مقالاتاعتماد به نفس و عزت نفسدانلود رایگان ( ویدئو )

عزت نفس بالا – چطور می توان عزت نفس را افزایش داد ؟سخن سبز

عزت نفس بالا

سلام..سلام  بر شما همراهان پرانرژی و هدفمند .. دراین مقاله و ویدئو انتهای آن می خواهم راهکاریی دررابطه با عزت نفس بالا ، افزایش عزت نفس ارائه بدهم . تعریف عزت نفس را در این مقاله کامل توضیح دادم .

عزت نفس چیست ؟

عزت نفس اولین اموزشی است که قطعا به همه شما پیشنهاد می دهم که اگر در ابتدای مسیر کار کردن روی خودتان هستید حتما از این مبحث مهم شروع کنید. تا زمانی که من احساس ارزش مندی نکنم دیگران هم به من احترام نخواهند گذاشت . 

نقش مهم دوران کودکی در عزت نفس بالا

تصویر ذهنی که ما از خود داریم به میزان زیادی بستگی به این دارد که در دوران کودکی چقدر به ما بها داده شده است. برداشتی که از خود داریم مجموعه ای از تأثیراتی است که دیگران بر ما گذاشته اند. پیامهای والدین چنان در روح و مغز کودک تاًثیر می گذارد که ممکن است در بزرگسالی هم در ذهنشان بارها و بارها تکرار شود بدون آنکه متوجه آن باشند. به دلیل اهمیت این موضوع من چند نمونه را بررسی کردم . در این بررسی متوجه شدم که افرادی که در کودکی توسط خانواده تحقیر شده اند یا به نوعی توانمندی های آنها مورد توجه نبوده است ناخوداگاه عزت نفس و اعتماد به نفس پائین تری نسبت سایر کودکان دارند. از طرفی والدینی که عزت نفس بالا داشتند به مراتب فرزندانی با عزت نفس بالا تربیت کرده اند.

این مقاله را هم بخوانید: راهکارهای افزایش عزت نفس

به عنوان مثال در چند مورد به دلایل زیر خدچه دار شود:

وقتی در حال بررسی موردی در این زمینه بودم متوجه شدم که کودکانی که دارای عزت نفس بالا هستند، والدینی با جایگاه خوب اجتماعی دارند. تجربیات ما در دوران کودکی و نوجوانی به شدت روی عزت نفس مان تأثیر می گذارد . در این دوران والدین، خواهرو برادر، دوستان و آموزگاران روی کودک نفوذ دارند و رفتارهای آنها روی عزت نفس کودک نقش بسزایی دارد. عزت نفس کودک ممکن است به دلایل زیر کاهش پیدا کند:

– دریافت محبت مشروط ” به شرطی دوستت دارم که ….”

– بدرفتاری با کودک

– حمایت بیش از اندازه و سپس کم شدن این حمایت

– مقایسه شدن با دیگران

انتقاد ،مسخره و تحقیر شدن      

– سرزنش و مجازات کودک به علت انجام یک اشتباه

و…..

تغییر دادن افکار و ارتباط درونی

در هر برهه ای از زندگی افراد و شرایط مختلف باعث کاهش یا افزایش عزت نفس ما می شوند. در دوران کودکی ما تحت تاًثیر والدین هستیم، در دوران نوجوانی معلمان و دوستان هم اضافه می شوند و همینطور با افزایش سن عوامل مختلفی روی عزت نفس ما اثرمی گذارند. همین پیامهای مختلفی که از اطرافیانمان می گیریم در ذهن ما ذخیره می شوند و کم کم وارد ضمیر ناخودآگاه ما می شوند. من بارها با افرادی مواجه شدم که در گذشته شان یک پیامی را از والدین یا معلمان خود دریافت کرده اند و بعد از گذشت چندین سال ( حتی با وجود فوت آنها ) باز افراد نتوانسته اند آن مسئله را از ذهن خود پاک کنند. مثلاً فردی که در گذشته با این جملات روبرو بوده است الان هم در صورت بروز یک خطا دائماً این جملات در ذهنش تکرار می شود:

” وای که تو چقدر ناشی هستی! “

” خیلی کند ذهنی ! “

” تو استعداد هیچ کاری نداری ! “

 “شانس نداری ! ” 

” تو به هیچ جا نمیرسی ! “

در حقیقت آن چه که با گفته می شد و شنیدن آن برایمان دردناک بود، اکنون به وسیله خودمان دائماً در ذهنمان تکرار می شود. همین گفتگوهای منفی به شدت روی عزت نفس مان تاًثیر منفی می گذارد.

– جملات مثبت 

 حال فرض کنید که این گفتگو ها جنبه مثبت داشته باشند . حال فرض کنیم که این گفتگو به صورت مثبت به ما گفته شده باشد :

” تو موفق می شی”

” تو مجازی که راهتو بدون اجبار ما امتحان کنی “

” تو لایق بهترین ها هستی “

و….

در این صورت  این گفتگوهای درونی پایان ناپذیر نوعی برقراری ارتباط درونی است که می تواند بر تمام زندگی ما اثر بگذارد .

این مقاله را هم بخوانید: تقویت عزت نفس

 

ان ال پی ( برنامه ریزی عصبی – کلامی ) ثابت کرده است که وقایع  و اوضاع اطراف ما عامل اصلی احساسات و عواطف ما نیستند بلکه تفسیر و گفتگوهای درونی مان پیرامون وقایع ، عامل اصلی محسوب می شود.این ما هستیم که هر لحظه با گفتگوهای درونی خود احساس لیاقت یا بی لیاقتی را در خود ایجادمی کنیم. نکته مهم این است که ما می توانیم از گفتگوهای درونی خود آگاهی پیدا کنیم. این کار زمانی میسر می شود که در هنگام بروز مشکلات و اوضاع نامساعد به پیامهای درونی خودمان گوشکنیم. در حقیقت هر حس منفی به خاطر داشتن یک فکر منفی است باید ریشه آن حس منفی را در افکار خودمان جستجو کنیم .

من در شرایطی که حس منفی دارم به گشت و گذار در درون خودم می پردازم تا ببینم که این حس منفی به خاطر توجه و فکرکردن به چه اتفاق ناخوشایندی در من شکل گرفته است .

تعدادی از جملات منفی رایجی که افرادی که عزت نفس پائین دارند ، دائما در ذهنشان تکرار می شود:

” همش تقصیر خودم بود”

” هیچ کس منو دوست نداره ، هیچ کس به حرفهای من گوش نمی ده  “

” باید همه منو تاًید کنند “

” توانایی و استعداد من از همه کمتر است “

” من نمی توانم …”

” همه اطرافیانم دزدند یا می خواهند سرم کلاه بگذران …”

و….

 

 اقدامک جهت داشتن عزت نفس بالا :

در ابتدا باید بپذیرید که احساسات منفی شما به خاطر افکار منفی تان است . برای این  مرحله دفتریادداشتی بردارید و سپس گفتگوهای منفی درونی تان را یادداشت کنید و با تکرار جملات مثبت تمام تمرکز خودتان را بر روی نقطه مقابل آن افکار منفی بگذارید .

در ابتدا ممکن است که خودآگاهتان این تغییر را نپذیرد و با خود بگوئید مگر می شود که انسان بعد از سالها که همواره این گفتگوهای درونی را داشته به یکباره بتواند به افکار دیگری بیندیشد!؟ در جواب بایدگفت که بله می شود . هر انسانی با تمرین و تلاش می تواند پیامها و جملات مثبت را با خود تکرار کند و در نتیجه این تغییر افکار احساسش تغییر کند. احساس خوب داشتن نسبت به خود زیر بنای ساخت عزت نفس بالا ست.

در ادامه توصیه می کنم حتما این ویدئو را در ارتباط با افزایش عزت نفس ببینید.

 

 

سخن پایانی

زندگی من به دو بخش، قبل از کار کردن روی عزت نفسم و بعد از آن، تقسیم می شود. اگر شخصی از من بپرسد من می خواهم آموزش ببینم، با چه موضوعی شروع کنم، قطعاً آموزش در این حوزه یعنی عزت نفس پیشنهاد من است. باور به اینکه من ارزشمند هستم ، من می توانم انجام دهم ، من توانمند هستم، من لایق احترام هستم و… عزت نفس بالا زمینه ساز داشتن حس خوب، ارتباطات عالی، رشد کسب و کار و درآمد است. بسیاری از دوستانی که در دوره های آموزشی عزت نفس ما ( حضوری و غیرحضوری) شرکت کرده اند و از آموزشها در این حوزه بهره بردند، از نتایجی که در زندگی برایشان رقم خورده است به ما گزارش دادند. اگر شما هم به این آموزه ها عمل کنید، قول می دهم که از نتایج تغییرات مثبت در زندگی تان به واسطه این آموزش، برای ما خواهید گفت.

در انتها به شما پیشنهاد می دهم که  در سمینار قهرمان عزت نفس شرکت کنید تا با سایر راهکارهای افزایش عزت نفس اشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید