دانلود رایگان ( ویدئو )سخنرانی

ترس از سخنرانی – مدیریت ترس و استرس سخنرانی – سخن سبز

ترس از سخنرانی

در این مقاله قصد دارم درباره ترس از سخنرانی ، مدیریت ترس از سخنرانی، ترس از حضور در جمع ، تپش قلب در هنگام سخنرانی ، ترس از حضور در جمع ، درمان لرزش صدا هنگام سخنرانی ، تپش قلب در هنگام سخنرانی  و اشتباهات رایج را مطرح کنم. در یکی از مقالات سایت پیرامون قرص کاهش استرس سخنرانی صحبت کرده ام.

اصولا ما زمانی که به انجام کاری که عادت نداریم برای انجام و شروع آن با ترس روبرو می شویم و شروع آن کار برای ما سخت است. ترس از سخنرانی و صحبت در ملاعام نیز یکی از این ترس هاست. ترس از سخنرانی یکی از ریشه های ترس مربوط می شود به این مسئله که ما نمی دانیم وقتی به جایگاه سخنرانی می رویم چه اتفاقی قرار است برای ما بیفتد. بسیاری از سخنرانان برجسته در ابتدا ازصحبت کردن در یک جمع کوچک هم ترس داشتند و بسیار برای آنها دشوار بوده است ولی با مرور زمان وکسب مهارتهایی در این زمینه و تمرین توانستند برترس خود غلبه کنند.

.

این مقاله را هم مطالعه کنید: راهکارهای افزایش عزت نفس

.

برهمین اساس اگر شما هم ترس از سخنرانی دارید بدانید که تنها نیستید .وارن بافت یکی از ثروتمندترین سرمایه گذاران دنیا به شدت از سخنرانی درمقابل مردم هراس داشت و به عنوان مثال آموزش سخنرانی ثبت نام کرد ولی بدون اینکه کلاس شروع شود آن را رها کرد. وارن بافت در سن۲۱سالگی کار بیزینسی خود را آغاز کرد ،او تصمیم داشت ازتمام استعدادها وپتانسیل هایش استفاده کند و بر ترس از سخنرانی خود غلبه کند . بنابراین وارن در یک دوره ای همراه با سی نفر دیگر شرکت کرد که مشکلی مشابه او یعنی ترس از سخنرانی و صحبت در جمع داشتند، نام دوره “هراس ازبرخاستن و گفتن نام مان” بود.

 

ترس از سخنرانی

خود من برای اجرای اولین سخنرانی خود (که یکی ازبزرگترین ترس های زندگیم بود) بارها با خود کلنجار می رفتم ولی با هر بهانه ای از انجام آن دوری می کردم ولی در نهایت به این نتیجه رسید که تنها راه غلبه بر ترسم وارد شدن در آن است و بالاخره اولین سخنرانی خود را ارائه کردم .مسلماً اولین سخنرانی ما قرار نیست که بی نقص و از هر نظرعالی باشد و یا بر ترسمان به کلی غلبه کرده باشیم بلکه همین که با ترس خود روبرو شدیم، یک قدم به هدفمان نزدیک تر می شویم.

اگرشما هم ترس از سخنرانی یا صحبت درجمع دارید تا زمانی که با ترس خود روبرو نشوید نمی توانید آن را در خود از بین ببرید. هرچقدر رویارویی با ترستان را به تعویق بیندازید به همان اندازه میزان ترس در ذهن شما بزرگ و بزرگتر می شود . بنابراین بر ترس خود، با ارائه سخنرانی های گوناگون در هر موقعیتی که برایتان پیش می آید، غلبه کنید.

 

تلاش برای مخفی کردن ترس

درحین سخنرانی باید به این نکته توجه کنیم که هرگونه تلاشی برای پنهان کردن ترس از سخنرانی خود باعث ترس واسترس بیشتر می شود و ازدیدگاه من باعث می شود ما افتخاری بابت آن سخنرانی نداشته باشیم زیرا ممکن با خود بگوییم، اگر مخاطبین می دانستند که من چه ترس واضطرابی داشتم…

.

درمان لرزش صدا هنگام سخنرانی

در باره درمان لرزش صدا هنگام سخنرانی مقاله ای در سایت قرار دارد که لینک ان را قرار می دهم .

.

 

مقاله : کنترل لرزش صدا هنگام سخنرانی

.

 

نادیده گرفتن مخاطب

گاهی برخی ازسخنرانان برای اینکه میزان ترس خود را هنگام  سخنرانی کاهش دهند سعی می کنند مخاطبان را نادیده بگیرند،‌شاید شما هم مثل من دیده باشید سخنرانانی که گویی برای خود در حال ارائه هستند. درنتیجه اتفاقی که می افتد این است که تماس چشمی که یک ابزار قدرتمند در یک سخنرانی موفق است را ازدست می دهند وهرگونه سوال و واکنشی را ازسوی مخاطب را نادیده می گیرند. در این حالت بدون هیچ ارتباطی با مخاطب روی افکار خودشان تمرکز می کنند.

افکاری که به طور تضمین شده بسیار منفی وغیرواقعی تراز آنچه مخاطب فکر می کند می باشد. درنتیجه ترس و استرس از سخنرانی در ذهن فرد بیشتر وبیشتر می شود.

.

تپش قلب در هنگام سخنرانی

تنفس صحیح دیافراگمی بسیار اهمیت دارد. آرام و کنترل‌شده نفس بکشید تا از تنفس سریع  جلوگیری کنید. نفس‌های عمیق بکشید، زیرا اگرچه ممکن است بدنتان به اکسیژن بیشتری احتیاج نداشته باشد، اما گاهی این احساس به انسان دست می‌دهد که به‌اندازه‌ی‌کافی اکسیژن وارد بدنش نشده است.

یادتان باشد که توجه بیش‌ازحد به ضربان قلب می‌تواند تپش قلب تان را تشدید کند. اما می‌توانید با انجام فعالیت‌هایی ، حواستان را از ضربان قلبتان پرت کنید. مثلا به یکی از دوستانتان زنگ بزنید، می توانید به موضوع مهم کاری تان فکر کنید، به مسائل بزرگتر فکر کنید تا استرس ان لحظه کمتر شود .

تند صحبت کردن

گاهی پیش می آید سرعت بیانمان در سخنرانی جهت کاهش استرس وترس، افزایش پیدا می کند.

در این حالت سعی می کنیم تند و کوتاه نفس بکشیم و یا حتی نفس خودمان رانگه داریم که در این صورت تنفس ما دچار مشکل می شود که این عامل خود باعث افزایش ترس و استرس ما هنگام سخنرانی می شود. وقتی تند سخنرانی می کنیم شانس اینکه مخاطب از اجرای ما لذت ببرد را کاهش می دهیم و یک مانع بین خودمان و مخاطب ایجاد می کنیم و در نتیجه ارتباطمان با مخاطب کم می شود. این اتفاق باعث می شود یک رابطه غیر دوستانه با مخاطب برقرار شود که خود باعث بیشترشدن نگرانی ما هنگام سخنرانی می شود. باید تمرین کنیم که سرعت بیانمان را کاهش دهیم تا بتوانیم راحتتر نفس بکشیم که این عامل خود باعث آرام وریلکس تر شدنمان هنگام سخنرانی و کاهش ترس از سخنرانی ما می شود.

.

فراموشی هنگام حرف زدن 

یکی از ترس های بسیاری از افراد ترس ازفراموشی هنگام سخنرانی است . که در ویدئوی زیر راجع به آن صحبت کرده ام .

 

سخن پایانی:

قوی ترین منتقد برای انسان در انجام هر کاری خود اوست. ما وقتی سخنرانی خود رامی بینیم ممکن است بیشتر از هرشخص دیگری از خودمان انتقادکنیم و با نکته بینی بیشتری ارائه خود را نقد کنیم. بنابراین وقتی سخنرانی و ارائه تان به پایان رسید، و شما توانستید برترس و استرس خود غلبه کنید به خودتان افتخار کنید. زیرا شما هم یکی از افراد بسیار زیادی هستید که ترس از سخنرانی را تجربه می کنید که با انجام تمرینات این کتاب می توانید بر ترس طبیعی خود هنگام ارائه سخنرانی غلبه کنید و انرژی حاصل از نگرانی واسترس را به انرژی مثبت برای ارائه تبدیل کنید .

احساسات نگرانی واسترس هم نوعی از احساسات با تولید آدرنالین می باشد که ما می توانیم با هدایت این انرژی به مسیر درست ارائه پر احساسی داشته باشیم. امیدوارم از خواندن این مقاله ترس از سخنرانی لذت برده باشید. با ارائه یک سخنرانی بدون ترس و با اعتماد به نفس یک قدم به رسیدن جایگاه اجتماعی وشغلی نزدیکتر می شوید. در انتها محصول کنترل استرس و ترس از سخنرانی را به شما پیشنهاد می دهم . برای تهیه محصول می توانید روی عکس کلیک کنید .

ترس از سخنرانی

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید