اعتماد به نفس و عزت نفستوانمند سازي بانوان

۱۲ راهکارافزایش اعتماد به نفس در زنان

افزایش اعتماد به نفس در زنان باعث می شود آنها به خود باوری رسیده و توانایی‌ ها و مهارت ‌های خود را به خوبی بشناسند و در زندگی خود و جامعه تاثیرات مثبت بگذارند. زنانی که اعتماد به نفس بیشتری دارند زندگی لذت بخشی را تجربه می کنند. برای بالا بردن اعتماد به نفس در خانم ها می توان از روش ها و راهکارهایی موثر استفاده نمود.

اگر احساس می کنید در رفتارهای خود اعتماد به نفس کافی ندارید و یا در تصمیم گیری های زندگی دچار مشکل و تردید هستید، می توانید با تغییر سبک زندگی خود و کنار گذاشتن عادت های اشتباه، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. در این مقاله از سخن سبز قصد داریم به شما خانم های عزیز راهکارهایی مفید در جهت بالا بردن اعتماد به نفس معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

راهکار افزایش اعتماد به نفس زنان

اهمیت اعتماد به نفس در زنان و راهکارهای افزایش آن

برای اینکه اعتماد به نفس خود را بالا ببرید باید یکسری عادت های جدید و مفیدی را به رفتار خود اضافه کنید. قرار نیست کارهای بسیار سخت و پیچیده ای را انجام دهید، فقط کافیست این راهکارهای ساده اما تاثیرگذار را برای تقویت خود و بالا بردن اعتماد به نفستان به کار بگیرید. اگر احساس می کنید در تصمیم گیری ها دچار تردید و مشکل هستید، سبک زندگی خود را تغییر دهید تا بتوانید زندگی راحت تری داشته باشید.

اگر اعتماد به نفس شما بالا باشد و از زندگی خود راضی باشید، می توانید بر روی دیگران نیز تاثیر بگذارید. احساس مفید بودن و خوشبخت بودن یکی از نیازهای اصلی شماست که باید آنها را با استفاده از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس بدست بیاورید. بالا بردن اعتماد به نفس نیاز به دو فاکتور اصلی « شناختن خود » و « خواستن » دارد. شما باید در گام اول ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت خودتان را شناسایی کنید و سپس به دنبال تقویت و یا رفع آنها باشید. برای داشتن اعتماد به نفسی بالا باید بخواهید و برایش تلاش کنید. تا زمانی که واقعا نخواهید و تمرین نکنید، نمی توانید از این راهکارها نتیجه مثبتی دریافت نمایید.

۱- خودتان را بشناسید

اولین راهکار و مهمترین آنها خودشناسی است. با خودتان صادق باشید و نکات منفی و مثبت خود را لیست کنید. بدون اینکه بخواهید توجیهی به کار ببرید، نقاط ضعف و قوت، اخلاق های مختلف، شرایط زندگی و … را برای خودتان مشخص کنید. شما با خود که تعارف ندارید، پس صادق باشید و اگر اخلاق ناپسند و یا رفتار و عادات نامناسبی دارید بپذیرید.

زمانی که شما از تمام اخلاق ها، رفتارها، عادات و ویژگی های خوب و بد خود آگاهی داشته باشید، به راحتی می توانید برای تقویت و یا برطرف کردن آنها دست به کار شوید و به درستی یک برنامه ریزی خوب برای افزایش اعتماد به نفس انجام دهید.(برای تقویت فن بیان میتوانید مقاله تمرین فن بیان رو مطالعه کنید)

۲- نگرش و طرز تفکرتان را تغییر دهید

شاید در نگاه اول تغییر طرز تفکر برایتان سخت باشد اما این تصور غلط است. ذات انسان بسیار منعطف می باشد و می تواند تغییرات بزرگی را در خود ایجاد کند. بسیاری از زنان مخصوصا در ایران و کشورهایی که فرهنگ مشابه دارند بخاطر نگرش ها و طرز تفکرات سنتی از اعتماد به نفسی کمی برخوردارند و از این بابت اذیت می شوند.

یکی از مسائل مهم در تغییر نگرش پذیرفتن نقایص خودتان است. شما نمی توانید هیچ شخصی را پیدا کنید که از تمام جهات کامل باشد. پس اگر دارای نقصی هستید آن را بپذیرید و سعی نکنید آن را بزرگ جلوه دهید. اگر خودتان را همانطور که هستید بپذیرید گام بزرگی در جهت افزایش اعتماد به نفستان برداشته اید. اگر نقص شما قابل برطرف کردن باشد باید سعی کنید آن را رفع نمایید، اما اگر اینطور نیست با آن کنار بیایید و مخفی کاری و پنهانکاری انجام ندهید.

۳- مسئولیت پذیر باشید

داشتن شجاعت ارتباط مستقیمی با افزایش اعتماد به نفس در زنان دارد. اگر کار اشتباهی انجام دهید و بجای پذیرفتن مسئولیت آن سعی در توجیه کردن داشته باشید، نشان از عدم اعتماد به نفس و ترس شماست. زمانی که مسئولیت کار خود را بپذیرید اطرافیان شما را فردی شجاع می بینند و بیشتر به شما اعتماد می کنند. شما با قبول کردن مسئولیت کارهای خود می توانید دوباره قدرت عملکرد را در اختیار بگیرید و برای تلاش بیشتر آماده تر شوید. به این ترتیب اعتماد به نفستان بالا می رود.

۴- زبان بدن را بشناسید

اگر شما منظور خود را با زبان بدنی مناسب به همراه کلمات و گفتار به طرف مقابلتان برسانید می توانید تاثیر بیشتری بر روی او بگذارید. هنگام صحبت کردن سعی کنید از دستان خود استفاده مناسبی داشته باشید تا بتوانید منظور خود را بهتر برسانید. همچنین شوق و هیجان شما نیز از طریق حرکات دستها بهتر منتقل می شود. البته دقت کنید زیاد از این حرکات استفاده نکنید تا باعث آزار مخاطبتان نشود.

اگر می خواهید فردی با اعتماد به نفس بالا به نظر برسید باید از ارتباط چشمی هنگام صحبت کردن با دیگران استفاده کنید. ارتباط چشمی نشان از قدرت و توانایی شما و همچنین شجاعتتان دارد. نباید در گفتگو با دیگران احساس خجالت داشته باشید و با قدرت به چشمان طرف مقابلتان نگاه کنید و با او حرف بزنید.

از دیگر نکاتی که می توان برای افزایش اعتماد به نفس در زنان در زمینه زبان بدن به آن اشاره کرد، نحوه ایستادن است. برای نشان دادن اعتماد به نفس خوب خود صاف بایستید و خمیده و بی انرژی نباشید. سر و شانه های خود را بالا نگه دارید و قدم های محکم بردارید. استایل محکم و با انرژی شما باعث بالا رفتن اعتماد به نفستان خواهد شد.

۵- سبک زندگی تان را تغییر دهید

یک از راهکارهای بسیار مهم و تاثیر گذار برای بالا بردن اعتماد به نفس داشتن سبک زندگی درست است. شما باید بدانید که قرار است چه کاری انجام دهید و به کجا برسید. برای زندگی خود هدف تعیین کنید. در راه رسیدن به این اهداف باید تلاش کنید و هر تغییری که در سبک زندگی خود لازم است را مدنظر داشته باشید.

برنامه ریزی کردن برای زندگی باعث می شود کارهای شما با نظم بهتری انجام شوند و درصد موفقیتتان بالا برود، در نتیجه این امر باعث افزایش اعتماد به نفستان می شود. می توانید کسانی را که اعتماد به نفس بالایی دارند و افراد موفقی در جامعه محسوب می شوند را به عنوان الگو انتخاب کنید. از روش های آنها برای اعمال تغییرات در زندگی خود با توجه به شرایطتان استفاده کنید.

۶- به خودتان اهمیت بدهید

اهمیت دادن و توجه به خود می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روی شما و اعتماد به نفستان بگذارد. برای خودتان ارزش قائل شوید و زمانهایی را به خودتان اختصاص دهید. ورزش کنید، سفر بروید، خواب کافی داشته باشید، از تفریح غافل نشوید، به ظاهر و زیبایی خود برسید، تغذیه سالم را مد نظر قرار دهید، به پوستتان اهمیت دهید و به دنبال علائق خود بروید. این موارد باعث می شوند از زندگی لذت بیشتری ببرید و احساس خوبی داشته باشید، در نتیجه اعتماد به نفس و میزان رضایت از زندگی تان افزایش می یابد.

افزایش اعتماد به نفس زنان

آراستگی ظاهر داشته باشید و به نوع پوشش خود اهمیت دهید. لازم نیست حتما از پوشش گران قیمت و لباس های آنچنانی برای ظاهر خود استفاده کنید. در حد توان خود می توانید بهترین و مناسبترین لباسی که با استایل و فرم بدن شما سازگاری و همخوانی بیشتری دارد را انتخاب کنید. از رنگهای شاد استفاده کنید تا روحیه و انرژی بیشتری را احساس کنید و سرزنده و سرحال به نظر برسید.

۷- به دنبال تجربه های جدید باشید

یکی دیگر از راهکارهای مهم برای افزایش اعتماد به نفس در زنان خارج شدن از منطقه امن و کسب تجارب جدید است. خودتان را به یک محیط و چارچوب امن محدود نکنید زیرا باعث از دست دادن بسیاری از فرصت ها می شود. لازم نیست در ابتدای امرسراغ کارهای پر ریسک بروید، می توانید در یکسری عادات خود تغییر ایجاد کنید. برای مثال بجای اینکه همیشه شهرهای شمالی را برای سفر انتخاب کنید، یک بار مقصد دیگری را برای کسب تجربه های جدید و آشنایی با چیزهای تازه انتخاب نمایید. از تفریحات تازه استفاده کنید و خودتان را در موقعیت های جدید قرار دهید.

۸- قدرت نه گفتن داشته باشید

برای داشتن اعتماد به نفس بالا باید قدرت نه گفتن داشته باشید. نباید بخاطر تعارف، رودروایسی و یا خجالت درخواستی که از طرف دیگران مطرح می شود و مورد پسند شما نیست را قبول کنید. قرار نیست همیشه هرکاری را انجام دهید با این تصور که همرنگ جماعت می شوید و یا دیگران شما را می پسندند. برای رضایت خاطر اطرافیان انجام هر کاری را بر عهده نگیرید و قدرت مخالفت کردن و نه گفتن داشته باشید. خانم ها با تمرین نه گفتن می توانند اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

برای مثال یکی از دوستان از شما در خواست می کند که لباسی به او قرض دهید برای رفتن به مهمانی و شما این کار را دوست ندارید، پس بدون هیچگونه تعارفی نه بگویید. باید در نهایت احترام به طرف مقابل بفهمانید که این کار را دوست ندارید. وقتی شما این قدرت نه گفتن را داشته باشید دیگر از شما درخواست های نابجا نمی شود.

اعتماد به نفس در زنان

۹- با ترس های خود روبرو شوید

یکی از مسائلی که باعث کاهش اعتماد به نفس در خانم ها می شود ترس است. باید با ترس های خود روبه رو شوید و با آنها مقابله کنید. البته ترس هایی که مواجهه با آنها برای شما خطری نداشته باشد. برای مثال اگر ترس از گربه دارید می توانید برای مقابله با آن گربه های خانگی و بی آزار دوستان و اطرافیان خود را از نزدیک ببینید، بغل کنید و با آنها وقت بگذرانید و بازی کنید.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

۱۰- مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید

از مهمترین بخش های زندگی روابط ما هستند که با افراد مختلف در اجتماع می توانیم داشته باشیم. برای تقویت مهارتهای ارتباطی خود تلاش کنید و سعی کنید مهارت های لازم را یاد بگیرید. وقتی بتوانید با افراد خانواده، دوستان، همکاران محل کار و دیگر افراد و اطرافیان ارتباط خوبی داشته باشید اعتماد به نفستان بالا می رود.

با افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند معاشرت کنید و سعی کنید شما هم مانند آنها رفتار کنید. دوستان خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید. رابطه با افرادی که نگاه بالا به پایین داشته باشند و یا مدام شما و رفتارتان را سرزنش کنند باعث کاهش اعتماد به نفستان خواهد شد. باید با افرادی که شما را درک می کنند و می توانند در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند روابط خوبی برقرار کنید.

۱۱- منفی باف نباشید

افراد که درگیر افکار منفی هستند نمی توانند از پتانسیل های خود برای بهبود زندگی و ایجاد تغییرات مثبت استفاده کنند. از دیگر راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در خانم ها دوری از افکار منفی است. مثبت اندیش باشید و به موضوعات مختلف مانند شکست خوردن با دیدگاه منفی نکاه نگنید. برای مثال اگر در انجام یک تمرین ورزشی یا پخت یک غذای جدید نتوانستید موفقیت لازم را کسب کنید، این طرز فکر را نداشته باشید که من هیچگاه نمی توانم آن را انجام دهم.

افکار منفی تاثیرات بسیار مخربی بر روحیه شما می گذارند و مانند زنجیر و حصاری شما را در یک نقطه نگاه می دارند و اجازه پیشرفت و تغییر به شما نمی دهند. سعی کنید نیمه پر لیوان را ببینید و با اتکا به نقاط قوت و توانایی های خود در زندگی پیش بروید.

هاعتماد به نفس در زنان

۱۲- احساسات خود را بروز دهید

یکی از ویژگی های افراد با اعتماد به نفس بالا، بروز دادن احساسات است. شما باید در مواجهه با مسائل مختلف احساسات خود را سرکوب نکنید و به راحتی آنها را رها کنید و بروز دهید. برای مثال اگر از رفتار دوستان خود ناراحت می شوید احساس خود را با آنها در میان بگذارید. یا اگر از انجام کاری و رسیدن به هدفی خوشحال می شوید احساس خوب خود را پنهان نکنید و آن را به دیگران نیز نشان دهید تا شاهد موفقیت شما باشند.

حرف آخر

برای تقویت اعتماد به نفس باید به خود باور داشته باشید و با تلاش و تمرین آنچه را که می خواهید محقق کنید. امیدواریم نکاتی که در این مقاله گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشند و با خواندن این مطالب بتوانید گام مهمی در راه افزایش اعتماد به نفس خود بردارید و به سمت موفقیت بیشتر حرکت کنید.

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. آرزو من اینکه تو جامعه به عنوان یک بانو با اعتماد به نفس شناخته بشم یکی مثل شما

    ولی خب خانواده اعتماد به نفس من سرکوب میکنن هی

    1. سلام سمیه عزیز. اگر شرایطش داری دوره حضوری فن بیان ، سخنوری و اعتماد به نفس و اگر شرایط دوره حضوری نداری، دوره آنلاین فن بیان و سخنوری و اعتماد به نفس شرکت کن، بهت قول می دم چنان در زندگی تو اثر مثتبی بگذاره که حرف های والدینت تاثیری روی تو نداشته باشه. اطلاعات دوره در لینک زیر

      https://sokhanesabz.com/product/training-public-speaking-online/

  2. بادرود وسپاس فراوان به دست اندرکاران امور زنان
    اعتماد به نفس زنان عشایر وروستایی جلا بفرمایید
    جامعه در گرو زنان با اعتماد به نفس است
    در سایه ی زن ومدیریت زنان مردان انسانیت را می فهمند
    زن مادر همه چیز است به زنان میدان. بدهید تعصبات قومی ومذهبی به انسانیت تبدیل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید