سخنرانی

نحوه پایان سخنرانی – آموزش سخنرانی و فن بیان-سخن سبز

 

پایان سخنرانی باید پر محتوا باشد. یک نتیجه گیری پرمحتوا باعث می شود که همواره مخاطبان ارزیابی مثبتی از سخنرانی در ذهن داشته باشند. برای پایان سخنرانی نکات گفته شده را دوباره مطرح می کنیم تا در ذهن مخاطبان تکرار شود. 

مشخص کردن انتهای سخنرانی

نمی دانم برای شما هم پیش آمده یا نه که متوجه اتمام و پایان سخنرانی نشده باشید. باید پایان سخنرانی با جملاتی چون ” اما نکته آخر …” ” اینو بگم و بریم ….” ” حالا قبل از اتمام سخنرانی و پاسخ گویی به سئوالات شما مطالب را در چند جمله خلاصه می کنم…” 

اثرگذاری در پایان سخنرانی

تأثیر نهایی که بر ذهن مخاطب د رپایان سخنرانی می گذارید ، مدت طولانی در ذهن آنان می ماند،‌بنابراین حتماً سخنرانی را باید خاص و اثر بخش به اتمام برسانیم. قبل ازشروع سخنرانی باید زمانی را صرف بررسی جملات نهایی پایان سخنرانی بکنیم .  

یکی از سخنرانان مطرح می گفت من در یک سمینار مهم جمله به جمله سخنرانی را تنظیم کرده بودم..

این مقاله را هم مطالعه کنید: چگونه متن سخنرانی را آماده کنیم ؟

نتیجه گیری در پایان سخنرانی

پایان سخنرانی

 وقتی در پایان سخنرانی  از خودمان می پرسیم که “هدف از این سخنرانی چیست؟”

پاسخ ما باید در برگیرنده فعالیتها و کارهایی باشد که مخاطبان باید انجام دهند تا به موضوع  سخنرانی دست یایند. وقتی ما بدانیم که نتایج پایان سخنرانی مان چیست راحتتر می توانیم قسمت نتیجه گیری سخنرانی مان را طراحی کنیم.بهترین استراتژی برای پایان سخنرانی این است که ابتدا به پایان سخنرانی فکر بکنیم و آن را تنظیم و برنامه ریزی کنیم.

 می توانیم خیلی واضح بگوئیم “به عنوان نتیجه گیری” و..هر بخش از نتیجه گیری تان باید با پیام اصلی سخنرانی مان هم خوانی داشته باشد. در نتیجه گیری باید هدفمان این باشد که در شنونده این حس را ایجاد کنیم که از سخنران نفع برده است .در پایان سخنرانی باید حواسمان باشد که نباید خشک و بی روح باشیم و تا آنجا که مقدور است با قلب مخاطب ارتباط برقرار کنیم و احساسش را درگیرکنیم. 

انواع پایان سخنرانی

داستان:

همانطور که قبلاً برای چارچوب سخنرانی گفتیم این است که ابتدا به حضار کلیت سخنرانی را میگوئیم در ادامه توضیح کامل را می دهیم و در انتهای سخنرانی می گوئیم که چه گفتیم (خلاصه ). متداولترین روش برای پایان سخنرانی بیان داستان های شخصی است.

در پایان سخنرانی مانند میانه سخنرانی باید داستان ها و حقایق در کنارهم مطرح شوند. می توانیم با داستان نکات کلیدی بحث را توضیح دهیم و سپس آن را به پایان سخنرانی متصل کنیم..بیان داستان نقشی واقعاً محوری دارد. چرا که تمایل برای تغییر از روی احساس می باشد و نه بر اساس منطق.

طنز:

اگر مهارت گفتن طنز را داشته باشید استفاده از طنز مرتبط با موضوع سخنرانی در پایان سخنرانی بسیار تأثیرگذار است . می توانید به نکاتی که مطرح کردیم اشاره دوباره داشته باشیم و با گفتن طنز همه را بخندانیم .

پایان سخنرانی با شعر و یا جمله الهام بخش

می توانیم سخنرانی مان را با شعر به پایان برسانیم . شعرهایی که به نوعی به موضوع سخنرانی ما مرتبط باشند. شعر هایی که مهیج یا احساسی باشند. البته به لحن مان هم هنگام خواندن شعریا تعریف کردن داستان دقت کنیم ..مثلاً شعر را با لحن پراحساس بخوانیم .

زمانی که به قسمت هایکلیدی شعر رسیدیم صدای خود را بلند تر کنیم و وقتی به مطالب احساسی و عاطفی رسیدیم صدایمانرا پائین بیاوریم. همچنین می توانیم  یک جمله الهام بخش در پایان سخنرانی استفاده کنیم.

مثلا جملات انگیزشی، چون مردم دوست دارند که برانگیخته شوند تا کارهای متفاوت و بهتری را انجام دهند. 

این مقاله را هم مطالعه کنید: نحوه کنترل ترس و استرس در سخنرانی

اقدام عملی که باید انجام دهند:

همچنین می توانیم از آنها صریح بخواهیم که دست به کار شوند . خب من قبلاً همیشه در پایان سمینار یا کارگاه می پرسیدم که چه یاد گرفته اید. اما تصمیم گرفتم که بپرسم چه کار می خواهید انجام دهید( یعنی ارائه راهکارهای عملی). یا سئوالی تکان دهنده و چالشی در پایان سخنرانی بپرسیم .

پایان سخنرانی

پایان سخنرانی با هیجان

هر سخنرانی یا سمینار خوب شبیه یک نمایش زیبا، یک فیلم خوب یا یک آهنگ دلنشین است .

با جلب توجه حضار شروع می شود ، نکته به نکته پیش می رود و با یک پایان قوی تمام می شود.

کلماتی که در ابتدا و انتهای سخنرانی تان مطرح می کنید بیشتر از سایر قسمت های سخنرانی تان در ذهن مخاطبان می ماند. بر همین اساس همانطور که گفتم باید کلمه به کلمه تنظیم گردد.

وقتی سخنرانی تمام شد حضار شما را تشویق خواهند کرد. چیزی که حضار نیاز دارند این است که علامتی از شما برای تشویق کردن صادر شود. هر چه تشویق ها بیشتر می شود به آنها نگاه کنید و سر تکان دهید و بگوئید متشکرم.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. ایول جالب بود
    منم از این میکروفن های که شما گذاشتین توی گوشتون می خوام ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید