سخنرانیفن بيانفن بيان در كسب و كار

چطور صدای خوب داشته باشیم | آموزش سخنرانی و فن بیان | سخن سبز

 

سلام سلام خدمت همه شما همراهان گرامی . تا حالا برای شما پیش امده که با فردی در حال صحبت بودید بعد از مدتی به خاطر صدای یکنواخت و بی انرژی ، گوش خراش ، بلند یا خیلی آرام ، تو دماغی و … فرد مقابل تمایلی به ادامه گفتگو نداشتید . یا بالعکس با یک نفر مواجه شدیم که به نظرمان صدای خوب شخص از صحبت کردن با او و شنیدن صدایش لذت بردیم و فارغ از آنچه می‌گوید، تنها به صدایش گوش دادیم. این را بگویم که حتی اگر صدای خودتان را دوست ندارید صدا مثل ماهیچه با تمرین پرورش یافتنی است.

در این مقاله قصد دارم مکانیزم صدای خوب را مطرح کنم تا به کارگیری آن به بیانی شیوا دست پیدا کنیم. در ابتدا اگر هنوز در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی شرکت نکردید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید .

دوره رایگان فن بیان ، سخنرانی ، افزایش عزت نفس

 

منبع صدای انعطاف پذیر در انسان تارهای صوتی هستند.ما می توانیم ضخامت و طول تارهای صوتی را تغییر دهیم و به این وسیله در صدایمان تغییر ایجاد کنیم. 

طنین چیست؟

طنین یه معنای صداسازی دوباره است که در دهان،‌گلو و بینی صورت می گیرد. البته وظیفه اصلی طنین، بخشیدن زیبایی و قدرت به صدایی است که از حنجره و تارهای صوتی نشأت گرفته است. مثلاً وقتی شما از بیان زیبای فردی صحبت می کنید و می گوئید چه صدای خوب و گرمی ..در واقع شما به طنین صدای فرد اشاره می کنید.             

 

این مقاله را هم مطالعه کنید: تمرین فن بیان و صداسازی

طنین و لب ها 

برای داشتن صدای خوب شکل درست لب ها عاملی مهمی ست. شاید بتوان گفت که فضای میان لبها مانند دهان و گلو، یکی از فضاهای طنین بخشی به کلام است. باید توجه کنیم که حروف صدادار را به درستی ادا کنیم…می توانیم حرکت لب ها را موقعی که بلند صحبت می کنیم داخل آینه ببینیم . باید حروف صدادار را کامل و با دقت تلفظ کنیم..مثل صدای “او” با لب های غنچه ادا کنید. تسلط شما بر حرکات لب ها در فرایند طنین بخشی به کلام تأثیری به سزا دارد. برای داشتن صدای خوب این مورد کمککننده است. 

خطاهای مختلف در صدا

صدای گوش خراش

صدای خشن

صدای تو دماغی  

خروج هوا هنگام صحبت کردن

برای داشتن صدای خوب باید صدایمان را ضبط کنیم و این موارد را حذف کنیم. 

کلاس فن بیان

صدای گوش خراش

صدای گوش خراش، بلند، یکنواخت و متالیک است . منظور از خاصیت متالیک، نوعی سختی آزار دهنده است . این صدا طنین دار نیست. اگرچه قوت و شدت دارد اما فاقد عنصر زیبایی و گوش نوازی است.برای داشتن  صدای خوب این مسئله را باید رفع کنیم. این خطا زمانی رخ می دهد که افراد بدون اینکه آموزش ببینند صدایشان را بالا می برند و  داد و بیداد می کنند!! به جای آنکه نفس عمیق بکشند و برای بیان دیالوگ های بلند و طولانی هوا ذخیره کنند، گلویشان را منقبض می کنند و با اندک هوایی که در ششها دارند به تارهای صوتی فشار وارد می کنند . اگر این مسئله به صورت عادت در بیاید این نقیصه بزرگیعنی صدای گوش خراشی از بین نمی رود.

اگر زمان صحبت کردن صدا بی رویه بالا و یکنواخت باشد و حروف بی صدایی چون م،ن و..ضعیف تلفظ شود به خاطر فشارهای غیر منطقی و احساسی مکانیزم صدای شما به این مسئله دچار می شود.

صدای خشن

گاهی استفاده از حنجره هنگام گلودرد یا التهاب حنجره باعث تولید صدای خشن می شود که غرغرهای پی در پی آب نمک داغ میتواند در بهبود التهاب حنجره مؤثر باشد. تغذیه نقش مهمی در داشتن صدای خوب دارد . سرکه ، نوشابه و ترشی (مواذغذایی اسید دار) آسیب زننده هستند. 

 صدای تو دماغی 

اگر فکر می کنید که صدایتان تو دماغی است به صدا ضبط شده تان گوش دهید مخصوصاً زمانی کهکلماتی مثل من، ما، می دانم،مگر و… را بیان می کنید. صدای شما در صورتی تو دماغی می شود کهتلفظ حروف صدا دار مثل آ به جای تلفظ از راه  دهان از راه بینی انجام می شود. عمده مشکل راهتنفسی است، حلق، دهان و مخصوصا بینی …در این حالت هوای ریه به جای اینکه از دهان خارج شود از بینی خارج می شود.

خروج هوا هنگام صحبت کردن

گاه ممکن است هنگام صحبت کردن، همراه با خروج صداها و ادای کلمات ، لابه لای صداها و کلمات صدای خروج هوا را بشنویم ..معمولاً پس از حروفی مثل پ، ث، و ک ممکن است این اتفاق بیفتد .هوایی که پس از این حروف از دهان خارج می شود می بایست هنگام عبور از میان تارهای صوتی به صوت تبدیل شود.

 

تمرین های مهم داشتن صدای خوب

 

تمرین خودکار 

در کلاس فن بیان و سخنرانی تمرینات متعددی جهت داشتن صدای خوب انجام می دهیم . تمریناتی که قطعاً خود من از آن جواب گرفتم و همچنان  این تمرینات را انجام می دهم.

یکی از این تمرینات مهم برای داشتن صدای خوب تمرین خودکار است  یا هر ابزاری که میان دندان های خود (  مانند عکس زیر)  قرار دهیم . در این حالت شروع به صحبت می کنیم . یکی از نکات مهم برای داشتنانرژی کلامی باز و بسته شده کامل دهان است . با تمرین خودکار مجبور خواهیم شد که دهان خود را برای بیان کلمات بیشتر باز و بسته کنیم.

صدای خوب

صدای خوب با تنفس دیافراگمی 

برای داشتن صدایی خوب و بی‌نقص، تنفس عمیق و دیافراگمی بسیار مهم است. بیشتر افراد هنگام صحبت، تنفس شان سینه ای است که باعث می‌شود صدایشان واضح و پرانرژی نباشد.

صدای خوب

  • برای داشتن تنفس دیافراگمی باید از عمق ریه‌ها نفس بکشید. برای فهمیدن این‌ که آیا درست نفس می‌کشید یا نه، کف خود را بر روی شکم‌تان درست زیر آخرین دنده قرار دهید. منبسط شدن شکم و بالا و پایین رفتن شانه‌ها همراه با دم‌و‌بازدم، نشانه‌ی تنفس دیافراگم است. هنگامی که دم را انجام می دهید ناحیه شکم (دیافراگم) مثل بادکنک باید از هوا پرشود و موقع بازدم بادکنک فرضی خالی شود و شکم داخل برود.

 

  • تنفس دیافراگمی را تمرین کنید. هوا را به‌ مدت ۵ ثانیه وارد شکم کنید و سپس در ۵ ثانیه نگه دارید و بعد آن‌ را ۵ ثانیه بیرون دهید. به این روش تنفس عادت کنید و هنگام صحبت کردن از آن استفاده کنید.

 

  • برای اینکه موقع صحبت کردن نفس کم نیارید سعی کنید در پایان هر جمله نفس بکشید. ضمن اینکه مخاطبان شما نیز فرصت کافی برای درک گفته‌های شما خواهند داشت.

تمرین بلند خوانی

یادم می آید فردی در دوره فن بیان وسخنرانی شکایت خود را اینگونه مطرح کرد:  مشکل من این است که وقتی در جمعی صحبت می کنم کسی من و صحبت هایم را جدی نمی گیرد. 

واقعیتش او بسیار درونگرا بود و خیلی آرام صحبت می کرد .

خیلی مهم است که هنگام صحبت کردن، صدای شما به وضوح شنیده شود؛ بنابراین صدای خود را بالا ببرید. اگر با صدای آهسته یا مِن‌مِن کنان حرف بزنید، دیگران حرف‌تان را قطع می‌کنند یا شما را نادیده می‌گیرند.

یکی از تمرینات مهم داشتن صدای خوب این است که در فضایی که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند متنی را با صدای بسیار بلند در حد فریاد بخوانیم این تمرین اگر به صورت مداوم و روزانه انجام شود کمک می کند که گام صدای شما بلند شود. در هنگام بلندخوانی، باید صاف بایستید، نفس عمیق بکشید، دهان‌تان را کاملا باز کنید و البته این کار را در مقابل آینه انجام دهید.

تمرین مهم ضبط کردن صدا

ضبط صدا به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف صدایتان را ( مثل کم انرژی بودن، یکنواخت بودن، عه گفتن ، تپق زدن و ..) پیدا کنید. می‌توانید از خودتان فیلم بگیرید تا زبان بدن، تماس چشمی و حالات چهره و … خود را هنگام صحبت کردن ببینید.

چطور صدای خوب داشته باشیم | آموزش سخنرانی و فن بیان | سخن سبز

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید