فن بيانفن بيان در كسب و كار

چگونه نه بگوییم – مهارت نه گفتن – آموزش فن بیان و سخنرانی

چگونه نه بگوئیم

مهارت نه گفتن امروزه یک مهارت ضروری است . بیشتر اوقات در برخورد با افراد مختلف با آنکه می دانیم که باید جواب نه بدهیم اینکار را نمی کنیم چون نمی دانیم که چگونه نه بگوئیم و تسلیم خواسته های غیر اصولی می شویم . در این حالت چون کاری را که خلاف میل باطنی مان است را می خواهیم انجامدهیم ناخودآگاه وارد یک گفتگوی منفی با خود می شویم که همین سرزنش کردن باعث کم شدن عزت نفس مان می شود.

  • مثلاً نه در برابر درخواست فرزندتان
  • درخواست همکارتان مبنی بر اینکه کاری رابه جای او انجام دهید تا او به کار شخصی خود بپردازد
  • درخواست رئیس یا مشتری تان مبنی بر انجام کاری خارج از محدوده کاری تعریف شده شما
  • درخواست همسایه تان مبتنی بر یک حضور شما در جلسات هفتگی با وجود مشغله بسیار بالایشما 
  • در خواست دوست صمیمی تان برای مشارکت در یک کار مشترک و عدم تمایل شما
  • درخواست مبلغی پول توسط یکی از بستگان شما و عدم اطمینان شما از خوش حساب بودن وی

و……در این مقاله  با توجه سوالات دوستان شرکت کننده در کلاس فن بیان و سخنرانی می خواهیم راجع به اینکه چگونه نه بگوییم صحبت کنیم.

این مقاله را هم مطالعه کنید: برقراری ارتباط موثر با اطرافیان

راضی نگه داشتن تمام آدم‌هایی که در اطراف ما هستند تقریبا غیرممکن است ضمن اینکه وظیفه نداریم برای رضایت دیگران بیش از توان خود مسئولیت بپذیریم .در حقیقت مهارت نه گفتن و اینکه بدانیم چگونه نه بگوئیم بسیار حیاتی است. ما در برهه هایی از زندگی طبیعتاً به دیگران جواب نه می دهیم اما چگونگی جواب نه دادن، کیفیت زندگی ما را رقم می زند.

نه قدرتمند و مهمترین کلمه در زبان امروز، در ضمن مخرب ترین و برای بسیاری سخت ترین کلمه برای ادا کردن است . به نظرمی‌رسد در جوامع مدرن امروز به کسانی احترام می‌گذارند که گرایشات و رفتارهای مثبت داشته و آمادگی ورود به هر درگیری و چالش تازه‌ای را دارند.

بر همین اساس، بسیاری از مردم حتی در مواقعی که با موضوعی مخالف هستند هم ترغیب می‌شوند، بگویند “بله”. و زمانی این موضوع جدی تر می‌شود که کاری را تنها و تنها بخاطر پاسخ مثبتی که داده‌اند مجبور به انجامش شوند و در واقع هیچ تمایلی برای انجام آن وجود ندارد.

تا جایی که باعث ایجاد حس منفی و در نتیجه کاهش عزت نفس در آنها می شود.

با این حال اگر به درستی بدانیم که چطور آن را ادا کنیم این تک کلمه از قدرتی بهره مند می شود که در زندگی ما وبه خصوص روی عزت نفس ما بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

اما چرا برای ما نه گفتن دشوار است ؟

 

آموزش سخنرانی و فن بیان چون مهارت نه گفتن را نداریم . معمولاً این جواب افراد به این سوال است .

آموزش سخنرانی و فن بیان نمی خواهم رابطه ام را خراب کنم.

آموزش سخنرانی و فن بیان نمی خواهم معامله را ببازم.

آموزش سخنرانی و فن بیان نمی خواهم فرصتهای آتی را از دست بدهم.

آموزش سخنرانی و فن بیان احساس گناه خواهم کرد. دوست ندارم دیگران با نه گفتن من برنجند. پس باید به صورت اصولی یاد بگیریم که چگونه نه بگوئیم.

این مقاله را هم مطالعه کنید: تعریف عزت نفس

اما در برابر این درخواست ها عکس العمل ما:

واکنش اول تسلیم :

در این حالت در حالی جواب آری می دهیم که می خواهیم نه بگوئیم.اما نمی دانیم که چگونه نه بگوئیم در این صورت ممکن است که ضرر آن را مستقیماً روی کار و در نتیجه عزت نفس مان ببینیم . نیمی از مسائل ما ناشی از آن است که در جایی که باید نه بگوئیم آری می گوئیم.

واکنش دوم: جواب نه قاطع

نقطه مقابل تسلیم شدن حمله کردن است . وقتی ندانیم که چگونه نه بگوئیم و مهارت نه گفتن را نداشته باشیم بدون اینکه به روابطمان فکر کنیم به قدرتمان فکر می کنیم .ممکن است به گونه ای جواب نه بدهیم که طرف مقابل را برنجانیم و یا روابطمان را خراب کنیم .

در حقیقت اگر به خاطر آری گفتن در جایی که باید نه بگوئیم ضرر می کنیم، به سبب نه گفتن بی حساب و کتاب هم زیان هایی را متحمل خواهیم شد. زیرا در دنیایی زندگی می کنیم که چه در خانه، محل کار و اجتماع با تعارض روبرو می شویم و حل تعارض یک امتیاز برای ما محسوب می شود.

واکنش سوم: اجتناب

روش سومی که در صورت نداشتن مهارت نه گفتن انجام می دهیم اجتناب کردن است، نه “آری” می گوئیم و نه “نه”.این طرز برخورد به شخصه بیشتر امروزه شاهد هستم. ازآنجائیکه  نمی دانیم چگونه نه بگوئیم و می ترسیم که به طرف مقابل بربخورد و از ما دلخور شود حرفی نمی زنیم به این دل خوش می کنیم که مشکل خود به خود رفع می شود.

این نوع اجتناب کردن باعث فشارهای عصبی خواهد شد که مسلماً عزت نفس ما را کاهش می دهد و این ندای درونی در ما به وجود می آید که چرا من جایی که باید نتوانستم یک جواب قاطع بدهم .

واکنش چهارم: ترکیب

در بسیاری از موارد که ما نمی دانیم چگونه نه بگوئیم به درخواست دیگران جواب آری می دهیم، بعد از آن احساس رنجش می کنیم  و سپس احساسات منفی را در خودمان انباشته می کنیم در این زمان است که کار به انفجار می کشد و ما حمله می کنیم و در نتیجه احساس گناه می کنیم که قاتل عزت نفس است .

و به اجبار دوباره به جواب آری می رسیم و یا اجتناب می کنیم و امیدوار هستیم که مسئله به خودی خود حل شود. مهارت بسیار مهم که در نه گفتن به ما کمک می کند عزت نفس است .

محصول کاربردی افزایش عزت نفس

 

چگونه نه بگوییم

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام توضیح داده نشده ک چطور نه رو بگیم ک هم قاطعانه باشه هم منصفانه و دلخوری پیش نیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید