سخنرانی

چگونه متن سخنرانی را آماده کنیم – آموزش فن بیان و سخنرانی

متن سخنرانی

بعد از اینکه تحقیقات خودمان ( که مهمترین آن شناخت مخاطب است) را در حیطه سخنرانی مان تکمیل کردیم،‌حال نوبت آماده کردن متن سخنرانی است .

به هیچ وجه نباید متن سخنرانی خودمان را کلمه به کلمه بنویسیم و بخواهیم از رو بخوانیم زیرا باعث قطع شدن ارتباط چشمی ما با مخاطب خواهد شد. از طرفی اگر خط متنی که داریم می خوانیم را گم کنیم یا اشتباه بخوانیم شرایط بسیار ناخوشایند خواهد شد.

 اشتباه بدتر این است که بخواهیم متن سخنرانی را حفظ کنیم. چون در این صورت فرض کنید یک جمله را فراموش کنیم در این صورت دیگر نمی توانیم سخنرانی را ادامه دهیم. 

سخنرانی باید در یک یا حداکثر دو جمله خلاصه شود.  این نکته ای است که  باید با آن سخنرانی را آغاز کنیم و در انتها به آن بازگردیم.

متن سخنرانی

استفاده از مایند مپ( نقشه ذهنی ) می تواند برای جلوگیری از فراموشی و دسته بندی اطلاعات بسیار مفید باشد. در تهیه متن سخنرانی سرفصل ها را مشخص می کنیم.

فکر می کنید مخاطبان چه مواردی را با توجه به نیازشان نیاز دارند. 

چگونه متن سخنرانی را آماده کنیم

تصور کنید می خواهیم یک ساختمان را بسازیم . باید اول زیر بنای مناسبی را فراهم کنیم . اولین ساختمانی که درست می کنیم ممکن است کمی سرهم بندی شده باشد . هر چقدر بیشتر تجربه به دست بیاوریم بهتر این روند را طی خواهیم کرد .

راهی که یک سخنران در پیش می گیرد خیلی شبیه راهی است که یک معمار در نظر دارد.

یکی از مهمترین مواردی که در آماده سازی متن سخنرانی باید مد نظرمان باشد این است که سخنرانی ما باید یک چارچوب داشته باشد . اول می گوئیم که چه می خواهیم بگوئیم و سپس می گوئیم و در انتها با مروری کلی می گوئیم که چه گفتیم . 

این مقاله را هم مطالعه کنید: داشتن تنوع در بیان

فرمول ندمن برای آماده سازی متن سخنرانی

با فرمول ندمن می توانیم متن سخنرانی خود را آماده کنیم. نام این فرمول از ابتدای کلمات نقطه نظر، دلایل، مثال و باز هم نقطه نظر در نظر گرفته شده است . در زبان اصلی این فرمول PREP نام گرفته است که شامل کلمات زیر می باشد.

 Point of view  

Reasons

 Example                                                                                                                          

Point of view

ن: نقطه نظر 

متن سخنرانی مان را می توانیم با افکار، ایده ها یا حقایق مرتبط شروع کنیم. برای مثال می توانیم بگوئیم که ترس از سخنرانی یک ترس رایج بین مردم است و یک ترس طبیعی است. 

د: دلایل

دلایل خودمان را برای حمایت از این نقطه نظر بیان کنیم. مثلا در تحقیقی که در کشور آ‌مریکا انجام شده متوجه شدند که ترس شماره یک مردم ترس از سخنرانی است. 

م : مثال

برای اثبات و روشن شدن نقطه نظرمان مثال می زنیم . من مثالی که درباره نقطه نظری که گفتم وارن بافت سرمایه گذار بزرگ جهان است که در ابتدا به شدت از سخنرانی می ترسید . 

ن: نقطه نظر 

نقطه نظر اولیه خود را دوباره بیان می کنیم تا تاکیدی بر نظرمان باشد.    

متن سخنرانی

تاکید روی یک نکته 

برای آماده سازی متن سخنرانی اگر اهمیت یک نکته بیشتر از سایر موارد باشد آن نکته را اول ذکر می کنیم و وقت بیشتری را به آن اختصاص می دهیم سپس در تکیمل آن نکاتی که اهمیت کمتری دارد را ذکر می کنیم.

نوشتن متن سخنرانی به روش داستان نویسی

در داستان سرایی، داستان ابتدا، وسط و انتهای مشخصی دارد. برای یک سخنرانی موفقیت آمیز لازم است که هنگام نوشتن متن سخنرانی از این طرح استفاده کنیم. مقدمه ابتدای سخنرانی را تشکیل می دهد . بخش میانی{ با استفاده از هریک از ساختارهایی که فکر می کنید برای پیام شما مناسبتر است} شامل موضوعات و مضامین عمده و اصلی است .

انتهای متن سخنرانی شامل نتیجه گیری است که به مضامین اصلی اشاره دارد. فقط باید توجه کنیم که ابتدا و انتهای هر مرحله از سخنرانی باید برای مخاطب مشخص باشد. بنابراین باید مقدمه، بدنه و نتیجه گیری واضحی داشته باشیم. مقدمه و نتیجه گیری، هر دو باید مختصر باشند و نتیجه گیری توجهی دوباره به مقدمه باشد. و بدنه تمام نکته مهم صحبت  را در بر می گیرد.

استفاده از یک طرح کلی در متن سخنرانی

تهیه یک طرح کلی و مکتوب از اطلاعاتی که قصد داریم در متن سخنرانی استفاده کنیم بسیار مهم است. این طرح به تعیین ساختار سخنرانی کمک می کند . سه یا چهار نکته مهم را تحت عناوین ۱-،۲-،۳- و… طبقه بندی می کنیم و سپس برای هرکدام سرفصل های فرعی الف،‌ب،پ مشخص می کنیم. و مجددا سرفصل های فرعی ثانویه ….آماده سازی متن سخنرانی بسیار اهمیت ویژه ای دارد.

اینستاگرام سخن سبز را هم دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید