مقالاتبرنامه ها و سمينارها

گزارش سمینار رفع خجولی و افزایش اعتماد به نفس – سخن سبز

سلام دوست خوبم بهتون تبریک می گم چون شما جز افراد فرهیخته جامعه هستید که در پی رشد و آموزش خودتون هستید.  در این مقاله به صورت تصویری سمینار رفع خجولی را به اطلاع شما میرسانم …

یک قانونی دارم به قانون یک درصد ولی اجرا که همیشه در ابتدای آموزشهایم مطرح می کنم که زیاد دنبال مطالب خاص و عجیب غریب نباشید به دنبال یک نکته باشید همان را در زندگی ، روابط و … خود پیاده کنید . خلاصه اینکه تا می توانیم عملگرا باشیم .

سمینار رفع خجولی

در سمینار رفع خجولی اولین کاری که کردیم این بود که به خجولی خودمان نمره دادیم . البته خیلی از ما نمی دونیم که ممکنه در یک سری مسائل خجولی گری را داشته باشیم. مثلاً من ممکن است عالی مقابل جمع صحبت کنم ولی هنگام صحبت با جنس مخالف خجالت بکشم و نتوانم رفتار صحیحی داشته باشم . پس باید ببینیم که ما در چه مواردی خجول هستیم تا بتوانیم در سمینار رفع خجولی روی این خجالتهایمان کار کنیم.

 

سمینار رفع خجولی

در ابتدای سمینار از شرکت کننده ها خواستیم که یک هم گروهی برای انجام تمرینات انتخاب کنند .

 

سمینار رفع خجولی

 

با این سوال سمینار رفع خجولی را ادامه دادیم که لطفا بنویسید به واسطه خجولی گری چه خسارتهایی متحمل شدید . چه فرصت هایی از دست دادید..ارتباط چشمی نمی توانستید برقرار کنید ؟ پولتونو که به فردی قرض دادید نتوانستید پس بگیرید؟ ارتباطاتتان ضعیف است ؟ استعدادهایتان را نتوانستید شکوفا کنید. چه ایده و حرفهایی که داشتید ، چه حرفهایی که می توانستید بزنید و نزدید … چه فرصت هاییی که الان درذهنتان است و می ترسید و در آینده مطرح کنید باز هم ضرر می کنید… اگر می شد این ضرر ها را با اعداد ارقام نشان داد دولت ما اولین کاری که می کرد این بود روی این مسئله سرمایه گذاری کند! آدم خجول که این رفتارها رو می کند باخودش بد می شود و خودشو دائم سرزنش می کند، بعد احساس حقارت و دشمنی با خود می کند و دائماً حالش با خودش بد است .

 

سمینار رفع خجولی

در بحث خجولی موضوعی که مطرح کردیم بحث نه گفتن صحیح است . و  با شرکت کننده ها این مسئله را تمرین کردیم .

بدون شک همه‌ی ما بارها و بارها با درخواست هایی برخورد کرده‌ایم و چه بسا گاهی به دلیل عدم تمایل روحی و یا قرار داشتن در موقعیتی خاص، از ته قلب آرزو کرده‌ایم که ایکاش آن درخواست  از ما خواسته نمی‌شد. پاسخ شما در اینگونه مواقع چیست؟ آیا جرات می‌کنید با صراحت تمام “نه” بگویید؟ آیا وقتی در یک جمع قرار می‌گیرید، به خود اجازه می‌دهید نظراتی که با آن مخالف هستید را رد کنید؟ یا اینکه مانند بسیاری افراد توی رودربایستی گیر می‌کنید و برای رعایت قاعده‌ی “مردم داری”، با کراهت اینگونه خواسته‌ها را اجابت می‌کنید؟

راضی نگه داشتن تمام آدم‌هایی که در اطراف ما هستند تقریبا غیرممکن است ضمن اینکه وظیفه نداریم برای رضایت دیگران بیش از توان خود مسئولیت بپذیریم به نظرمی‌رسد در جوامع مدرن امروز به کسانی احترام می‌گذارند که گرایشات و رفتارهای مثبت داشته و آمادگی ورود به هر درگیری و چالش تازه‌ای را دارند.

بر همین اساس، بسیاری از مردم حتی در مواقعی که با موضوعی مخالف هستند هم ترغیب می‌شوند، بگویند “بله”. و زمانی این موضوع جدی تر می‌شود که کاری را تنها و تنها بخاطر پاسخ مثبتی که داده‌اند مجبور به انجامش شوند و در واقع هیچ تمایلی برای انجام آن وجود ندارد. تا جایی که ممکن است منجر به اضطراب یا حتی بیماری فرد شود.

نه گفتن چه به رئیسمان، چه به فرزندمان و چه به دوستانمان آسان نیست. در نتیجه بسیاری از ما به انجام کارهایی مجبور می شویم که دوست نداریم، یا برایمان سخت هستند.

گفتن این کلمه دو حرفی برای بسیاری از ما دشوار است، نه گفتن چه به رئیسمان، چه به فرزندمان و چه به دوستانمان آسان نیست. در نتیجه بسیاری از ما به انجام کارهایی مجبور می شویم که دوست نداریم، یا برایمان سخت هستند.

بسیاری از کودکان در محیط خانواده و تحت تاثیر تربیت والدین می آموزند که برای حفظ آرامش یا برای مودب بودن، باید درخواست دیگران را بپذیرند. باید بدانیم که دنیا با “نه” گفتن ما به پایان نخواهد رسید، بلکه این کلمه مانند همه کلمات دیگر نوعی مبادله اطلاعات است.

 

سمینار رفع خجولی

 

سمینار رفع خجولی

صحبت کردن در جمع یکی دیگر از مواردی است که در سمینار رفع خجولی تمرین کردیم . سخنرانی و صحیت کردن در جمع تمرین عالی برای رفع خجولی است چون افراد خجالتی به شدت از اینکه مورد قضاوت قرار بگیرند واهمه دارند .  تأئید نشدن برایشان فوق العاده سخت است .

 

سمینار رفع خجولی

 

اما تمرین فوق العاده شیرین پانتومیم که با دوستان عزیز انجام دادیم . وقتی من کاری که خارج از عرف  ( به نوعی ادا دراوردن ) است مقابل جمع انجام می دهم این کمک می کند که ترس هایم بریزد البته باید ببینیم که چه کاری برای ” ما ” سخت است و آن کار را برای افزایش اعتماد به نفس مان انجام دهیم .

سمینار رفع خجولی

تعریف از خود و تمرکز بر ویژگی های مثبت به شدت بروی افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس نقش مهمی دارد اینجا از شرکت کننده ها خواسته شد که تا می توانند قربون صدقه خود بروند! این تمرین کمکم می کند که من خودم را همانطور که هستم بپذیرم .

باید یاد بگیرم که خودمان را بپذیریم . پذیرش به معنای کامل و بی نقص بودن نیست …به خود احترام می گذاریم .. لباس مرتب می پوشیم …آراسته هستیم …خوش پوش و خوش بو  هستیم… هر کاری که به نفع مان است  را انجام می دهیم … احترام به خود ما را به این باور می رساند که ما شاهکار خداوند هستیم … همان مخلوقی که خدا آفرید و گفت فتبارک الله احسن خالقین .

 

سمینار رفع خجولی

 

تمرین آواز خواندن هم یکی دیگر از تمریناتی بود که توسط این شرکت کننده شجاع اجرا شد .

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آموزش فن بیان و سخنرانی سخن سبز
دریافت فایل صوتی
برای دریافت هدیه ویژه ایمیل خود را وارد کنید