مقالاتمعرفي كتاب

معرفی کتاب : کتاب کلید را بزن – چیپ هیث و دن هیث

 

دراین متن قصد دارم خلاصه ” کتاب کلید را بزن ” رابنویسم. این کتاب برای تغییرات فردی و تا حدی نیز برای درک فرایند تغییرات اجتماعی مفید است.

کتاب کلید را بزن

نویسندگان کتاب کلید را بزن چیپ هیث و دن هیث دوبرادر واستادان دانشکده علوم بازرگانی نتایج دهها سال تحقیق خود را حیطه های روانشناسی و جامعه شناسی در کتاب کلید را بزن جمع آوری کردند تا مشخص کنند انسانها چطور می توانند با تمسک به الگوی تغییرشغل، جامعه و زندگیشان را تغییردهند. شما خوانندگان هم می توانید با توجه به الگوی تغییر به موفقیت برسید چه علاقه شما به تغییر دادن جهان باشد یا هر تغییرکوچک دیگری. دراین کتاب از فیل به عنوان نیمه احساسی ما انسانها و از فیل سوار به عنوان نیمه منطقی ما یاد شده است.

 

نکاتی حیرت انگیز درباره تغییر:

در روانشناسی مغزدارای دو سامانه مستقل است که به طورهمزمان باهم کارمی کنند . نخست چیزی است که ما آن را نیمه احساسی می نامیم. این بخش غریزی ماست که درد ولذت را حس می کند .دوم نیمه منطقی ماست که اراده دارد وتحلیل می کند وآینده نگر است. جاناتان هاید استاد دانشگاه ویرجینیا از فیل به عنوان نیمه احساسی ما انسانها و از فیل سوار به عنوان نیمه منطقی ما یاد کرده است. ولع فیل (نیمه احساسی ما) برای خوشحالی و لذت فوری با قدرت فیل سوار(نیمه منطقی ما) مغایرت دارد، که همانا فکرکردن به نتایج دراز مدت، برنامه ریزی به فراسوی لحظه است.

اما ما برای تغییررفتار،باید فیل سوار(بخش منطقی) را راهنمایی کنیم، به فیل انگیزه دهیم ومسیر را شکل دهیم. یعنی اینکه فیل سوار را با دادن جهتی روشن راهنمایی کنیم، آنچه مقاومت به نظرمی رسد فقدان شفافیت است. وبا درگیرکردن بخش احساسی مردم به فیل (بخش احساسی) انگیزه دهیم. وبه مسیر با ایجاد تغییر شکل دهیم.

 

معرفی کتاب: مهارتهای کلامی در کسب و کار

نقاط روشن را بیابیم:

برای انکه تغییر ایجاد کنیم واوضاع را تغییر دهیم،باید دنبال نشانه های هرچند کوچک باشیم .ببینیم آخرین باری که معجزه ای هرچند کوچک راحتی برای مدتی کوتاه دررابطه با مسئله ای که می خواهیم درآن تغییر ایجاد کنیم، تجربه کردیم کی بود؟ اکنون که نقاط روشن راشناسایی کردیم می توانیم از آن تقلید کنیم. این جرقه های موفقیت –نقاط روشن- می توانند مسیرعملیات راروشن کنند واین امید را ببخشند که تغییرممکن است.

 

حرکات مهم رابنویسید:

برای رهبری یک تغییرباید ابهام را از مقابل تغییربرداریم. موفق ترین تغییرها به صورت تعیین اهداف رفتاری مکتوب می باشد.برای ایجاد حرکت باید دقیق واستوار باشیم .شفافیت مقاومت را از بین می برد.

 

به مقصد اشاره کنید:

فیل سوارنمی داند به کدام طرف برود ،آیا اصلا لازم است حرکت کند یا نه. اما ما می توانیم آن را هدایت کنیم تا به مقصد برسیم.برای آنکه چنین اتفاقی بیفتد به یک هدف احساس برانگیز احتیاج داریم. هدف و مقصدی روشن که هم برای فیل سوار هم برای فیل پر کشش باشد. این اهداف به فیل سوار نشان می دهد که کجا باید برود وبه فیل هم نشان می دهند چرا این سفرارزشمند است.

 

احساس را پیدا کنید:

 احساسات منفی باعث می شود از خطرات دوری کنیم وبامشکلات روبرو شویم. احساس مثبت علاقه باعث می شود ما بخواهیم دررابطه با موضوع مورد علاقه مان چیزهای تازه بیاوزیم، تجارب تازه کشف کنیم .

تغییررا کوچک کنید:

یک راه انگیزه دادن به مردم برای تغییرآن است که مردم حس کنند بیش ازآنی که فکر می کنند به خط پایان نزدیک ترند، وازاین که حس کنند بخشی از سفری طولانی را پشت سر گذاشتندانگیزه پیدا میکنند تا اینکه بخواهند درنقطه آغازی سفری کوتاهتر باشند.

 

به آدمها  اجازه رشد دهید:

تا اینجا بیان کردیم که فیل سوار به جهت نیاز دارد و فیل محتاج انگیزه است. اما انگیزه از اطمینان به دست می آید. فیل درون  باید باور کند که می تواند عادات بد را کناربگذارد وتغییر کند. دو راه برای ایجاد اطمینان در مردم وجود دارد به طوریکه آنها در رابطه با مبارزه طلبی شان خود را بزرگ حس کنند. شما می توانید تغییررا کوچک کنید یا به مردم اجازه رشد دهید.

 

محیط را عوض کنید:

تغییردادن محیط برای آن است که انجام رفتارهای درست کمی آسانتر وانجام رفتارهای اشتباه کمی سخت تر شود. تغییر ماهیت اعجاب آور وتکان دهنده است.

 

عاداتی را ایجادکنید:

عادتهای مثبتی را باتوجه به دونکته زیر ایجاد کنیم که ازتغییرمورد نظرمان حمایت کند.

۱-عادت جدید باید به پیشرفت ماموریت بینجامد.۲-یادگیری عادت باید نسبتا آسان باشد.

اگرخیلی سخت باشد خود این عادت نیز به سختی ایجاد می شود.

 

جماعت را هدایت کنید:

 

مابه عنوان یک رهبر تغییرمی توانیم به افراد کمک کنیم که راههایی برای بیان تفکرات واحساسات که دربه وجود آوردن تغییر موثر است بیابند.ما باید موج تغییررا آغاز کنیم .

 

به تغییرتداوم ببخشید:

زمانی که تغییر عمل می کند به دلیل (منطق) فیل سوار،فیل(غریضه) ومسیری است که در حمایت از تغییر همسو شده اند. اما هرکدام از انها باید برای تداوم در این مسیر تقویت وتشویق شوند. شناسایی توانایی ها و پاداش دادن هنگام نزدیک شدن به مقصد مستلزم /ان است که ما مدام محیط را زیر نظربگیریم وبه دنبال ژرتوهای کوچک نور باشیم.پیشرفت دشوار ولی ارزشمند است.

دانلود pdf انگلیسی خلاصه کتاب کلید را بزن

 

فایل فوق توسط Kim Hartman تهیه شده است.

او خلاصه‌ کتابهای دیگری هم دارد و این خلاصه‌ها را با زحمت و دقت خاص و به صورت هوشمندانه تهیه و تنظیم کرده است.

اگر علاقمند به خواندن خلاصه کتابهای مدیریتی هستید، حتماً سری به سایت او بزنید.

  Kim Hartman Website

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید