سخنرانیمقالات

اهمیت طنز در سخنرانی | ۵ نکته مهم طنز در سخنرانی

استفاده از طنز در سخنرانی یکی از بهترین راه‌های جذب مخاطبان محسوب می‌شود. سخنران می‌تواند با بهره گرفتن از طنز تاثیر بیشتری بر مخاطبان بگذارد و نتایج مثبتی دریافت کند. اما برای به کار بردن طنز در سخنرانی‌ها و صحبت‌ها باید به یکسری نکات دقت نمود. زیرا طنز مانند یک شمشیر دولبه در سخنرانی می‌باشد و اگر به موقع و در جای درست استفاده شود موثر بوده و اگر در زمان نامناسبی به کار گرفته شود می‌تواند باعث شکست سخنران و دریافت نتایج منفی و نارضایتی مخاطبان گردد.

اگر شما هم به دنبال استفاده از طنز در سخنرانی‌های خود هستید تا بتوانید با مخاطبان رابطه‌ای صمیمی‌تر و عمیق‌تر ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه سخن سبز باشید. در این مقاله قصد داریم به اهمیت طنز در سخنرانی و نکات اجرای آن بپردازیم.

طنز در سخنرانی

اهمیت طنز در سخنرانی

یک مسئله بسیار مهم در سخنرانی‌ها رابطه میان مخاطبان و سخنران است. اگر احساس نزدیکی و رابطه مثبت بین گوینده و شنونده ایجاد شود، تاثیر سخنرانی بیشتر شده و متقاعدپذیری بهتر صورت می‌گیرد. با استفاده از طنز می‌توان خود را بیشتر به مخاطبان نزدیک نموده و در نتیجه پیام‌ها و مفاهیم مدنظر را به بهترین نحو به آنها انتقال داد.

از آنجایی که اغلب سخنرانان افرادی جدی تلقی می‌شوند که قرار است سر شنوندگان را برای مدت زمان قابل توجهی به درد آورند، بنابراین استفاده از طنز می‌تواند به خوبی این دیدگاه را تغییر دهد. سخنران می‌تواند در بخش‌های مختلفی از اجرای خود مانند شروع سخنرانی یا در میانه و انتهای آن از طنز بهترین استفاده را ببرد. به طور کلی استفاده از طنز در سخنرانی باعث جذابیت بیشتر سخنران، ایجاد روحیه شاد و مثبت در مخاطبان، عدم ایجاد احساس کسلی و خستگی در مخاطبان و در نتیجه تاثیرگذاری بیشتر سخنرانی می‌شود.

نکات مهم طنز در سخنرانی

شما به عنوان یک سخنران باید از فاکتورها و رکن‌های اصلی طنز در سخنرانی آگاه باشید تا بتوانید بیشترین خنده را از مخاطب خود بگیرید. درواقع با اطلاع از این موارد می‌توانید به یک سخنران طناز و جذاب تبدیل شوید. عدم توجه به این فاکتورها و رکن‌ها می‌تواند باعث شکست شما در سخنرانی و کسب نتیجه منفی گردد.

اهمیت طنز در سخنرانی

۱- فن بیان

مهمترین مسئله برای یک سخنران داشتن فن بیان قوی است. شما به عنوان سخنران باید بر موضوعی که قصد بیان کردن آن را دارید اشراف کامل داشته باشید و با تسلط کافی سخنان خود را ارائه دهید. در رابطه با استفاده از طنز در سخنرانی نیز باید مهارت‌های کلامی و فن بیان خود را تقویت کرده باشید تا بتوانید مطلب طنز را به بهترین نحو اجرا کنید. اگر نتوانید به خوبی طنز خود را بیان کنید قطعا باعث خندیدن حضار نخواهید شد و بازخورد منفی از مخاطبان دریافت می‌کنید.

یک سخنران قوی حتی می‌تواند مطلبی با درصد طنز کم را با استفاده از مهارت‌های کلامی و فن بیان خود به گونه‌ای به مخاطبان منتقل کند که باعث خندیدن و شاد شدن فضای سخنرانی گردد. استفاده از زبان بدن نیز می‌تواند تا حد زیادی در اجرای طنز در سخنرانی کمک کننده باشد.

۲- متن طنز

دومین فاکتور در استفاده از طنز در سخنرانی داشتن یک متن قوی و مناسب است. متن طنز شما باید با توجه به موضوع سخنرانی انتخاب گردد و وجه اشتراکات و ارتباطی با آن داشته باشد. متن طنز باید از جذابیت بالایی برخوردار بوده و به معنای واقعی باعث ایجاد خنده مخاطبان گردد. شاید بخواهید از یک خاطره شخصی استفاده کنید و یا مطالب طنز دیگری را در سخنرانی به کار ببرید، مهمترین نکته میزان طناز بودن آن متن است.

قطعا نمی‌توانید با یک لطیفه بی مزه یا معمولی نتیجه مثبتی دریافت کنید. اگر شوخی شما جذاب نباشد و قدرت خاصی نداشته باشد قطعا بر روی مخاطب تاثیر مثبتی نمی‌گذارد. انتخاب یک متن مناسب و قوی و خنده‌دار و اجرای آن با فن بیان قوی می‌تواند باعث جذب شنوندگان و درنتیجه اعتماد آنها به شما و تاثیرپذیری بیشتر گردد.

بهتر است از مطالب کوتاه طنز در مقاطع زمانی مختلف در سخنرانی استفاده کنید. به کار بردن متون طولانی یا تعریف کردن خاطره‌های طولانی می‌تواند از میزان جذابیت طنز شما بکاهد و فضای سخنرانی را از موضوع اصلی آن دور کند. می‌توانید هر زمان که احساس کردید مخاطبان خسته شده اند یکی از شوخی ها و مطالب طنز خود را اجرا کنید. به قول معروف هرآنچه در آستین دارید را یکجا رو نکنید. کم کم و آهسته و در موقع مناسب با اجرای طنز حال و هوای سخنرانی خود را تغییر دهید.

۳- زمان و مکان

از دیگر عوامل مهم برای به کار بردن طنز در سخنرانی توجه به زمان و مکان است. شما باید بدانید در چه محیطی از طنز برای سخنرانی خود استفاده نموده و در چه مکان و فضایی طنز می‌تواند مخرب باشد. قطعا نمی‌توانید در یک مراسم جدی یا غمگین مانند مراسم ختم از طنز استفاده کنید.

از قدیم گفتند که ” هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد” ؛ یعنی شما اگر قصد استفاده از مطالب طنز در اجرای سخنرانی خود دارید باید کاملا سنجیده عمل کنید و در مکان و زمان مناسب از آن بهره بگیرید. ممکن است استفاده از طنز در یک سخنرانی جدی مانند همایش‌های علمی آنچنان نتیجه‌ای در پی نداشته باشد که می‌تواند در یک سخنرانی انگیزشی یا روانشناسی داشته باشد.

در نتیجه باید دقت کنید که در هر زمان و مکانی چه صحبت و مطلب طنزی را می‌خواهید بیان کنید. گاهی اوقات نیاز است در ابتدای سخنرانی از طنز استفاده کنید تا شور و هیجان مخاطبان را افزایش داده و به آنها برای همراهی کردن تا انتهای اجرا انرژی لازم را تزریق کنید. گاهی اوقات نیاز است در اواسط سخنرانی برای رفع خستگی و داشتن یک استراحت کوتاه از متون طنز استفاده نمایید.

طنز در سخنرانی

۴- شناسایی مخاطبان

آخرین رکن و فاکتور مهم برای استفاده از طنز در سخنرانی شناختن درست مخاطبان است. شنوندگان شما باید حال و حوصله خندیدن داشته باشند؛ از این رو باید قبل از سخنرانی بدانید که سلیقه شنوندگان چیست و از چه دسته افرادی هستند. شما باید بدانید که چه نوع طنزی برای مخاطبان شما جذاب‌تر است؛ اگر مخاطبان سرحال نبوده و یا افرادی جدی باشند و یا اخلاق آنها با نوع طنز شما متفاوت باشد قطعا نتیجه مثبت حاصل نمی‌گردد و ممکن است بازخورد منفی نیز دریافت کنید.

شما باید به عنوان یک سخنران شوخی‌ها و مطالب طنز مناسب با جمع ارائه دهید. اگر مخاطبان قشر جوان هستند متن انتخابی شما باید متناسب با سن و سال و حال و هوای آنها باشد. اگر در یک جمع خانوادگی سخنرانی می‌کنید باید طنزی معقول و جذاب برای فضای خانوادگی در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید برای افرادی آکادمیک و در محیطی علمی از طنز در سخنرانی خود استفاده کنید باید طنز فاخر و سنگینی را انتخاب کنید که علاوه بر خنداندن مخاطب و جذب او از لودگی جلوگیری کنید.

دقت به نکاتی که گفته شد و رعایت این موارد می‌تواند سخنرانی شما را تا حد زیادی جذاب کند. استفاده از طنز در سخنرانی به مهارت زیادی نیاز دارد و در صورت شناخت خوب از زمان و مکان و مخاطبان می‌توان با به کارگیری مطالب طنز و شوخی‌های خنده دار در دل مخاطبان نفوذ کرده و رابطه بهتر و صمیمی‌تری با آنها ایجاد نمود. در نتیجه سخنرانی شما تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و موضوع مد نظرتان به بهترین نحو به شنوندگان منتقل می‌گردد.

حتماً به صفحه اینستاگرام سخن سبز که شامل فیلم های آموزشی کاربردی و رایگان میشه سر بزنید و نظرتون رو برامون کامنت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید