سخنرانی

رشد شخصی – برای رشد شخصی چه کنیم ؟ رشد و تعالی فردی

رشد شخصی

سلام سلام سلام بر همه شما دوستان و همراهان عزیز . امروز با یکی از شرکت کننده های دوره های اموزشی کلاس  فن بیان و سخنرانی صحبت می کردم که متن گفتگو منجر به نوشتن این مقاله شد . مریم : من کار جدیدی را شروع کردم احساس می کنم که در توان من نیست که این کار را با چالش های آن ادامه دهم . من می خواهم که این کار را رها کنم . پاسخ من : تو مگه همیشه دوست نداشتی که رشد کنی؟ تو مگه دوست نداشتی که یک کار متفاوت انجام بدی با نتیجه متفاوت ..بعد در ادامه گفتگو به او گفتم که خارج شدن از ناحیه امن طبیعتاً گاهی ما را دچار چالش خواهد کرد و اگر نمی خواهی که با هیچ چالش یا تغییری روبرو شوی لطفا به ناحیه امن خودت برگرد و دنبال پیشرفت نباش. 

واقعیت این است که این سوال را باید از خودمان بپرسیم که چقدر حاضریم بهای رشد و تغییرمان را بپردازیم . 

بیچاره ترین انسان در دنیا فرد بینایی است که فاقد یک چشم انداز آرمانی نیست.

هلن کلر

گاهی فراموش می کنیم که در کنار رشد کسب و کار و درامد و…روی خود و رشد شخصی مان هم کار کنیم . 

 اولین گام رشد شخصی : خود شناسی 

برای اینکه من انسانی با دستاوردهای متفاوتتر باشم باید خودم انسان متفاوتتری نسبت به گذشته باشم. رشد شخصی نتیجه تغییر و تحول درونی است . اما چطور ؟ در ابتدا باید به درون خودمان رجوع کنم و دست به تلاش ذهنی بزنیم تا ببینیم که واقعاً چه چیزی برایمان مهم است. وقتی که دریافتیم که در زندگی چه چیزی برای ما واقعاً مهم است آنگاه با ارزش های کشف شده مان می توانیم اهداف روزانه  را در آن مسیر مشخص کنیم .

زمانی که اقدامات روزمره شما در جهت اهداف بلند مدتتان باشد، شما به بالاترین دستاوردها دست پیدا می کنید و آن عبارتند از ” آرامش درون” .

نتیجه اول این خودآگاهی و شناخت یک احساس آرامش عمیق درونی است  که حاصل زندگی منطبق و هماهنگ با ارزشهای درونی است . به عنوان مثال من کارمندم و متوجه می شوم که یکی از ارزشهای مهم من در زندگی آزادی است . خب وقتی به این درجه از خودآگاهی برسم اتفاقی که می افتد این است که دنبال این هستم که هرطور شده کار مستقلی داشته باشم چون کار کردن برای دیگران با ارزش آزادی من در تناقض است . خب به نظر شما این شخص بعد از این که به کار خود مشغول شود چه احساسی خواهد داشت .

نتیجه دوم آن این است که ما به قدرت و قابلیت های درونی خودمان پی می بریم و از این قابلیت ها و توانایی ها در جهت رشد شخصی و کسب و کاری خودمان بهره می بریم . این خودکاوی درونی به ما کمک می کند که ببنیم که واقعاً ما چه کسی هستیم و باید چه کاری را انجام دهیم . 

هیچ درست و غلطی وجود ندارد ، درست و غلط را شما تعیین می کنید. هدف این است که مشخص شود که برای شما چه چیزی از همه مهمتر است نه اینکه دریابید به اعتقاد بقیه بهترین چیز برای شما چیست .

دومین گام رشد شخصی : شناخت رسالت زندگی  

فرض کنیدکه در یک جاده مه آلود در حال رانندگی هستید . فقط تا فاصله  ۱۰ متری خود را می توانید ببینید . ترس و استرس سراغ شما می آید . در این مرحله سرعت خود را کاهش می دهید . مه غلیظ تر می شود و شما فقط تا چند قدمی خود را می بینید . در این مرحله حتی این نگرانی را خواهید داشت که کسی از پشت به شما بزند .

حال احساس خود را زمانی که از درون این مه خارج می شوید در نظر بگیرید. در ابتدا می توانید تا ۱۰ متر جلوتر را ببینید بعد از مسافتی می توانید به راحتی در جاده رانندگی کنید و حتی رادیو گوش کنید و سرعت را بالا ببرید. به نظر شما عاملی که باعث تغییر شرایط شد چیست ؟ توانایی شما برای دیدن چشم انداز به شما کمک کرد که جاده روبرو را ببینید و نگران نشوید. این مثال در زندگی ما مصداقش به وضوح مشخص است که نداشتن چشم انداز چقدر می تواند در ما ترس و استرس ایجاد کند.

زمانی که چشم انداز و رسالت مان در زندگی مشخص نشده باشد حتی بلند شدن از خواب نیز برای ما سخت خواهد بود . همه کارها را به اجبار انجام خواهیم داد . برای انجام هیچ کاری انگیزه نخواهیم داشت . در بهترین حالت فقط دنبال گذران زندگی بدون لذت و رشد خواهیم بود.

اما زمانی که می دانید که در زندگی دنبال چه هستید و چشم انداز و رسالت زندگی تان مشخص می شود در این صورت بی صبرانه منتظر رسیدن صبح هستید تا به سمت خواسته ها و رسالت زندگی تان حرکت کنید . 

رسالت زندگی : مقصود نهایی ما در زندگی 

به همان مثال جاده مه آلود برگردیم زمانی که رسالت و ماموریت زندگی مان را پیدا کنیم ، به منزله ی چراغی در مه جاده ی فرا روی شما در زندگی روشن خواهد شد و به شما کمک خواهد کرد که از میان نگرانی ها و مشکلات روزمره راه خود را بیابید.

رسالت زندگی بعضی از افرادی که می شناسم واجد نکات زیر است :

  • شاد بودن
  • کسب آرامش
  • تمایز
  • کمک به بهتر شدن زندگی دیگران
  • موفقیت در زندگی 
  • بهترین شدن در زندگی حرفه ای خود 

آن که برای زیستن دلیل دارد می تواند همه چیز را تحمل کند .

نیچه

سومین گام رشد شخصی: تغییرات مثبت

گام بعدی در رشد شخصی تغییر است. پس از شناخت خود و رسالت زندگی و تعیین هدف نوبت آن است که اصلاحاتی انجام شود. حال که شما می‌دانید چه ویژگی‌هایی دارید و چه چیزی از زندگی می‌خواهید باید برای رسیدن به هدف و خواسته مدنظرتان تمام تلاشتان را بکنید.

تغییر دادن یکسری از اخلاق‌ها و رفتارها در زندگی که به صورت آگاهانه می‌باشند می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در رسیدن به رسالت زندگی داشته باشند. اگر بعد از خودشناسی و تعیین رسالت زندگی تغییراتی مثبت و سازنده صورت بگیرند، می‌توان گفت از نظر رشد شخصی و توسعه فردی به مرحله تکامل نزدیکتر شده‌اید.

این تغییر باید همراه با برنامه ریزی باشد و اولویت‌هایی تعیین گردند. نباید انتظارات عجیب و غریب از خود داشته باشید و با یک برنامه اصولی و حساب شده حرکت در مسیر درست و رسیدن به اهداف و رسالت زندگی را ادامه دهید. سعی کنید تغییرات کارساز بوده و باعث رشد بیشتر پتانسیل‌ها و توانایی‌هایتان شوند. یکی از تغییرات مهم در روند به دست آوردن رشد شخصی خارج شدن از منطقه امن می‌باشد. تا زمانی که شما از منطقه امن خود خارج نشوید نمی‌توانید بسیاری از فعالیت‌ها را انجام داده و توانایی‌ها و استعدادهای خود را بروز دهید.

در این مرحله می‌توانید یکسری از امور و تمرینات مختلف را برای تغییر روند زندگی و با قدرت حرکت کردن به سمت موفقیت انجام دهید. این تمرینات تا حد زیادی به شما کمک می‌کنند تا به رشد شخصی و توسعه فردی برسید. خواندن کتابهای مفید، سرگرمی های جدید، شرکت در دوره‌های آموزشی، ارتباط با افراد درست و موفق، غلبه بر ترس‌ها، ترک نمودن عادت‌های بد و نامناسب، دوری از آدم‌های منفی و ناموفق و … نمونه ای از تغییراتی هستند که می‌توانید در زندگی خود اعمال کنید و به رشد شخصی و در نهایت به پیشرفت و موفقیت در زمینه‌های مختلف اجتماعی، کاری و … برسید.

مزایای رشد شخصی

رشد شخصی در جنبه‌های مختلف زندگی تاثیرگذار است و می‌تواند باعث آرامش درونی و کسب موفقیت گردد. اگر شما با شناخت کافی از خود و برنامه ریزی درست به هدفی که تعیین کرده اید برسید، رضایت خوبی از روند زندگی خود خواهید داشت.

فرایند رشد شخصی با خودآگاهی آغاز شده و با اعمال تغییرات هدفمند و رسیدن به رسالت زندگی ختم می‌گردد. در این مسیر پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بسیاری در جوانب مختلف زندگی به دست می‌آیند که می‌توانند زندگی را برای ما راحتتر و لذت بخش تر کنند. درواقع رشدشخصی روشی برای زندگی بهتر و تبدیل شدن به نسخه کاملتر و ایده آل تر از خود محسوب می‌شود. با رشد شخصی می‌توانیم تغییرات مثبتی را در خود ایجاد کنیم که موارد زیر از مهمترین آنها هستند:

  • عزت نفس بالا
  • کاهش استرس
  • شکوفا شدن استعدادهاو پتانسیل ها
  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش خلاقیت
  • انعطاف پذیری بالا
  • ایجاد روابط موفق
  • کسب نتایج بهتر در تحصیل، شغل و همه جوانب زندگی

 

مبحث رشد شخصی بحث گسترده ای است که در این مقاله به قسمتی از آن اشاره کردیم .  اما آموزشهای تکمیلی در دوره حضوری لایف مستری است .  توضیحات دوره لایف مستری را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

دوره جامع لایف مستری

این جمله شعار مجموعه آموزشی سخن سبز است :

جایی که هستی متناسب و اندازه ، اکنون توست . اگر می خواهی دستاوردهایت را تغییر دهی خودت باید تغییر کنی.

رشد شخصی – برای رشد شخصی چه کنیم ؟ رشد و تعالی فردی

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید