سخنرانی

تحول در زندگی | همگام با بهار متحول شوید

بهار فصل به جنب و جوش درآمدن زمین است. در فصل بهار طبیعت جشن تحول و زیبا شدن خود را به پا می‌کند تا روح امید، نشاط و سرزندگی را در انسان‌ها بیدار کند. خداوند جهان را در حال تغییر و تحول قرار داده است. به همین دلیل است که در لحظه تحویل سال دعا می‌کنیم ” ‘یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ'” انسان‌ها نیز مانند طبیعت نیازمند تحول، نو شدن و کامل شدن هستند.

بهار و بویژه نوروز یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی انسان را مورد توجه قرار می‌دهد و آن نو شدن روح، تکاپو و حرکت است. از این رو علما و حکمای ما توصیه می‌کنند در فصل بهار و نو شدن سال بیشتر به حقیقت معنوی و کمال خود توجه کنیم. نوروز نشانه‌ای از آیات خداوند است. ما باید شروع فصل بهار را به فال نیک بگیریم و حقایق آن را درک کنیم. تغییر فصل و زیبا شدن طبیعت یکی از آیات قدرتمند پروردگار بر روی زمین است. در اکثر آیین‌های الهی توصیه شده است تا از زیبایی و تازه شدن فصل بهار عبرت بگیریم. در ادبیات جهان نیز سلامتی، صلح، روشنایی و برکت را با بهار به تصویر کشیده‌اند.

بهار و نو شدن طبیعت جریان فعل و انفعالات طبیعی زمین را نشان می‌دهد. عمر ما در طی سال می‌گذرد و اکثر ما این فعل و انفعالات را دیده‌ایم و می‌توانیم این جریان را از طبیعت بیاموزیم. در اینصورت، فصل بهار می‌تواند منشا تحول در زندگی‌مان باشد. اگر ما خود را با تحول طبیعت همگام کنیم، فصل بهار برای ما بیش از هر زمان دیگری مبارک خواهد شد.

اکثر ما تمایل داریم تغییری در زندگی‌مان ایجاد کنیم و از این طریق در کار و زندگی خود پیشرفت داشته باشیم. اما عده کمی می‌توانند بر ترس از تغییر در زندگی غلبه کنند و در سبک زندگی خود تحول چشمگیری ایجاد نمایند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید تغییر از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب کار بسیار ساده‌ و شدنی است. اما این تحول به آسانی و خود به خود ایجاد نمی‌شود. برای تحول در زندگی باید چند اصل مهم را مورد توجه قرار دهید. ما در مقاله ” بهار فصل تحول” به شما هر آنچه که برای تغییر سبک زندگی و تحول نیاز است در اختیارتان قرار می‌دهیم.

عوامل ایجاد میل به تغییر در زندگی

چهار عامل مهم که باعث می‌شود شما نیاز به تغییر در زندگی خود را احساس کنید، عبارتند از:

۱-باور و ارزش‌ها

۲-محیطی که در آن زندگی می‌کنید

۳-غرایز، به عنوان مثال غریضه زیاده‌خواهی یکی از عواملی است که سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد.

۴-رفتار

اصول مهم تحول در زندگی

مهم‌ترین اصول تحول در زندگی که توانسته است الهام بخش افراد بزرگ در زندگی باشد، به شرح زیر است:

۱-اصل خود هشیاری

خودهشیاری (اگاهی لحظه به لحظه از خود) مهم‌ترین عامل ایجاد تحول در زندگی است.  اگر قصد دارید تحولی در زندگی خود ایجاد کنید، در اولین قدم باید روی ضمیر ناخودآگاه خود اشراف داشته باشید. اندیشیدن محرک اصلی ضمیر ناخودآگاه است. برای متحول شدن باید دائما تکنیک‌ها و اصول تکنولوژی اندیشیدن را بکار ببرید؛ از منفی‌نگری بپرهیزید، باور داشته باشید که انسان خوش شانسی هستید و خداوند بهترین نعمت‌ها را در اختیارتان قرار داده است. در واقع؛ با تکنیک درست فکر کردن می‌توانید در لحظه زندگی کنید.

۲-اصل مراقبت از ضمیر ناخودآگاه

هر اندیشه و فکر یک سیگنال به ضمیرناخودآگاه تان است و می‌تواند روی آن تاثیر داشته باشد. نتیجه این تاثیر می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. مایا آنجلو، شاعر و خواننده محبوب آمریکا در این باره قدرت ذهن انسان می‌گوید: اگر چیزی را دوست ندارید، تغییر دهید. اگر نمی‌توانید تغییر دهید، طرز نگرش خود را تغییر بدهید.”

به هر چیزی که فکر می‌کنید، می‌بینید، لمس می‌کنید، می‌چشید یا می‌بویید یک علامت به ضمیر ناخودآگاه شما است. این علامت‌ها تاثیر قابل توجهی روی سلامتی روح و روان شما و میزان موفقیت‌تان در آینده دارد. بنابراین، تلاش کنید تا جاییکه امکان دارد سیگنال‌های مثبت را وارد ذهن خود نمایید.

۳-اصل مراقبه

مراقبه یکی از روش‌های موثر بر سلامت جسم و روح انسان است. تحقیقات نشان داده است که مراقبه دائم و اصولی می‌تواند موجب بالا رفتن اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب، تقویت حافظه، بهبود فرایند تمرکز و تصمیم‌گیری و… شود. شاید انجام مراقبه در ابتدا کمی دشوار بنظر برسد. اما بعد از کمی تمرین، در کمال تعجب می‌بینید که مراقبه بخش لذت بخشی از زندگی‌تان شده است و شما می‌توانید براحتی آن را انجام دهید.

با انجام مراقبه شما هیچ‌گاه از ضمیر ناخودآگاه خود غافل نمی‌شوید و در هر لحظه در حالت خودآگاهی زندگی می‌کنید. این حالت به شما کمک می‌کند تا اثرات تحول پایدار بماند. همچنین، پایه‌های باورتان برای تحول در زندگی روز به روز مستحکم‌تر شود.

۴-اصل عشق

عشق نقش مهمی در پایداری و ثبات باورها و روحیه انسان متحول شده دارد. در واقع؛ عشق باعث می‌شود انسان متوجه عشق الهی شود. انسان عاشق هر پدیده و اتفاقی که در کائنات می‌افتد را نشانه‌ای از عظمت خدای بزرگ می‌داند و از آن لذت می‌برد. این نوع طرز نگرش قدرت جذب بسیار قوی در اختیار انسان قرار می‌دهد و او را بیشتر از قبل به سمت متحول شدن هدایت می‌کند.

زمانیکه باور داشته باشید مبنای زندگی  و وجودتان خداوند متعال است و هر پدیده‌ای را ناشی از رحمت خداوند بدانید، آنگاه با عشق زندگی می‌کنید و به زندگی با اندیشه مثبت نگاه می‌کنید. بنابراین، همیشه به فکر تحول خود هستید و همین امر موجب می‌شود تا تحول ایجاد شده تحولی پایدار و در حال رشد باشد.

تحول در زندگی

۵-اصل برنامه‌ریزی

اگر می‌خواهید همیشه در مسیر تحول و کمال قرار داشته باشید، باید مرتبا هدف‌های جدیدی برای خود داشته باشید و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنید. انسان هدفدار هیچگاه افسرده و ناامید نمی‌شود زیرا وقت فکر کردن به چیزهای منفی و مخرب را ندارد.

انسان هدفمند همیشه در تحرک است. همیشه بدنبال پیدا کردن راه‌هایی برای رسیدن به اهدافش است. دائما از خود می‌پرسد چگونه فلان پروژه را به اتمام برسانم؟ چگونه با فلان شخص ارتباط برقرار کنم؟ این پویایی موجب می‌شود که همیشه شاد زندگی کنید.

۶-اصل تغییر الگو

انسان در زندگی بر اساس الگوهای ذهنی خود عمل می‌کند. الگوهای ذهنی ریشه عمیقی در ضمیر ناخودآگاه ما دارد. این الگوها همان قالبی است که ذهن ما را محدود کرده است. اگر در زندگی‌تان نیاز به تحول را احساس می‌کنید، باید الگوهایتان را تغییر دهید. بعبارت دیگر، اگر الگوی ذهنی و رفتاری گذشته خود را تغییر ندهید، هر چقدر هم تلاش کنید نمی‌توانید در مسیر موفقیت گام بردارید. در واقع، تغییر در الگوها یکی از اصول ایجاد تحول در زندگی است. تا جاییکه امکان دارد الگوهای خود را دائما در زندگی تغییر دهید. این کار به شما سیگنال می‌دهد که شما دیگر آن انسان سابق نیستید و تحول بزرگی در زندگی‌تان رخ داده است.

البته تغییر الگوهای ذهنی و رفتاری کار چندان آسانی نیست زیرا اکثر ما از کودکی با این الگوها بزرگ شده‌ایم. تکنیک‌هایی که در ادامه به آنها اشاره شده است، می‌تواند به شما کمک کنند تا راحتتر الگوهای زندگی‌تان را تغییر دهید:

  • اهل تفکر و تامل باشید. سعی کنیم الگوهای ذهنی خود را بشناسید تا کنترل آنها برای شما راحتتر باشد.
  • نسبت به تمایلا‌ت‌مان صبور باشید. اکثر تمایلات ما از الگوهای ذهنی سرچشمه می‌گیرد. تا جاییکه امکان دارد بر اساس حقیقت و نه تمایلات ذهنی عمل کنید.
  • از قضاوت سریع بپرهیزید. زمانیکه قضاوت خود را به تعویق می‌اندازید، به ذهنتان اجازه می‌دهید بر اساس مدارک موجود که فرضیات شما را رد می‌کنند، قضیه را بررسی کنید.
  • از بلاتکلیفی فرار نکنید. بلاتکلیفی و روشن نبودن آینده یکی از روش‌های تاثیرگذار تغییر الگوی ذهنی و در نتیجه تحول در زندگی است. به ذهن خود اجازه ندهید آینده‌تان را بر اساس الگوی ذهنی که در گذشته داشته‌اید، برنامه‌ریزی کند.

۷-اصل بکاربردن جملات تاکیدی مثبت

زمانیکه از جملات تاکیدی مثبت استفاده می‌کنید، یک فرمان سازنده به ذهن نا خودآگاه خود ارسال می‌کنید که موجب ایجاد یک روحیه عالی و در نهایت باور سازنده و شخصیت زیبا می‌شود. جملات مثبت الهام بخش شرایط مطلوب بعد از ایجاد تحول است. تلاش کنید محیط زندگی‌تان را با این جملات مثبت پر کنید زیرا تاثیرات مفید این جملات موجب پایداری تحول در زندگی‌تان می‌شود.

تحول در زندگی

۸-اصل تصویر سازی ذهنی

تصویرسازی ذهنی یکی از قدرتمندترین روش‌ها  در جهت ایجاد تحول در زندگی و داشتن زندگی بهتر است. با تصویر سازی ذهنی شما خواسته‌ها و آرزوهای‌تان را در ذهن می‌اورید. تقریبا تمام افراد موفق دنیا از تکنیک تجسم خلاق یا همان تصویر سازی ذهنی در جهت رسیدن به اهداف و خواسته‌هایشان استفاده کرده‌اند.

هر تصور مثبت نوعی دستورالعمل مسلم برای ضمیر نا خوداگاه است. ضمیر ناخودآگاه تصویرهای ذهنی ما را پردازش می‌کند و تلاش می‌کند تا مصداق آن تصاویر را در دنیای حقیقی برای ما خلق کند و به ما تحویل دهد. بعبارت دیگر، ذهن ناخودآگاه ما بعد از دریافت هر تصویر ذهنی، نه تنها روحیه عالی و احساس خوبی در ما بوجود میآورد، بلکه با کائنات ارتباط برقرار کرده و زمینه محقق شدن ان تصویر ذهنی را برای شما بوجود می‌آورد.  چنانچه تصویرسازی ذهنی خود را بصورت دائم انجام دهید، تحول درونی شما نیز پایدار باقی می‌ماند.

تحول در زندگی

همگام با بهار متحول شوید

بیایید هر سال با شروع بهار طبیعت، ما نیز تحولی در اندیشه‌ها، سبک زندگی و بطور کلی زندگی‌مان ایجاد کنیم. بیایید ما نیز مانند طبیعت که از خواب زمستانی بیدار شده است، هوشیار و بیدار شویم. انسان اشرف مخلوقات است و لازمه تکامل او تحول و دگرگونی است. فصل بهار می‌تواند بهانه‌ای برای ایجاد یک بهار در روح و فکر و زندگی‌مان باشد. از بهار درس بگیرید و با الگو گرفتن از نظم طبیعت افکار پوسیده و مخرب خود را دور بریزید و  در مسیر رشد و بهتر شدن قدم بردارید.

فراموش نکنید که طبیعت تنها سالی یکبار و آنهم در بهار متحول می‌شود. اما انسان می‌تواند همیشه و همه جا تحولی مثبت در زندگی خود  ایجاد کند و همیشه می‌تواند بهار را در وجود خود خلق کند.

دوره ” اعتماد به نفس و فن بیان” سخن سبز یک فرصت برای ایجاد تغییر در زندگی و بهتر کردن آن است. اگر از صحبت کردن در جمع هراس دارید یا از  اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستید، می‌توانید با شرکت در دور‌ه‌های “اعتماد به نفس و فن بیان” که توسط کارشناسان و اساتید سخن سبز برگزار می‌شود،  بصورت عملی تکنیک‌های موثر فن بیان را بیآموزید و با تمرین و ممارست عزت نفس خود را بالا ببرید. این دوره می‌تواند مقدمه‌ای برای ایجاد تحول در زندگی و رسیدن به اهداف‌تان باشد.

حتماً به صفحه اینستاگرام سخن سبز که شامل فیلم های آموزشی کاربردی و رایگان میشه سر بزنید و نظرتون رو برامون کامنت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید