سخنرانیفن بيانفن بيان در كسب و كار

گسترش دایره لغات : چگونه دایره لغات خود را در گفتگو افزایش دهیم

یکی از موارد مهم در بحث فن بیان و خوب صحبت کردن،‌ دایره لغات است. اینکه در گفتگوهای خود چقدر می توانیم از کلمات و واژه های خود برای رساندن پیام استفاده کنیم. بسیاری افراد در طول دوره فن بیان بارها از من می پرسند که چطور می توانم دایره لغات خود را افزایش دهم .

نکته ای که مهم است این است که فقط خواندن و حفظ کردن این لغات به ما کمکی در گسترش دایره لغات نمی کند بلکه این لغات باید وارد گفتگوهای روزمره ما شود.

دایره لغات

اهمیت گسترش دایره لغات

گسترش دایره لغات یک‌راه کلیدی برای تخصصی کردن بیان در کسب‌وکار و روابط شغلی می‌باشد. بری مک‌کیگان ازجمله مشت‌زنان جوان بود که در مدتی کوتاه توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بسیاری از مردم، قدرت افسونگر مک‌کیگان در هوش گفتاری، را دلیل این توجه  می‌دانند.

او خود می‌گوید که درزمانی که به مشت‌زنی در داخل رینگ بوکس می‌پرداخته هرگز فکر نمی‌کرده که دانش بهره‌‌گیری از کلمات تا این اندازه مهم باشد، چراکه چابکی جسم و ذهن در ورزش، برنده را مشخص می‌کند.

مک‌کیگان پس از بازنشستگی از بوکس به حرفه گزارشگری رویدادهای مشت‌زنی علاقمند می‌شود و در قالب یک گزارشگر ورزشی به تلویزیون می‌پیوندد.

او در همین بین متوجه اهمیت برخورداری از دایره وسیعی از واژگان در هیجان‌انگیزتر کردن گزارشات شد.

مک‌کیگان مدت‌هاست که به کمک تکنیک‌های افراد نام‌آوری نظیر تونی بوزان، اقدام به گسترش قدرت محاوره خود کرده است. مک‌کیگان تبدیل‌شدن به یک جنگجوی همه ‌فن‌حریف واژگان را برای همه امکان‌پذیر می‌داند.

این مقاله را بخوانید: توصیه هایی برای تقویت هوش کلامی

یک مغز با نبوغ بالای گفتاری و یک ‌قلم قدرتمند، برنده‌تر از تیغ شمشیر هستند. هوش کلامی همان نبوغ کلام است و منظور از آن، توانایی شعبده‌بازی با حروف و واژگان است؛ بنابراین ضریب هوش گفتاری افراد با گستره دایره لغاتشان اندازه‌گیری می‌شود.

روان‌شناسان مطرح کرده‌اند، ارتباطی مستقیم بین شیوه به‌کارگیری کلمات و گستره‌ی دایره واژگان افراد، با موفقیت آن‌ها وجود دارد. لذا کلمات نقشی تعیین‌کننده در توفیق اجتماعی افراد ایفا می‌کنند. افراد دارای فن بیان عالی، فکری پویا و سرشار از ایده دارند. ضمن آنکه نیازهای مغز خود را می‌شناسند و قادرند تا با گسترش مستمر دایره لغات خویش از جسم خود نیز در جهت برقراری ارتباطات مؤثر استفاده کنند. این افراد، قدرت کلام بالایی در درک مطالب داشته و باقدرت و شیوایی بیان خود، ذهن و قلب مخاطبانشان را با خود همراه می‌کنند.

علاوه بر این، در کسب‌وکار نیز، هر حرفه‌ای واژگان و اصطلاحات مختص به خود را دارا است؛

بنابراین سخنوران خوب، در شغل خود نیز موفق‌ترند.

گسترش دایره لغات

راهکارهایی جهت گسترش دایره لغات

راهکارهای بسیاری برای گسترش دایره لغات ازجمله یادگیری اصطلاحات و عبارات مخصوص درزمینه‌ی شغل خودمان وجود دارد. یکیاز بهترین راه‌ها جستجو در اینترنت برای یافتن کلمات  تخصصی کسب‌ وکارمان است.

نکته مهم در گسترش دایره لغات استفاده از کلمات به‌روز و جدید در صحبت‌هایمان است و لازمه آن  مطالعه و یادگیری مداوم است. وقتی واژه یا عبارتی در کسب‌وکارمان برخورد می‌کنیم که برای ما ناآشنا است باید در جستجوی معنا و مفهوم آن باشیم تا بتوانیم در مواقع ضروری از آن‌ها در گفتارمان استفاده کنیم.

به‌عنوان‌ مثال فردی که درزمینه‌ی حسابداری مشغول به کار است هرچقدر با واژگان مرتبط با مسائل مالی ازجمله مالیات، ارزش‌افزوده و… آشنایی بیشتری داشته باشد، بدون شک در نظر مخاطب، شخص بسیار حرفه‌ای در کار خود قلمداد می‌شود.

این مقاله را بخوانید:تنوع در بیان- رفع مشکل یکنواخت صحبت کردن

حل جدول واژگان و معماها و نیز انجام بازی‌های ذهنی، گوش دادن و یادگرفتن کلمات غیرمعمول و  جدید در مکالمات روزمره و نیز تبدیل‌شدن به شنونده‌ای ماهر، استفاده از قدرت بینایی و دنبال کردن  واژگان جدید، سرمایه‌گذاری روی یک فرهنگ واژگان پربار و اختصاص زمان به مطالعه آن، استفاده از  بازی به‌عنوان یک ابزار آموزشی در جهت یادگیری واژگان (مثل جدول کلمات متقاطع یا جدول  معمایی) و افزایش نبوغ کلامی ازجمله راهکارها جهت  گسترش دایره لغات است.

دقت در گفتگو های روزمره

راهکار دیگر که من معمولاً استفاده می‌کنم این است که وقتی جمله یا کلمه‌ای را از شخصی  می‌شنوم با خود می‌گویم چه واژه مناسب دیگری می‌توان به‌جای این جمله یا کلمه استفاده کرد. این گفتگو درونی در ذهن من انجام می‌شود و سعی می‌کنم کلماتی را که به ذهنم می‌رسد را  بجای آن کلمات به کار ببرم.

گاهی وقتی شخصی جمله‌ای یا عبارتی به کار می‌برد، من متوجه می‌شوم که جمله جالبی است و من هیچ‌گاه از آن استفاده نکرده بودم بنابراین سعی می‌کنم در صحبت‌هایم آن را به کار ببرم. بنابراین توجه به جملات و عباراتی که اطرافیان بیان می‌کنند یکی از راه‌های گسترش دایره لغات می‌باشد.

اقدامک: گسترش دایره لغات

یک دفترچه بردارید و صبح به‌ محض اینکه از خواب درخواستید بدون اینکه با کسی صحبت کنید،  به مغزتان فشار بیاورید و تا می‌توانید کلماتی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. این کار  باعث می‌شود کلماتی که در ذهن داریم ولی هیچ‌ گاه در صحبت‌هایمان استفاده نمی‌کنیم را از گوشه‌های ذهنمان بیرون بکشیم و در روزمره آن‌ها را به کاربندیم.

این کار را هرروز صبح انجام  دهید تأثیر زیادی در گسترش دایره لغات شما در گفتگوهایتان خواهد داشت. علاوه بر این کلمات در طول روز اگر با جملات بزرگان برخورد می‌کنید که به نظرتان جالب است را در این

دفترچه یادداشت کنید.

 

حتماً به صفحه اینستاگرام سخن سبز که شامل فیلم های آموزشی کاربردی و رایگان میشه سر بزنید و نظرتون رو برامون کامنت کنید.

نوشته های مشابه

‫۲۳ نظرها

  1. با سلام خدمت استاد قهرمانی
    در این مقاله به زیبایی به نکات بسیار ارزشمندی اشاره نمودید ، ممنون از شما و سایت خوبتون .

  2. از خوندن این مقاله لذت بردم.
    ممنون از شما استاد قهرمانی
    موفق باشید

  3. سلام و عرض ادب…
    بنظرم تمرکز شما روی تقلید و استفاده از حافظس ولی من دنبال ابداع سبک شخصی سخنوری و متمایز بودم… ب زبون ساده اون کسی باشم ک بقیه از گفتارش الگو میگیرن و با بازی با کلمات از اصطلاحات جدید و غیر کلیشه ای استفاده کنم ک تو نوع خودش خاص باشه( انگار مثلن کلمه ها نژاد دارن:|) البته قصد جسارت و نقد و بررسی نداشتم فقد چیزیو گفتم ک کمتر بهش توجه شده…

    1. سلام دوست عزیز ممنونم دیدگاه تون نوشتید. نکته ای که مهم است این است که ما خودمان باشیم و به هیچ وجه تقلید نکنیم . ما منظورمون تقلید نبود بلکه الگو برداری بود. سبک شخصی در سخنرانی عالیه وباید باشه ولی این زمانی اتفاق می افته که ما در این مسیر حرکت کنیم بیاموزیم و کم کم خودمون سبک خودمون پیدا کنیم.

  4. اینجا بهتر نبود بگید
    ممنون از شما بابت استقبال گرمتون.
    یااز اینکه هم برای خودتون هم برای ما ارزش قاءل هستید ممنون.
    مگه نه خوانوم قهرمانی.؟?

      1. با عرض حرمت خدمت خانم قهرمانی!
        بنده بریالی محمودی از افغانستان هستم و مطالب شما را مطالعه کردم و باید بگویم ک تمام نظریات و پیشنهادات شما در مورد قابل تقدیر است ممنون از معلومات نیک شما.

  5. ممنون استاد قهرمانی عزیز
    در زمینه افزایش گنجینه لغات فارسی یه راهی که من ازش نتیجه گرفتم میخواستم بگم
    به مانند این دفترچه لغت های زبان از دفتر چه هایی جیبی فرهنگ لغات فارسی استفاده کردم و واقعا بعد از چند وقت در افزایش دایره لغات فارسی اتفاق خوبی افتاد برام

  6. با سلام
    سوال بنده این است که چگونه ادبیات خود را قوی کنیم؟
    راه میانبری برای این موضوع وجود داره یا خیر

  7. واقعا به درستی از اهمیت دایره لغات در فن بیان و دایره واژگان زیبا گفتین
    ممنون از شما

  8. باعرض سلام خدمت شما خانم قهرمانی محترم
    گلم من عربم ودرپی یادگیری بیشتر زبان فارسی ویادگیری کلمات گفتاری زیباتری هستم
    پیشنهادتون برای تقویت زبان وفارسیم و کمرنگ کردن لهجه ویاگیری زبان گفتاری زیبا چیه؟

  9. سلام خدمت شما خانم قهرمانی
    من هنگام مصاحبه تن صدای خیلی کمی دارم و گاهی اوقات حس میکنم که نمیتوانم صدای خود را کنترل کنم
    چکار باید کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید