فن بيانمهارتهاي ارتباطي

مهارت فن بیان با همسر، چگونه با همسر گفتگو کنیم؟

مهارت فن بیان با همسر مهارتی بسیار مهم است که داشتن آن باعث زیباتر شدن زندگی می‌شود. این که بدانیم چگونه با همسر گفتگو کنیم می‌تواند در پایداری رابطه زناشویی و عمیق‌تر شدن آن بسیار کمک کننده باشد. بسیاری از مشکلات و اختلافات بین زوجین به خاطر ارتباط کلامی نادرست است. فن بیان با همسر را می‌توان به سادگی فرا گرفت و رضایت از زندگی را بدست آورد. با سخن سبز همراه باشید تا بیشتر درباره مهارت فن بیان با همسر آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم نکات لازم برای چگونه صحبت کردن با همسر را بررسی کنیم.

فن بیان با همسر

اهمیت فن بیان با همسر

یکی از مسائل بسیار مهم در رابطه زناشویی نوع صحبت کردن زوجین با یکدیگر می‌باشد. فراگرفتن فن بیان با همسر می‌تواند باعث جلوگیری از بروز اختلافات و همچنین برطرف کردن یا کاهش دادن مشکلات به میزان قابل توجهی شود. ارتباط خوب با همسر موجب می‌گردد از علایق، خواسته‌ها، نیازها و اولویت‌های او آگاه شوید و زندگی سالم‌تری داشته باشید.

نداشتن فن بیان با همسر و برقرار نکردن ارتباط کلامی مناسب یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز اختلافات بین زن و شوهر محسوب می‌گردد. اگر شیوه صحبت کردن با همسر صحیح نباشد تنش‌های مختلفی به وجود خواهد آمد و شیرینی زندگی از بین می‌رود. اینکه بدانیم چگونه با همسر گفتگو کنیم رابطه را صمیمانه‌تر می‌کند و انواع کشمکش‌ها و مشکلات مخرب کمتر رخ می‌دهند.

تکنیک های فن بیان با همسر

در ارتباط کلامی با همسر باید به یکسری نکات و موارد توجه شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. لحن صحبت کردن باید صحیح بوده و در انتخاب کلمات و جملات دقت بسیاری شود. استفاده از عبارات محبت آمیز، جبهه نگرفتن، قضاوت نکردن و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند باعث آرامش همسر و در نتیجه پایداری رابطه زناشویی گردند. برای فرا گرفتن مهارت فن بیان با همسر می‌توانید از یک سری از تکنیک‌ها استفاده کنید که این تکنیک‌ها بسیار تاثیرگذار بوده و از اهمیت بالایی برخوردارند.

۱- خوب گوش دادن

یکی از مهمترین تکنیک‌های فن بیان با همسر که به عنوان نجات بخش رابطه‌ها شناخته می‌شود، گوش دادن است. اینکه شما به حرف‌های همسر خود گوش فرا دهید باعث می‌شود از خواسته‌ها، نیازها و مسائل و مشکلات او به خوبی آگاه گردید. با خوب گوش دادن و درک کردن همسر به او نشان خواهید داد که او برای شما چقدر مهم است و شنیدن نیازها و خواسته‌های او برایتان ارزش دارد. این تکنیک باعث جلب اعتماد همسر به شما می‌شود و به راحتی مسائل مختلفی که در ذهنش وجود دارد را بیان می‌کند.

برای ثبت نام در دوره رایگان فن بیان عاطفی کلیک کنید

۲- بیان کردن واضح خواسته ها و نیازها

از دیگر تکنیک‌های فن بیان با همسر می‌توان به بیان کردن درست و واضح نیازهای خودتان اشاره نمود. بسیاری از افراد تصور اشتباه و انتظار نادرستی دارند که طرف مقابل باید خواسته‌ها و نیازهای آنها را حدس بزنند. هیچکس قدرت ذهن خوانی ندارد، از این رو اگر نیاز و خواسته ای دارید و یا از مسئله ای ناراحت یا خوشحال می‌شوید، به راحتی و به صورت واضح به همسر خود بیان کنید.

بیان کردن موضوعات مختلف در گفتگوهای زناشویی باید با نهایت احترام، محبت و صداقت باشد. زمانی که شما حرف‌های خود را به خوبی بیان کنید و همسر خود را از مسائل مختلف آگاه نمایید، او دیگر حدس و گمان و به دنبال آن قضاوت نادرست نخواهد داشت.

نفن بیان با همسر

۳- احترام گذاشتن

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین تکنیک‌های فن بیان با همسر احترام گذاشتن است. در هر شرایط و هر جایگاهی که هستید باید با احترام با همسر خود صحبت کنید. اگر از مسئله ای ناراحت هستید نیاز به بحث و دعوا و بیان کردن با لحن بد نیست. باید به آرامی و با احترام موضوع را به او منتقل کنید.

می‌توانید از کارهای خوب و زحماتی که همسرتان برای شما انجام داده تشکر کنید و احترام خود را به او نشان دهید. زمانی که شما با احترام برخورد نموده و حرف‌های خود را عنوان کنید، احترام متقابل نیز دریافت خواهید کرد؛ زیرا همسر متوجه می‌شود که شما برای او ارزش قائل هستید.

۴- داشتن ارتباط چشمی

چشم‌های ما جزو اعضای ویژه بدن محسوب می‌شوند که می‌توانند احساسات و افکار را به دیگران منتقل کنند. هنگام صحبت کردن با همسر خود باید ارتباط چشمی خوبی با او برقرار کنید و با حرکات و نگاه به او حس ارزشمند بودن و مهم بودن را انتقال دهید. زمانی که شما از این تکنیک فن بیان با همسر استفاده می‌کنید درواقع به او نشان می‌دهید که من توجه و حواسم پیش تو است و این نکته حس بسیار مثبتی را درون همسرتان ایجاد خواهد نمود.

 

۵- قاطی نکردن موضوعات با یکدیگر

یکی از مشکلات اصلی در گفتگوهای بین زوجین قاطی کردن مسائل با یکدیگر است. زمانی که راجب یک موضوعی با همسر خود صحبت می‌کنید نباید مسائل دیگر و بحث‌های قبلی را پیش بکشید. ممکن است این کار باعث گردد به عنوان طلبکار شناخته شوید. نباید موضوعات گفتگو با یکدیگر تداخل داشته باشند و از حرف‌های گذشته بر علیه یکدیگر استفاده نمایید. هنگام صحبت کردن وارد مسائل دیگر نشوید و اصلا آنها را به یکدیگر ربط ندهید.

۶- استفاده از الفاظ زیبا

یکی دیگر از تکنیک‌های فن بیان با همسر که بسیار مهم و تاثیرگذار است، استفاده از الفاظ، کلمات و جملات زیبا است. صدا کردن یکدیگر با کلمات دوست داشتنی و با یک لحن محبت آمیز رابطه شما را به سطح بالایی می‌رساند. کلمات تاثیر بسیاری بر روی افراد می‌گذارند و شما با استفاده از الفاظ زیبا و عاشقانه می‌توانید دل همسر خود را به دست آورید و حس خوبی به او منتقل کنید. استفاده از کلمات منفی باعث برانگیختن و تحریک همسر شده و ممکن است واکنش‌هایی از او سر بزند.

فن بیان با همسر

۷- قدرشناسی کنید

قدردانی و سپاسگذاری از دیگر تکنیک‌های مهم فن بیان با همسر است که تاثیرات بسیار مثبتی در پی خواهد داشت. زمانی که همسر شما کار خوبی انجام می‌دهد از او قدردانی کنید. قدردانی کردن باعث می‌شود همسرتان متوجه شود از ارزش بالایی پیش شما برخوردار است و به نوعی تشویق کننده برای او خواهد بود. سپاسگذاری از همسر و تعریف کردن از او جزو موارد بسیار تاثیرگذار در تحکیم روابط زناشویی محسوب می‌گردد.

۸- مثبت اندیش باشید

در صحبت کردن با همسر خود سعی کنید مثبت اندیش باشید و حرف‌های انرژی بخش و خوب بزنید. بهتر است موضوعات را بیش از حد بزرگ نکنید و مدام از مشکلات و کمبودها صحبت نکنید. صحبت زیاد راجب مسائل و نکات منفی باعث می‌شود شما از دید همسرتان شخصی غرغرو و دمدمی مزاج دیده شوید و تمایل برای گوش دادن به حرف‌هایتان کمتر خواهد شد.

۹- بخشنده باشید

بخشنده بودن از دیگر تکنیک‌های فن بیان با همسر است که به بهبود رابطه و تحکیم آن بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر همسرتان کار اشتباهی انجام داده است جبهه نگیرید و او ار مدام سرزنش نکنید. سعی کنید بخشنده باشید و به او اجازه دهید جبران کند. گذشت و بخشش از بروز بسیاری از اختلافات و مشکلات و پیش آمدن بحث‌ها جلوگیری می‌کند.

همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند، مهم نوع برخورد با آن اشتباه است. اگر همسرتان مرتکب خطایی شد با احترام به او موضوع را بیان نموده تا متوجه اشتباهش گردد و آن را قبول کند. کینه توزی و مدام اشتباه را به روی همسر آوردن می‌تواند واکنش‌های منفی از سوی او در پی داشته باشد.

 

۱۰- عذرخواهی کردن

یکی از مسائل مهم که از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند، قبول اشتباهات و عذرخواهی کردن است. اگر به دنبال تقویت مهارت فن بیان با همسر هستید، باید در صورت ارتکاب خطا و اشتباه آن را قبول نموده و عذرخواهی کنید و در صدد جبران آن برآیید. زندگی زناشویی میدان مسابقه یا جنگ نیست و تصور نکنید با معذرت خواهی شما بازنده هستید. بلکه پذیرفتن اشتباه و عذرخواهی بابت آن شجاعت شما را نشان خواهد داد. زمانی که همسرتان عذرخواهی شما را می‌بیند، به خوبی متوجه می‌شود که او برای شما ارزش بالایی داشته و رابطه تان از اهمیت زیادی برای شما برخوردار است. البته این بدان معنی نیست که هرکاری را انجام دهید و تصور کنید با عذرخواهی کردن درست می‌شود. این نکته برای زمانی است که شما غیرعمد مرتکب خطایی می‌شوید.

۱۱- خودداری از حرف زدن با کنایه

حرف زدن با کنایه به جای انتقال دادن موضوع به صورت واضح بتعث بروز بسیاری از اختلافات می‌شود. زمانی که شما حرفی را با کنایه به همسر خود می‌زنید تاثیر کمتری خواهد داشت نسبت به زمانی که با حترام و به خوبی و وضوح آن را بیان می‌کنید. برخی از افراد تصور می‌کنند اگر به جای چند دقیقه صحبت کردن با همسر خود، حرفی را با کنایه به او بگویند تاثیر بیشتری می‌گذارد. حرف‌های کنایه آمیز، تحقیر آمیز و انتقادهای نادرست و با لحن نامناسب بیشتر موجب به وجود آمدن تنش‌ها می‌شوند و در نتیجه مشکلات مختلفی رخ می‌دهند.

 

حتماً به صفحه اینستاگرام سخن سبز که شامل فیلم های آموزشی کاربردی و رایگان میشه سر بزنید و نظرتون رو برامون کامنت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید