضار پشت نکنید.

♻️به‌یاد داشته باشید که نمی‌توانید تمام تکنیک‌ها را هم‌زمان یاد بگیرید.

باید وقت صرف کنید، تمرین کنید و همیشه تلاش کنید راهی برای تقویت مهارت‌هایتان پیدا کنید.
مثلا می‌توانید هنگام تمرین سخنرانی، از خودتان فیلم بگیرید. بعد درحالی‌که صدای آن را قطع کرده‌اید آن را چندبار نگاه کنید و کاملا روی زبان بدن خود تمرکز کنید.

در “محصول چطور فن بیان خوبی داشته باشیم ” تمرین فن بیان ، صدای خوب و ..مطح شده است برای تهیه این محصول روی عکس زیر کلیک کنید: ⇓⇓⇓

تمرین فن بیان

در این مقاله به گزارش کارگاه آموزش فن بیان و سخنرانی و تمرین فن بیان که در کارگاه انجام شد ، پرداختیم .

نوشته های مشابه

‫۸ نظرها

  1. این نکته واقعا عالی بود
    ” داشتن فن بیان خوب مختص
    مجری ها و گوینده ها نیست و همه به خوب صحبت کردن نیاز دارند.”
    ممنون از شما استاد محترم

  2. به مطالب بسیارخوبی در خصوص سخنرانی و فن بیان اشاره کردید .موفق باشید

  3. آرزوی موفقیتهای بیشتر دارم برای شما استاد قهرمانی گرامی

  4. با سلام و خسته نباشید
    موفق باشید
    با آروزی موفق بیشتر برای شما استاد گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید