رادیو سخن سبز(فایل صوتی)سخنرانیمقالات

رادیو سخن سبز ۲: فراموشی هنگام حرف زدن – آموزش فن بیان

فراموشی هنگام حرف زدن

سلام سلام سلام خدمت شما دوستان پرانرژی و هدفمند ..فراموشی هنگام حرف زدن در موقعیت های مختلف مثلاً در سخنرانی ، در جلسات ، پشت تلفن، هنگام درخواست دادن و…ممکن است برای ما پیش بیاید. ” موقع حرف زدن کلمات یادم میره ” این دغدغه آشنا برای بسیاری از افراد است . چه راهکاری به نظر در این مواقع به ما کمک می کند . تمرین کردن در برطرف کردن این مسئله بسیار مهم است . من همیشه در کلاس فن بیان وسخنرانی  این مسئله را عنوان می کنم که به ازای یک ساعت سخنرانی ۶۰ ساعت تمرین( شامل اسلاید سازی، تمرین مقابل اینه، مطالعه و تحقیق، شناخت مخاطب و…) داشته باشید. 

اگر هنوز در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی شرکت نکردید به شما توصیه می کنم حتما از طریق زیر در این دوره رایگان ثبت نام کنید.

دوره رایگان فن بیان و سخنرانی

علت فراموش کردن کلمات

در دوره فن بیان و سخنرانی بارها با این صحنه مواجه می شوم که شخص مقابل جمع عنوان می کند : همه چیز را فراموش کردم و یادم نمی آید. اگر استرس این مسئله را داشته باشم این اتفاق شدت پیدا می کند. چون تمرکزم روی نقاط ضعفم است تا نقاط قوتم ..فراموشی هنگام حرف زدن برای یک سخنران و یک سخنور حرفه ای است نیز ممکن است پیش بیاید، تفاوت در این است گه او می تواند این فراموشی را مدیریت کند.

اگر قرار است مقایل تعداد زیادی از افراد سخنرانی داشته باشم قرار نیست همه متن یا محتوای سخنرانی را حفظ کرده باشم که مجبور شوم به خاطر آورم. اگر از پاورپوینت استفاده می کنید که عالی است در این برنامه در قسمت یادداشت ها می توانید نکات مهم صحبت خود را بنویسید و اگر از این برنامه استفاده نمی کنید حتما کلمات کلیدی ( سرفصل ها) و کلمات کلیدی داستان هایتان ، نکات کلیدی صحبت تان را یادداشت کنید تا به محض فراموشی به یادداشت خود نگاه نگاه کنید . هرگز متن برای سخنرانی تان ننویسید. در این صورت ارتباط چشمی تان هنگام سخنرانی با مخاطب در نتیجه اثر بخشی صحبت تان کم می شود . 

 

این مقاله را بخوانید : قرص کاهش استرس سخنرانی

مسیر سخنرانی تان را داستان وار بسازید

 ما معمولا ً هرچیزی را که یاد می گیریم فراموش می کنیم . این ساختار مغز است البته اگر تکرار نشود. حال من توصیه می کنم که مسیر صحبت خودتان را برای اینکه دچار فراموشی هنگام حرف زدن نشوید داستانی پیش برید. چقدر عالی است که هر مطلبی را عنوان می کنید با یک داستان شخص هم همراه کنید . داستان های شخصی که برای خودتان رخ داده است در این صورت امکان فراموشی بسیار کم است.

علت اشتباه حرف زدن

به این فکر کنید که وقتی در حال صحبت با یک همکار یا دوست هستید و صحبتتان را فراموش می کنید چه اتفاقی می افتد ؟ هیچ ..شما بدون نگرانی حتی ممکن است صحبت را تغییر دهید  و هر زمان که صحبت را به خاطر آوردید دوباره برگردید . پس این باور را در خودتان ایجاد کنید که این مسئله اهمیت زیادی ندارد و نباید نگران باشید . اگر تمرین تان به اندازه کافی باشد حتی اگر قسمتی از صحبت را فراموش کنید می توانید صجبت را پیرامون همان موضوع با توجه به دانش و تجربه تان ادامه دهید . 

 

سرخ شدن در سخنرانی و رفع آن

 

هول شدن هنگام حرف زدن

استرس داشتن یا همان هول شدن عامل بسیار مهمی برای فراموش کردن کلمات و محتوای سخنرانی ماست .نکته ای که بسیار مهم است این است که گفتگوی ذهنی ما هنگام حرف زدن بسیار مهم است، مخصوصاً اگر دچار فراموشی می شویم .فراموش کردن کلمات دائمی نیست. گاهی ذهن به یک تلنگر یا شاید مکث نیاز دارد تا بتواند کلمه خاصی را به خاطر آورد. ممکن است با خود بگویم: تو واقعاً احمقی باز یادت رفت ..من می دونم دوباره در این صحبت همه چیز فراموش خواهم کرد ..من نمی تونم …به جای سرزنش خود باید به خودتان حس مثبت دهید و با خود بگوئید شما تنها کسی نیستید که دچار فراموشی هنگام صحبت کردن می شوید. تا زمانی که به ارامش ذهنی نرسید نمی توانید مطالب را به خاطر آورید. 

مخاطبان شما طرحی که شما برای صحبت دارید را نمی دانند و متوجه فراموشی شما نخواهند شد

توصیه های نهایی :

سعی کنید سرعت صحبت کردنتان را کم کنید. هر چه قدر که تند تر صحبت کنید، یادآوری کلمات برای شما سخت تر خواهد بود. 

اگر فکرکنید که به یاد آورید این مسئله اصلاً چیز بدی نیست اما به شرطی که طولانی نباشد. می توانید این موضوع را به صورت غیرمستقیم و مثلا با گفتن جملاتی مثل” دقیقا به یاد نمی آورم اما…” و…با مخاطبین تان در میان بگذارید. سعی کنید زمان بخرید. ناگهان صحبت های خود را متوقف نکنید . می توانید این جمله را نیز به کار ببرید : هر زمان که یادم آمد بیان خواهم کرد.

 

برای دریافت فایل صوتی رادیو سخن سبز با نام ” فراموشی هنگام حرف زدن ”  اینجا کلیک کنید :

 

فراموشی هنگام حرف زدن

 

دانلود فایل صوتی رادیو سخن سبز

 

مقاله فراموشی هنگام حرف زدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید