مقالاتفن بيانفن بيان در كسب و كار

مهارت صحبت کردن | چگونه در هر جمعی خوب صحبت کنیم؟

در این مقاله علاوه بر تعریف مفهوم فن بیان و اهمیت لزوم آن در زندگی، تمریناتی به شما عزیزان آموزش می دهیم تا بتوانید بهتر و اصولی تر در هر جمعی صحبت کنید. در واقع در پایان این مقاله مهارت صحبت کردن را فرامی گیرید. پس تا پایان همراه ما باشید.

فن بیان چیست؟

فن بیان را در واقع می توان به مهارت صحبت کردن معنا کرد. فن بیان، در حقیقت انتخاب رویکردهایی مناسب برای برقراری ارتباط با دیگران است. این ارتباط ممکن است نوشتاری، گفتاری و حتی دیداری و شنیداری باشد.

زمانی که ما با افراد مختلف، در مورد یک موضوع واحد صحبت می‌کنیم، برای هر طیف از مخاطبان، رویکردهای متفاوتی را در نظر می گیریم.

نحوه صحبت کردن من با یک مقام بالای کشور قطعاً متفاوت با صحبت کردن در مقابل ِیک فرد معمولی است.

ارتباطات بیشتر

داشتن مهارت صحبت کردن و فن بیان شیوا، فقط برای سخنرانان، مدرسان و… نیست. فن بیان یک مهارت ضروری و همگانی است، که باعث سوق دادن ما به برقراری ارتباطات بیشتر و بهتر می شود. باید دقت کنید که اگر کسی فن بیان خوبی دارد، لزوماً نه گوینده خوبی است، نه سخنران خوبی و نه مذاکره کننده خوب! بلکه کسی که فن بیان خوبی دارد، پیش‌زمینه این را دارد که یک سخنران، مذاکره کننده و مدرس خوب باشد!

در دوره رایگان آموزش فن بیان کاملاً این موضوع را توضیح داده ام. به شما عزیزان پیشنهاد می کنم که این محصول رایگان را همراه با ویدئوهای کوتاه و کاربردی ش را از دست ندهید. 

چرا فراگیری مهارت صحبت کردن مهم است؟ 

                                                        

طبق تحقیقات به طور میانگین، ۴۳درصد از ارتباطات ما، صرف شنیدن و ۳۲درصد صرف صحبت کردن می‌شود! این عدد فوق‌العاده قابل تأمل است! ۷۵ درصد ارتباطات ما،‌ ارتباطات کلامی است و اگر فن بیان خوبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم ارتباطات خوبی را برقرار کنیم.

هنگامی‌که به صورت تاثیرگذار سخن گفتن را یاد می‌گیریم، تصویر ذهنی که از خودمان داریم ارتقاء پیدا می‌کند.

این تصویر ذهنی که از خودمان داریم، هر اندازه مثبت‌تر باشد، عملکردمان در هر بخشی از زندگی کاری، اجتماعی و شخصی‌مان بهتر می‌شود.

در واقع داشتن تصویر ذهنی مثبت و روشن از خودمان، بیشتر از هر اقدام دیگری، عملکرد ما را بهبود می‌بخشد. روانشناسان می‌گویند که سطح خودباوری شما یا ” مقدار علاقه‌ای که به خودتان دارید ” تعیین‌کننده کیفیت زندگی درونی و بیرونی شماست.

علاقه به خود

هراندازه شما بهتر و متقاعدکننده‌تر صحبت کنید، فن بیان بهتری داشته باشید، بیشتر خود را دوست خواهید داشت. هرچقدر بیشتر خودتان را دوست داشته باشید، در روابط با دیگران مثبت‌تر و زیباتر ظاهر می‌شوید و در نتیجه سالم‌تر، خوشحال‌تر و مثبت‌تر خواهید بود.

 افکار و احساسات و مخصوصاً احترامی که دیگران برای ما قائل می‌شوند، در زندگی ما بسیار مهم  است. ما معمولاً در زندگی‌مان بسیاری از انتخاب‌ها و تصمیمات مان، به خاطر جذب احترام و یا حداقل از دست ندادن احترام از سوی دیگران است. 

بنابراین داشتن فن بیان خوب و مهارت خوب صحبت کردن باعث می‌شود، توجه بیشتری را در بین اطرافیان مان به خودمان جلب کنیم و درنتیجه عزت‌نفس ما بیشتر می‌شود. بنابراین اگر روش خوب صحبت کردن و روش داشتن فن بیان خوب را فرا بگیریم، باعث بالا رفتن اعتماد به‌نفس و قدرت شخصی‌مان می‌شود.

این مقاله را هم مطالعه کنید: افزایش دایره لغات

مهارت صحبت کردن در محل کار :

فن بیان خوب در محیط کار، از نیازهای ضروری در جامعه امروزی است و یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

فردی که حرفه‌ای صحبت می‌کند و دارای مهارت‌های کلامی است خیلی زود در محل کار موردتوجه قرار می‌گیرد و به‌سرعت جایگاه شغلی اش ارتقاء پیدا می‌کند. فن بیان خوب داشتن در کسب‌وکار بر امتیازات ما می‌افزاید.

افرادی که دارای فن بیان خوبی هستند به ‌سرعت توجه اطرافیان شان را به سمت خود جلب می‌کنند.

مهارت صحبت کردن در شرکت

 

من در محیط‌های کاری (البته بیشتر بخش خصوصی) که بودم، کمتر کسی را در جایگاه‌های بالای سازمانی بدون داشتن فن بیان خوب و قدرت کلام می‌دیدم. شاید عبارت ” خوش‌سروزبان ” توصیف خوبی برای افرادی با بیان خوب باشد.

حتماً این جمله را شنیده‌اید که فلانی چقدر سروزبان‌دار است. در یک مجموعه کاری، مدیر فروش مجموعه، شخصی با فن بیان عالی بود که توانایی ارتباط برقرار کردن و گفتگو در هر شرایطی را به بهترین نحو داشت.

با هرکس از پایین‌ترین سطح اجتماع یا محیط کار گرفته تا افرادی با سطح اجتماعی و سمت‌های بالا در  محیط کار به نحوی عالی و متناسب با او صحبت می‌کرد.

همین توانایی باعث بالا رفتن موقعیت او در محیط کار و جلب احترام اطرافیان شده بود.

یا بالعکس یکی از همکاران این مجموعه که بسیار در کارش حرفه‌ای بود، به دلیل نداشتن فن بیان مناسب بسیار کم‌رنگ‌تر بود و موردتوجه کسی نبود. در یک دوره کاری، من با مدیری کار می‌کردم که مهم ترین ویژگی‌ برای استخدام پرسنل های مجموعه اش قدرت بیان بالا بود و به‌اصطلاح خوش می بایست پرسنلنش سروزبان‌دار باشند.

یعنی کسی که دارای بیان قوی و اعتمادبه‌نفس بالاست.

این مقاله را هم مطالعه کنید: شروع صحبت در محیط های جدید

 نقش فن بیان در رشد سازمان ها:

 

یک تحقیق فوق‌العاده جالب می‌خواندم که در آن مطرح‌شده بود که سازمان‌هایی که دارای ارتباطات قوی و اصولی هستند، ۱۱۳ بار بیشتر از سازمان‌های دیگر احتمال دارد که به سطوح بالای سودآوری و بهره‌وری برسند.

مهارت صحبت کردن در محیط کار

در تحقیقی مشابه بیان شده بود که ۹۷ درصد از افرادی که دارای ارتباطات ضعیف هستند، مهارت‌های کلامی ناکافی دارند و فن بیان خوبی ندارند.

 ۸۳ درصد پرسنل سازمان‌ها به دلیل نداشتن مهارت‌های کلامی و فن بیان خوب باعث تأثیرات منفی در زمینه‌های مختلف ازجمله فروش، سوددهی و بهره‌وری سازمان‌ها می‌شوند.

شاید شما هم به‌وفور در اجتماع و محل کارتان تجربه کرده باشید، فردی که در خوب صحبت کردن توانا نیست، حتی موجب بروز سوءتفاهم در ارتباطات با اطرافیانش می‌شود.

یک پیشنهاد ویژه

حال که علاقه مند به موضوع خوب صحبت کردن دارید و تا اینجا متوجه اهمیت داشتن فن بیان در لحظه لحظه ی زندگی شده اید به شما عزیزان پیشنهاد می کنم دوره غیر حضوری مهارت‌های خوب صحبت کردن و افزایش مهارت‌های ارتباطات مؤثر را حتما تهیه فرمایید و این مقاله را کامل تر درک کنید.

محصول مهارت خوب صحبت کردن

 

ارتباط چشمی موثر در مهارت صحبت کردن

یکی از موثرترین راه های برقراری ارتباط، ارتباط چشمی است. اما در جمع های کوچک می شود با همه ارتباط چشمی برقرار کرد اما جمع های بزرگ تر چی؟

اگر کمی خوش شانس باشید حتی در یک جمع کوچک چند ده نفری هم، همیشه دو یا سه نفر انسان مثبت پیدا می‌کنید.

کسانی که حتی وقتی غلط هم صحبت کنید، به شما لبخند می‌زنند.

حتی از حرف‌های بی‌خاصیت‌ هم با دقت یادداشت برمی‌دارند.

و یا اینکه با شما احساس همدلی می‌کنند و حواسشان هست که هر بار نگاه‌شان می‌کنید لبخند بزنند تا روحیه بگیرید.

ارتباط چشمی موثر در فن بیان و مهارت صحبت کردن

حتماً گاه و بی گاه به آن ها نگاه کنید و اجازه دهید با نگاه‌شان از شما حمایت کنند. بارها برایم در دوره ها و کلاس ها پیش آمده که افرادی بودند که به شدت ارتباط چشمی با  آنها به من حس مثبت داده و به نوعی حس حمایت گری داشته اند .

 

انتخاب سرعت مناسب در صحبت کردن 

 

احتمالاً شما هم با فروشندگانی برخورد داشته اید که آنقدر تند صحبت می کنند که مهلت صحبت کردن را به کسی نمی دهند! در این صورت به جای خرید از فروشنده مذکور، فرار را برقرار ترجیح می دهیم. یا برعکس این موضوع افرادی که بسیار کند صحبت می کنند. در این صورت هم ممکن است صحبت های این فروشنده برای ما کسل کننده باشد. پس ما باید سرعت مناسب صحبت کردن خود را پیدا کنیم. نه تند و نه کند صحبت کنید. 

در مقاله زیر به صورت کامل درباره سرعت مناسب ، صحبت شده است.

این مقاله را هم بخوانید:سرعت مناسب صحبت کردن

اما سوال اینجاست که چه تمرین‌هایی می‌توانند به ما کمک کنند که سرعت حرف زدن خود را کنترل کنیم.

ما در اینجا یک تمرین ساده و البته اثرگذار و کاربردی را مطرح می کنیم که با تمرین و ممارست، می توانید سرعت حرف زدن تان را کنترل کنید.
صدای خود را با سرعت‌های متفاوت ضبط کنید. یک بار کند، یک بار تند و حالا سرعت صحبت کردن تان را تغییر دهید. این تمرینِ ساده ولی مهم است. گاهی در هنگام صحبت کردن لازم است به صورت آگاهانه سرعت صحبت کردن مان را بالا ببریم که به نوعی القاکننده یک حس هیجان  واضطراب است. گاهی نیاز است که سرعت صحبت کردن مان را کم کنیم .

زبان بدن و فن بیان 

 

مقاله ای در رابطه با اهمیت زبان بدن نوشتم . 

 زمانی که شما در هنگام صحبت کردن زبان بدن خوبی نداشته باشید تمام توجه ها به سمت حرکات و زبان بدن شما جلب می شود. نکته مهم در استفاده از زبان بدن این است که نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد ..افراط  و تفریط تأثیرگذرای صحبت  را کم می کند. 

زبان بدن در فن بیان و مهارت صحبت کردن

اگر قصد دارید زبان بدن را به شکلی موثرتر در سخنرانی‌ها به کار بگیرید، می توانید از الگوها پیروی کنید. زبان بدن سخنرانان و افرادی که زبان بدن خوب دارند را بررسی کنید و از آنها الگوبرداری کنید.

 

برهمین اساس داشتن فن بیان خوب جزء پارامترهای اصلی برای موفق شدن در فعالیت‌های شغلی و اجتماعی و صدالبته در زندگی شخصی می‌باشد.

وقتی بتوانیم مهارت‌های ارتباطی ازجمله خوب صحبت کردن را در خود تقویت کنیم و در آن بیشتر ازآنچه که انتظار می‌رود عالی عمل کنیم، در آن صورت قادر به برقراری ارتباط عالی با شریک، زیردست، رئیس، مشتری، همکار و… خواهیم شد.

این‌گونه ارتباطات عالی درون و بیرون سازمانی نتیجه‌ای جز سودآوری و منفعت برای سازمان و صدالبته برای پرسنل نخواهد داشت.

پیشنهاد شرکت در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی 

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. نقش ارتباطات در رشد سازمان ها بسیار کاربردی بود استاد
    با تشکر فراوان

  2. سلام
    مقالات سایتتون بسیار مفید هست . امیدوارم همیشه سلامت باشید استاد قهرمانی .

  3. بازتاب: فن بیان خوب بدست آوردنی است – سرمد اجرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید