مقالاتمهارتهاي ارتباطي

آداب تسلیت گفتن برای اظهار همدردی

شاید با دیدن این تیتر با خود فکر کنید: «مگر تسلیت گفتن نیز آدابی دارد؟» در جواب این سوال باید بگوییم: «بله» . در حقیقت، عرض تسلیت و همدردی کردن با فردی که عزیزی را از دست داده است، نشانه ادب است. از سوی دیگر، تسلیت گفتن کار چندان راحتی نیست و آداب خاصِ خودش را دارد. حتی افراد خوش صحبت نیز به هنگام عرض تسلیت نمی‌توانند راحت تسلیت بگویند و به اصطلاح زبانشان بند می‌آید.

با این وجود، همدردی و عرض تسلیت شما می‌تواند تسلی‌بخش خانواده‌ سوگوار باشد. افراد عزادار روحیه حساسی دارند. جملاتی که شما برای عرض تسلیت بیان می‌کنید، نشاندهنده حمایت عاطفی شما به آنها است. از این رو، دقت در انتخاب واژه ها و عبارات اهمیت زیادی دارد. شما نباید هر چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند را بر زبان بیآورید. عدم توجه به این موضوع به ظاهر ساده ممکن است به جای تسکین دردِ خانواده بازمانده، غم و اندوه آنها را بیشتر کند.

هرچقدر درباره آداب تسلیت گفتن اطلاعات داشته باشید، بهتر می‌توانید با فرد یا خانواده داغدار همدردی کنید. در این مطلب از سخن سبز، آداب صحیح تسلیت گفتن را به شما معرفی می‌کنیم.(توصیه می‌کنیم برای داشتن روابط اجتماعی بهتر به مقاله ما با عنوان آداب معاشرت مراجعه کنید.)

نکات مهم آداب تسلیت گفتن

  • در اولین فرصت تسلیت بگویید.

بلافاصله بعد از اینکه باخبر شدید، با تماس تلفنی، پیامک یا ارسال یک پیام مجازی تسلیت بگویید. عرض تسلیت را تا شرکت در مراسم عزاداری به تعویق نیندازید. هرچقدر رابطه شما با فرد بازمانده صمیمی‌تر باشد، باید زودتر با او تماس بگیرید و همدردی کنید. بهتر است قبل از شروع مراسم، به دیدار او بروید یا اگر امکان دیدار حضوری میسر نیست، تلفنی با هم گفتگو داشته باشید.

آداب تسلیت گفتن

درصورتیکه فرد داغدیده از همکاران یا آشنایان است، می‌توانید در زمان مراسم خاکسپاری به آنها تسلیت بگویید. اگر قصد دارید ابراز همدردی بیشتری داشته باشید، ارسال کارت تسلیت روش مناسبی است. البته بهتر است یک کارت تسلیت تهیه کنید و با خط خودتان پیام همدردی خود را نوشته و سپس آن را با پست ارسال کنید.

  • برای فرد عزادار گل بفرستید

یکی از بهترین شیوه‌های ابراز همدردی با خانواده بازمانده فرستادن گل است. ارسال گل نشان دهنده حمایت عاطفی عمیق شما از فرد سوگوار بوده و برای او بسیار دلگرم کننده است. پیشنهاد می‌کنیم یک پیام متنی تسلیت نیز به همراه گل بفرستید.

آداب تسلیت گفتن

  • نام متوفی را در عرض تسلیت به زبان بیاورید

برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند بر زبان آوردن نام متوفی موجب غم و اندوه بیشتر خانواده سوگوار می‌شود. از این رو هنگام تسلیت گفتن نام او  را نمی‌گویند. اما حقیقت این است، وقتی نام متوفی را در عرض تسلیت خود می آورید و مثلا می‌گویید « خیلی متاسفم که {نام متوفی} از بین ما رفت.»، به فرد داغدار نشان می‌دهید که این فرد وجود حقیقی داشته و بخش مهمی از زندگی وی را تشکیل می‌داده است. بنابراین، غصه خوردن و دلتنگی کردن کاملا طبیعی است.

  • از افراد بازمانده در مورد وضعیت‌شان سوال نکنید

پرسش‌هایی مانند «وای چطور این غم را تحمل می‌کنید» یا «می‌تونم کاری برایت انجام دهم؟» نه تنها از غم و اندوه افراد سوگوار نمی‌کاهد، بلکه ممکن است آنها را برنجاند. قطعا تحمل چنین شرایطی برای آنها دشوار است و بازگشت عزیزشان تنها خواسته آنها در این شرایط است. بنابراین، بهتر است سوالاتی از این دست نپرسید یا آنها را به زمان مناسب موکول کنید.

  • نشان دهید که می‌فهمید اندوه آنها حقیقی است

آداب تسلیت گفتن صحیح را بیاموزید. شما در ابزار همدردی خود باید به فرد سوگوار نشان بدهید که تنها نیست؛ یا اینکه درک می‌کنید که غصه‌دار باشد. به آنها نشان دهید که می‌فهمید این درد واقعی و عمیق است و شما در غم‌شان شریک هستید.

روش‌های تسلی بخش زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای عرض تسلیت و ابراز همدردی استفاده کنید. مثلا می‌توانید بگویید «این واقعا ناراحت کننده است. شما حق دارید که غصه‌دار باشید و این کاملا طبیعی است. من در کنار شما هستم». حتی می‌توانید خیلی مختصر اما تاثیرگذار بگویید « من را در غمتان شریک بدانید»

  • از این عبارات استفاده نکنید

برخی مواقع سکوت کردن بسیار بهتر از به کار بردن جملات نامناسب است. یکی از موارد مهم در آداب تسلیت گفتن شناخت کلمات مناسب جهت عرض تسلیت است. در تسلیت گفتن این جملات را به کار نبرید:

۱-راحت شد، دیگه رنج نمی‌کشه

شاید این عبارت درست باشد. اما در حال حاضر، از دست دادن متوفی برای خانواده بازمانده ناراحت کننده است. آنها نمی‌توانند به این دلیل که فرد بازمانده زندگی سختی داشته و الان دیگر رنج نمی‌کشد، خوشحال باشند.

۲-نگران نباش، خیلی زود حالت بهتر می‌شه

فرد سوگوار برای کنار آمدن با از دست دادن عزیز خود نیاز به زمان دارد. شما با گفتن این جمله قصد دارید به او کمک کنید. اما باید بدانید با بیان این جملات شما ندانسته فرد را تحت فشار قرار می‌دهید تا بر احساساتش غلبه کند.

۳-گریه نکن

گریه کردن یکی از عکس العمل‌های طبیعی فرد برای کاهش فشارهای روانی است. به همین دلیل، به هیچ وجه از فرد سوگوار نخواهید که گریه نکند. این از آداب تسلیت گفتن خارج است. تشویق فرد سوگوار به گریه کردن و ابراز احساسات تاثیر زیادی در آرام کردن او دارد. با این وجود، برخی افراد به هنگام از دست دادن عزیزشان داد و فریاد می‌کنند یا بر سروصورتشان می‌کوبند که موجب آسیب رساندن به خودشان می‌شود. در این مواقع بهتر است او را از این کار منع کنید.

۴-دیگه می‌تونی به زندگی خودت برسی

برخی افراد این جمله را  زمانیکه فرد متوفی مدت طولانی در بستر بیماری بوده است، بکار می‌برند. اما بهتر است بدانید برای فرد داغدار شنیدن این جمله ناراحت کننده است زیرا احساس می‌کند شما شرایط او را درک نمی‌کنید.

۵-درک می‌کنم چه احساسی داری

این عبارت یکی از رایج‌ترین جملاتی است که افراد به هنگام بیان همدردی خود با فرد داغدیده بیان می‌کنند. با این حال، به کار بردن این عبارت در بسیاری از موارد نادرست است. افراد به هنگام مرگ عزیزان خود، حس و حال مخصوص به خود را داند و سبک عزاداری هر فرد متفاوت و مختص خود است. به فرد سوگوار اجازه دهید هر جور احساس راحتی می‌کند، غم و اندوه خود را بیان کند. برخی از افراد بلند گریه می‌کنند. برخی حرف نمی‌زنند و… .

 بهترین روش در آداب تسلیت گفتن این است که به او بگویید « اگر دوست داری، هر زمان که آماده بودی و حسش را داشتی بیا با هم حرف بزنیم.»

  • از این عبارات استفاده کنید

گاهی اوقات در آداب تسلیت گفتن، پیدا کردن جمله مناسب برای عرض تسلیت کار چالش برانگیزی است. در ادامه برخی از عبارات ابراز همدردی با شخص داغدیده را عنوان می‌کنیم:

۱-او آدم خوبی بود و جایش خالی است

با این جمله به فرد داغدار نشان می‌دهید که شما نیز فقدان متوفی را درک کرده‌اید و در غم او شریک هستید. به این ترتیب، او می‌تواند با شما راحت‌تر صحبت کند زیرا می‌داند شما احساسات او را درک می‌کنید.

۲-چه خاطره‌ها با هم داشتیم

بازگو کردن یک خاطره از فرد متوفی یکی از روش‌های موثر در آداب سخن گفتن است. با این روش نه تنها یاد و خاطره او را زنده می‌کنید، بلکه به نوعی موجب تسکین خانواده سوگوار نیز می‌شوید. البته یادتان باشد که خاطره خنده‌دار تعریف نکنید زیرا خنداندن خانواده عزادار در این شرایط کار عاقلانه‌ای نیست.

۳-بابت از دست دادن {نام متوفی} بسیار متاسفم

این جمله کوتاه اگرچه کمی کلیشه‌ای است اما در زمانیکه جملات زیادی به ذهن شما نمی‌رسد، گزینه خوبی است.

کلام آخر

به کار بردن به موقع و صحیح جملات مناسب یکی از اصول آداب تسلیت گفتن است. با این حال، برخی از اقدامات معنوی و نیک به یاد متوفی مانند کمک‌های مالی هر چند اندک به موسسات خیریه، نیز می‌تواند مایه تسلی‌خاطر خانواده داغدار شود. اگر شما هم روش‌هایی برای آداب تسلیت سراغ دارید، لطفا در قسمت “نظرات” آنها را به اشتراک بگذارید.

حتماً به صفحه اینستاگرام سخن سبز که شامل فیلم های آموزشی کاربردی و رایگان میشه سر بزنید و نظرتون رو برامون کامنت کنید.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید