مقالاتاعتماد به نفس و عزت نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس | آموزش فن بیان و مهارت های ارتباطی

در این مقاله قصد دارم درباره راه های افزایش اعتماد به نفس به نکات مهمی اشاره کنم.واقعیت این است که بسیاری از سئوالاتی که از ما در فضاهای مختلف می شود در رابطه با اعتماد به نفس است. مثلاً:

افزایش اعتماد به نفس

تیکچه کار کنم موقعی که با جنس مخالف صحبت می کنم اعتماد به نفس بالایی داشته باشم؟

تیکچه کار کنم که زمان ارائه استرس نداشته باشم و اعتماد به نفسم کم نشود؟

تیکچه کار کنم با اعتماد به نفس بالا بتوانم درخواست هایم را مطرح کنم؟

تیکچه کار کنم که در برابر خواسته های دیگران بتوانم به راحتی نه بگویم؟

و از این دست سوالات.

در واقع داشتن اعتماد به نفس موجب رشد می شود. هنگامی که به توانایی های خود ایمان و اعتقاد داشته باشید، می توانید بیشتر به سوی موفقیت پیش بروید. از سمت دیگر اعتماد به نفس، تأثیر زیادی در لذت‌بردن از زندگی دارد. کسانی که اعتماد به نفس خوبی دارند از زندگی خود راضی‌اند. به‌طور ناخودآگاه دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در مقابل چه بسیار افرادی که با وجود مهارت‌های مختلف، فقط به‌خاطر این که اعتماد به نفس کافی نداشته‌اند، از مسیر موفقیت جا مانده‌اند.

از نظر من یکی از مهارت های مهم که باید کسب کنیم اعتماد به نفس است. من به عنوان یک مدرس فن بیان در کلاس های فن بیان و سخنرانی، علاوه بر یادگیری مهارت های فن بیان و سخنرانی، روی اعتماد به نفس شرکت کننده ها نیز کار می کنم.

در بحث اعتماد به نفس هم باید ابتدا روی عزت نفس خودمان کار کنیم. عزت نفس یعنی منِ فرزانه

قهرمانی، خودم و توانمندی هایم را چقدر قبول دارم. اگر من خودم و توانمندی هایم را قبول نداشته باشم چطور می توانم مقابل جمع صحبت کنم؟ با همکارانم جلسه داشته باشم؟ در برابر درخواست های نابه جا نه بگویم؟ درخواست های بجای خودم را به راحتی بیان کنم و … ( تفاوت عزت نفس با اعتماد به نفس )

این مقاله را هم بخوانید: عزت نفس بالا

نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

یکی از نشانه های فردی که اعتماد به نفس پائین دارد این است که دائماً دارد نقش بازی می کند. چرا؟چون دیگران او را دوست داشته باشند. فرد با اعتماد به نفس پائین به شدت نیاز به تأئید شدن دارد. مدام در حال غر زدن درباره تحصیل ، وضعیت مالی و…هستند.

راه های افزایش اعتماد به نفس

 حالا که با اهمیت داشتن اعتماد به نفس آشنا شدید، سوال اصلی اینجاست که واقعاً چگونه می‌توان اعتماد به نفس را تقویت کرد؟ در ادامه به شما روش های افزایش اعتماد به نفس را آموزش می دهیم تا با استفاده از این مهارت از زندگی بیشتر لذت ببرید.

به خودتان عشق بورزید

برای این که خودتان را دوست داشته باشید همین کافیست که به این موضوع فکر کنید که شما اشرف مخلوقات هستید و شاهکارخداوند. پیچیده ترین کامپیوترهای جهان، اگرچه به ظاهر توانایی های فراوان دارند، ولی نمی توانند جایگزین حافظه شما شوند. خداوند در قرآن  فرموده است که: شما جانشینان خدایید و هر صفتی که در خدا هست در شما هم (به شکلی محدود ) هست. شما زمانی احساس کم ارزشی می کنید که خود را درست نشناخته باشید و یا این که طرف مقابل را بسیار با ارزش و بزرگ می دانید.

دوس داشتن خود

خود زنی ممنوع

این مورد مخصوصاً بین ما ایرانی ها خیلی زیاد است. مثلا ً شخصی از کار ما تعریف می کند می گوید

که: سخنرانی شما امروز عالی بود. بعد در جواب می گوییم ” از نظر من یک خرابکاری واقعی بود” .

یا در اصطلاحات روزمره ی خود کسی که از فرزندمان تعریف می کند، می گوییم غلام شماست! کنیز

شماست! کوچیک شما. باید گفت: سالار است. آقاست. خانم است.

تواضع با شکسته نفسی و خود زنی متفاوت است. شکسته نفسی، از رفتارهای منفی است که اعتماد به نفس مان را نابود میکند.

این مقاله را هم بخوانید: راههای افزایش عزت نفس

مسئولیت پذیر باشید

یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس مسئولیت پذیری است. انسان هایى که اعتماد به نفس عالى دارند، انسان هاى مسئولیت پذیرى هستند و انسان هاى مسئولیت پذیر انسان هایى هستند که هر روز با پذیرفتن مسئولیت هاى جدید به ساختن اعتماد به نفس خود کمک مى کنند.

بر همین اساس اگر مى خواهید اعتماد به نفسى عالى پیدا کنید، تمرین کنید تا مسئولیت پذیر شوید.

مسئولیت پذیرى را از کارهای به ظاهر ساده شروع کنید. ویژگی مسئولیت پذیرى خود را در عرصه هاى مختلف کار و زندگى خود به کار بگیرید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

مسئولیت پذیری

تمرکز برروی موفقیت های پیشین

یکی از مهم ترین راه های افزایش اعتماد به نفس این است که موفقیت هایی که در گذشته داشتید را یادداشت کنید و روی آن ها تمرکز کنید. در هنگام نوشتن این موفقیت ها توجه کنید که دنبال اتفاقات خیلی بزرگ و عجیب نباشید. انجام  یک مذاکره خوب، یک سخنرانی عالی، یک روز مفید، یک کار خیر و حتی گرفتن یک تخفیف خوب از مواردی است که می توانید به عنوان موفقیت های خود یاد کنید. پیروزی های کوچک تان را جشن بگیرید! چون سبب افزایش تعداد گیرنده های آندروژن و ترشح بیشتر هورومون تستوترون و افزایش اعتماد به نفس می شود.

الگوبرداری از افراد با اعتماد به نفس

یک فرد با اعتماد به نفس بالا را در ذهن خود تجسم کنید. این فرد چطور راه می رود؟ چطور ارتباط برقرار می کند؟ چطور احوال پرسی می کند و …

سعی کنید درست شبیه یک فرد با اعتماد به نفس به نظر بیایید. شیک لباس بپوشید. خوش پوش بودن یکی از راه های ساده افزایش اعتماد به نفس است. لباسی که متناسب با شخصیت و مکانی باشد که می روید! از لحاظ فیزیکی هم حواستان به حالت های بدن خودتان باشید. محکم بایستید، حالت بدن، تاثیر بالایی در درک مخاطب از حالات شما خواهد داشت. بنابراین وقتی ایستاده هستید یا زمان راه رفتن خیلی محکم و قوی باشید تا اعتماد به نفس و قدرت شما را نشان دهد. در غیر این صورت پیامی که به مخاطب خود می‌دهید خوشایند نخواهد بود. شانه‌های خود را عقب ببرید و عضلات سینه‌ی خود را در حالی‌ که صاف ایستاده‌اید، رها کنید!

پذیرش خود

یکی از مهم ترین راه های افزایش اعتماد به نفس این است که خودمان را همان طور که هستیم بپذیریم. پذیرش به معنای کامل بودن و بی نقص بودن نیست.

احترام به خود

ما زمانی که خودمان را بپذیریم به خودمان احترام خواهیم گذاشت ( عزت نفس) . احترام گذاشتن به خود یعنی این که آراسته، خوش پوش،خوش بو باشیم کارهایی را انجام دهیم که به نفع مان است. وقتی به خودمان احترام می گذاریم به این باور می رسیم که من شاهکار خلقت خداوند هستم. همان مخلوق که خداوند وقتی آفرید گفت: فتبارک الله احسن الخالقین . انسان وقتی به خودش احترام می گذارد به خداوند احترام می گذارد. احترام به خود مستلزم شناخت خود است. خود شناسی به خداشناسی منجر می شود. 

تمرین: هم اکنون مقابل اینه بایستید و از صمیم قلب به خود بگوئید

 

تو را دوست دارم چون تو برتر از فرشته ها هستی

تو را دوست دارم چون تو برگزیده آفریده های خدا هستی

تو را دوست دارم چون تو تجلی کائنات خدا هستی 

تو را دوست دارم چون روح خدا در تو جاری است تو را دوست دارم

 

و در آخر راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت تیتر وار:

✅ارتباط خود را با خدا تقویت کنید نماز را با حضور قلب ❤️بیشتر بخوانید فقط به خدا اعتماد کنید. ✅توانایی های خود را روی کاغذ بنویسید.
✅به خود تلقین کنید که من فردی توانا هستم. ✅گذشته را فراموش کنید.
✅همیشه در ردیف های جلو بنشینید.  ✅با قدرت و جدی حرف بزنید.
✅نگاه کردن به چشمان دیگران را تمرین کنید. ✅عدم نگاه به دیگران ۲معنا دارد:

الف: احساس گناه در برابر او  ب: احساس ضعف و ناتوانی در برابر او

✅سرعت راه رفتنتان را ۲۵%تندتر کنید. آدم های با اعتماد به نفس راه رفتنشان کمی شبیه به دویدن است. انگار به جای مهمی می روند و یا کار مهمی دارند.  ✅ هنگام دست دادن جدی باشید.
 ✅در جمع نظر بدهید. ✅خندان باشید. لبخند شما بهترین دارو برای کمبود اعتماد به نفس است.
✅سعی کنید همیشه بهترین لباس ها را بپوشید. ✅در هر مکالمه تلفنی، خود را معرفی کنید.
✅در برابر هر کاری که برایتان انجام می دهند لفظ متشکرم را بکار ببرید. ✅هیچ گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید.
✅همیشه با زبان مثبت با دیگران هم صحبت شوید.

اقدامک عملی :

 راه های بالا بردن اعتماد به نفس انجام یک کار دشوار برای بالا بردن اعتماد به نفس

 راه های بالا بردن اعتماد به نفس یادگیری مهارت کافی

 راه های بالا بردن اعتماد به نفس انجام یک فعالیت جدید

 راه های بالا بردن اعتماد به نفس تقویت اعتماد به نفس با تسلط و مهارت در یک زمینه

 راه های بالا بردن اعتماد به نفس خودگویی مثبت (طرز فکر مثبت داشته باشیم)

 راه های بالا بردن اعتماد به نفس بازخورد گرفتن از دیگران برای بهبود و اصلاح

 راه های بالا بردن اعتماد به نفس تصویر سازی ذهنی مثبت

 راه های بالا بردن اعتماد به نفس گرفتن تصمیمات کوچک اما موفقیت آمیز

در انتها به شما پیشنهاد می کنم دوره ی افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی را از دست ندهید. همین حالا روی عکس زیر کلیک کنید.

دوره آموزشی افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی

نوشته های مشابه

‫۸ نظرها

  1. خیلی مطالب آموزنده ای بود. امیدورام همه ماها یه روزی بتونیم سرمون رو بالا بگیریم و از اینی که هستیم دفاع کنیم. بدون اینکه واسه نظر دیگران اینو بخریم اونو عوض کنیم.

  2. سلام ممنون از مقاله پیشنهادیتون, بسیار لذت بردم. به خصوص از مبحث اقدامک عملی

  3. من هر ضربه ای تو زندگیم خوردم از این بود که خودمو باور نداشتم. همیشه از همه دوستام بیشتر درس خوندم و همیشه وقت سوالای معلم هام من من کردم. یادمه همیشه جواب سوالارو میدونستم ولی میترسیدم دستمو ببرم بالا. انقدر این موضوع برام مهم شده که هر سایتی هر مطلبی درباره اعتماد به نفس میذاره میخونم.
    مطلب شما هم خیلی برام مفید بود یه دونه دیگه هم گلچین کردم اگه لینکش درست باشه اینه https://mashverapp.com/blog/%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%af_%d8%a8%d9%87_%d9%86%d9%81%d8%b3/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d9%8a%d8%b4-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%81%d8%b3/

    1. دوست عزیز به شما تبریگ می گم که کار کردن روی خودتون آغاز کردید . گذشته فقط برای درس گرفتن خوب است نه برای افسوس خوردن..گذشته را رها کنید و روی افزایش مهارتهای شخصی و ارتباطی و اجتماعی تون کار کنید . این محصول اعتماد به نفس هم می تواند در این راستا به شما کمک کند
      https://sokhanesabz.com/product/increase-self-confidence/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید