دانلود رایگان ( ویدئو )فن بيانمقالاتمهارتهاي ارتباطي

سر صحبت را باز کردن – روش شروع صحبت در محیط های جدید

سر صحبت را باز کردن

سلام سلام برشما دوستان و همراهان پرانرژی و هدفمند.ارتباط با افراد مختلف در محیط کاری و اجتماعی جزو مهم‌ترین وظایف فردی و جمعی یک شخص است. شخصی که بتواند ارتباط خوب و موفقی را با دیگر افراد در محل کار خود داشته باشد، سریع‌تر از دیگر افراد، پیشرفت می‌کند و در زمینه شغلی و اجتماعی، موفق‌تر است. یادم می آید چندین سال قبل وقتی که با تیمی همراه بودم و ایجاد ارتباطات برای فروش یک امتیاز محسوب می شد، همه از من می پرسیدن که تو چطور با افراد غریبه در محیطهای جدید ارتباط برقررا می کنی رازش را به ما هم بگو! همین الان تصور کنید که یک فرد مهم در هواپیما، سمنیار، کلاس، مهمانی،جلسه و یا هر جای دیگر در کنار شما نشسته است. شما فرصت کوتاهی دارید که از این فرصت استفاده کنید و با فرد نظر ارتباط برقرار کنید. سخنرانی آسانسوری در این مقاله صحبت کرده ایم و توجه به این نکته که چطور در کمترین زمان خودمان را به بهترین نحو معرفی کنیم. حال در این مقاله می خواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم که چطور سر صحبت را باز کنیم و شروع صحبت اثر بخشی داشته باشیم.

در این مقاله قصد دارم به این سوالات پاسخ دهم. چطور سر صحبت را باز کنیم ؟ چطور صحبت را شروع کنیم ؟ روش شروع صحبت ، جملات آغازین صحبت چگونه باید باشد. ارتباطات نقش بسیار مهمی را در موفقیت و پیشرفت ما دارد. گاهی یک مسیر ۵ ساله به واسطه یک ارتباطی بسیار کوتاهتر طی می شود. در موقعیت های گوناگون درشرایطی قرار می گیریم که می توانیم یک ارتباط سازنده ای را ایجاد کنیم و شروع صحبت بسیار مهم است.در کلاس فن بیان دوره پیش یک آقایی حضور داشتند که دارای تعداد زیادی پرسنل بودند. یکی از دغدغه های ایشون باز کردن سر صحبت در فضاهای جدید و با افراد جدید بود. او می گفت که من وقتی که صحبت را شروع می کنم در ادامه نمی دانم که  چطور صحبت را ادامه دهم؟   

 در ابتدا این ویدئو رو ببین که در رابطه با نکات مهم در باز کردن سر صحبت است:

 سر صحبت را باز کردن با سئوال 

یکی از مواردی که به تکرار از من  در دوره های آموزشی فن بیان و مهارتهای ارتباطی پرسیده می شود این است که : چگونه سر صحبت را باز کنیم؟ در حقیقت پاسخ به این سؤال که چگونه وقتی حرفی برای گفتن ندارید، مکالمه را آغاز کنید . یکی از راحتترین راهها برای سر صحبت را باز کردن ، پرسیدن سئوال است . اما چه سئوالاتی ؟

 

این مقاله را هم بخوانید :کلمات محترمانه هنگام صحبت کردن

سئوالات باز یا بسته برای سر صحبت را باز کردن ؟

باید سئوالات باز بپرسیم نه بسته…یعنی سئوالاتی که نیاز به توضیح و صحبت بیشتری از طرف مقابل دارد. به جای ( آیا ، چه کسی ، کجا ، کدام ) :

«خوبی»

«امروز خوب بود؟»

«بچه کجا هستی؟»

«شغلت چیه؟»

«اسمت چیه؟»

«آخر هفته‌ات خوب بود ؟»

«چه خبر؟»                                           

«چند ساله اینجا زندگی می‌کنی؟»

بگویید ( چگونه ، چرا ، به چه شکل ) :

«مسئله چی هست؟»

«امروز چی کار کردی؟»

«جالب‌ترین اتفاقی که تا حالا پیش اومد چی بود؟»

«چطور شد که کار و بارت به اینجا رسید؟»

«معنی اسمت چیه؟ » 

سر صحبت را باز کردن

پرسشهای تشریفاتی ساده:

اولین گام سعی کنید در فردی که می خواهید سر صحبت را با او باز کنید نکته ای جالب پیدا کنید. و از آن ویژگی صادقانه تعریف کنید. مثلاً شما عالی صحبت می کنید ..آشپزی شما فوق العاده است. در دومین گام توجه به چیزی که طرف مقابل حمل می کند . مثلاً کتاب ، وسیله ورزشی و …به عنوان مثال فرض کنیم که شخص مقابل کتاب زبان حمل می کند..شما می تونید آموزشگاهی برای یادگیری زبان به من معرفی کنید؟ در سومین گام برای سر صحبت را باز کردن :اظهار نظر یا پرسیدن سوال بر مبنای موقعیتی که قرار داریم مثلاً در سمیناری حضور دارید می توانید با صحبت پیرامون موضوع سمینار گفتگو را آغاز کنید. 

.

این مقاله را هم بخوانید:شروع گفتگو در موقعیت های جدید

با گوش کردن موثر بدانید که چه بگوئید

خب ممکن است بگوئید که من سئوال تشریفاتی پرسیدم بعد از آن  چه بگویم ؟ برای افراد کم حرف این سئوال مطرح است . به نظر می رسد که موضوعاتی که می توان راجع به آن صحبت کرد ظرف یک دقیقه به پایان می رسد!! نکته مهم این است که هرگز نباید به آنچه که در ادامه می خواهید بگوئید فکر کنید بلکه باید با دقت گوش کنید. لغات اصلی را بیابید.

شنیدن فعال داشته باشید: تماس چشمی ، لبخند زدن، تکان دادن سر، پرسیدن سئوالات محدود برای روشن شدن حقایق و سئوالات نامحدود برای ترغیب گوینده که توضیحات بیشتری بدهد. 

.

این مقاله را هم بخوانید:هنر خوب گوش دادن

سر صحبت را باز کردن با تغییر حالت از منفعل به فعال

حالت خود را باید از منفعل به فعال تغییر دهیم. در حقیقت بیشتر افراد خجول صبر می کنند که افراد سراغشان بیایند و صحبت را آغاز کنند. پس ما باید آگاهانه حالت خود را از منفعل به فعال تغییر دهیم و گفتگو را آغاز کنیم . نخستین کسی باشید که سلام می کنید و خودتان را معرفی می کنید. یک امتیاز دیگر سر صحبت را باز کردن توسط شما این است که جهت گفتگو را در دست می گیرید و این حس را می دهید که مطمئن، صمیمی هستید.

 

این مقاله را هم بخوانید : چطور جذاب صحبت کنیم؟

برای معرفی خودتان از قبل آماده شوید

حتماٌ برای موقعیت های مختلف که قرار است با افراد جدید ارتباط برقرار کنید و صحبت را شروع کنید برنامه داشته باشید. یک سوالی که ممکن است از شما پرسیده شود این است: « شغل شما چیه؟» . در جواب این سئوال اگر دوست دارید ارتباطتان شکل بگیرد ، طوری پاسخ دهید که جواب‌تان سوال‌های بیشتری در ذهن طرف مقابل ایجاد کند. مثلا به جای آن که بگوئید من معلم هستم، بگویید: «من کاری انجام می دهم که واقعاً به آن علاقه مند هستم، چون به افراد کمک می کنم که رشد کنند و…» در حقیقت در مخاطب کنجکاوی ایجاد کنید .تا سئوالات بیشتری هم بپرسد.

سر صحبت را باز کردن با جنس مخالف

شاید برای شما هم پیش آمده که در شرایطی قرار گرفتید که نمی دانستید چطور گفتگو را شروع کنید؟
شاید آقایی هستید و در سمیناری می خواستید با خانمی ارتباطی جهت همکاری برقرار کنید؟ یا خانمی هستید که با دوستان جدید تان بیرون رفتید اما نمی دانستید چطور گفتگو  را  در جمع هایی که آقا هم حضور داشته شروع کنید؟

در خیابان هنرپیشه مورد علاقه تان را می بینید، اما نمیدانید بروید جلو چطور سر صحبت را باز کنید؟

شاید اولین راه حلی که به ذهن میرسد، سلام دادن است، سلام، حالتون چطوره؟… و بعد با یک تشکر ساده، مکالمه تمام می شود… اما شما  شاید میخواهید پیشنهاد کاری بدهید اما چطور شروع کنید؟ شاید میخواهید بیشتر طرف مقابلتان را بشناسید ولی هیچ کلمه ی مناسبی برای ادامه مکالمه پیدا نمی کنید. بریم در ادامه ویدئو زیر که در همین موضوع است را ببینیم.

 

در انتها به شما پیشنهاد می کنم که فایل ویدئویی زیر را نگاه کنید . در این ویدئو درباره شروع صحبت ، سر صحبت را باز کردن صحبت کرده ام.

 

امیدوارم که از دیدن این ویدئو کمال استفاده را ببرید لطفا در قسمت کامنت ها نظرات خود را برای ما بنویسید. در مقالات بعد پیرامون شروع صحبت در سخنرانی خواهیم نوشت.

پیشنهاد من به شما محصول خوب صحبت کردن و ارتباط موثر

سر صحبت را باز کردن

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

  1. با سلام خدمت استادگرامی،من از کودکی خیلی خجالتی وعزت نفس خیلی کمی دارم و آرزو دارم که منم بتونم در بین جمع خوب حرف بزنم وخجالتی باعث عدم پیشرفت در کارم شده است.
    استاد کی تشریف مییارین تبریزکلاس برگزار کنید؟ بی صبرانه منتظر حضور قدمهای مبارک شما هستیم واینکه من دارای همسر ویک فرزند پسر میباشم و۴۲ سالمه وکارمند هستم.

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز تبریزی..اعتماد به نفس یک مهارت کسب کردنی است . با تمرین و قرار گرفتن در محیط های اجتماعی و ارتباط برقرار کردن با افراد و وارد ترس ها شدن مهم ترین تمرین رفع خجولی است . محصولات افزایش عزت نفس ، افزایش اعتماد به نفس برای شما مفید خواهد بود که لینک آنها را در ادامه قرار خواهیم داد.

      https://sokhanesabz.com/?p=736
      https://sokhanesabz.com/product/increase-self-confidence/

  2. سلام
    یک ایرادی که همه شما اساتید دارید این هسن که داستان زیاد میگید. یعنی دقیقا مطالب کتاب رو بصورت گفتاری میاید جلوی دوربین و مثل طوطی وار بیان میکنین
    هیچکدومتون نمیاین چنتا مثال بزنین
    مثلا بجای اینهمه داستان گویی که چنددقیقه فقط همون نوشته های کتاب رو خوندید بجاش میومدید چنتا نمونه مثال میزدید که ما از اون جملات بنابه شرایط از اونها استفاده کنیم و بکار ببریم. و بنا به نیاز خودمون در شزایط گوناگون یک تغییراتی بهش میدادیم
    همتون مثل همین. کپی برابر اصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید